• FarsanIstorstaden

Finns liberalerna kvar efter riksdagsvalet 2022

Ja vad tror ni. Kommer de få de stödröster som behövs?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finns liberalerna kvar efter riksdagsvalet 2022
  • Anonym (fd liberal)

Jag tror de åker ut.

• Anonym (F)

Har röstat på dem tidigare men nu har de dribblat bort sig totalt under Sabuni. Ser inget som kan rädda dem. Ett mirakel om de blir kvar.

• Tecum
    Vargaflickan skrev 2022-02-28 18:50:07 följande:
    Förhoppningsvis inte, och de kan få ta med sig mp på vägen ut.
    Om det ändå vore så väl, men där kommer stödrösterna in. I synnerhet från V och S.
  • Anonym (Folkpartist)

Hoppas innerligt att Liberalerna och Mp åker ur riksdagen vid nästa val.

Har röstat L tidigare, men kommer aldrig göra det igen sedan sveket förra valet då de valde att stötta S och rödgröna sörjan. De har en part i målet till varför Sverige kraftigt är på glid.

• Vargaflickan
    Tecum skrev 2022-02-28 19:35:46 följande:
    Om det ändå vore så väl, men där kommer stödrösterna in. I synnerhet från V och S.
    Tyvärr lär det nog bli så... Man kan alltid drömma.
  • Anonym (Tvek)
    FarsanIstorstaden skrev 2022-02-28 18:37:58 följande:
    Finns liberalerna kvar efter riksdagsvalet 2022

Ja vad tror ni. Kommer de få de stödröster som behövs?

Blir svårt. Jag ser mig som liberal men har svårt att rösta på dem - vet inte vad de står för längre.

Problemet är väl vad katten man som liberal då ska rösta på.
  • Anonym (Tråkigt)

Jag röstade på dem i många år eftersom jag tyckte de hade en vettig politik med humanistisk grund.

Nu när de vill samverka med SD får de inte längre min röst.

• Anonym (Tvek)
    Anonym (Tråkigt) skrev 2022-03-01 07:11:35 följande:

Jag röstade på dem i många år eftersom jag tyckte de hade en vettig politik med humanistisk grund.

Frågan är ju bara vad man ska rösta på?
  • Rataxes
    Anonym (Tråkigt) skrev 2022-03-01 07:11:35 följande:

Anonym (Tvek) skrev 2022-03-01 10:31:26 följande:

MED eller KLP. 

Riktig liberalism, inga sojaliberaler. 
  • Anonym (Nej)

Nej det tror jag inte. Kolla bara förslaget om plastpåseskatten som L la på bordet, det mötte väl mest kritik från L/?alliansen? själva? Så vilka ska ens stödrösta på L? 

• Anonym (Tvek)
    Rataxes skrev 2022-03-01 10:35:53 följande:
    Anonym (Tvek) skrev 2022-03-01 10:31:26 följande:

MED eller KLP. 

Riktig liberalism, inga sojaliberaler. 
    KLP?

Har uppfattat MED som mer konservativa än liberala?
  • Anonym (Tvek)
    Anonym (Nej) skrev 2022-03-01 10:38:21 följande:

Nej det tror jag inte. Kolla bara förslaget om plastpåseskatten som L la på bordet, det mötte väl mest kritik från L/?alliansen? själva? Så vilka ska ens stödrösta på L? 

Det här är ju problemet. Det är bara såna här saker man hör från dem nu. Inga tydliga liberala utspel som visar varför liberaler ska rösta på dem.

Jag vet inte alls hur jag ska göra i höst. Vill inte rösta S. Dels för att jag inte tycker deras politik funkar så bra, dels att det känns som de kört fast, dels att jag har svårt för många av de ledande personerna. Och att de kan ta stöd av V lockar inte alls.

C tycker jag helt gått bort sig och det känns som att man har noll koll på vad man får om man röstar på dem. 

M gillar jag inte ledningen i, gillade inte utspelen de kört med under  coronakrisen och tror Kristersson tror att SD nöjer sig med mindre än de kommer göra.

Hade normalt röstat L men just nu känns det dels som en bortkastad röst och dels som de som sagt tappat riktningen helt.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Tvek) skrev 2022-03-01 10:45:18 följande:

Det här är ju problemet. Det är bara såna här saker man hör från dem nu. Inga tydliga liberala utspel som visar varför liberaler ska rösta på dem.

Jag vet inte alls hur jag ska göra i höst. Vill inte rösta S. Dels för att jag inte tycker deras politik funkar så bra, dels att det känns som de kört fast, dels att jag har svårt för många av de ledande personerna. Och att de kan ta stöd av V lockar inte alls.

C tycker jag helt gått bort sig och det känns som att man har noll koll på vad man får om man röstar på dem. 

M gillar jag inte ledningen i, gillade inte utspelen de kört med under  coronakrisen och tror Kristersson tror att SD nöjer sig med mindre än de kommer göra.

Hade normalt röstat L men just nu känns det dels som en bortkastad röst och dels som de som sagt tappat riktningen helt.

Förstår helt vad du menar! Jag lutar åt S eller C, men hade gärna sett något tydligt socialliberalt alternativ i mitten. Så hade man kunnat ha en bred mittkoalition med S/socialliberaler/center. Så inte S riskerar att behöva ta stöd av V, eller C av den nya M+KD+SD-gruppen. M har helt förlorat mitt förtroende. Tror aldrig Reinfeldt tex hade agerat såhär. 

Just nu tror jag att mycket framöver kommer handla om att försöka stänga de extrema sidorna ute, och sen längre fram kan man börja rösta mer detaljerat och ideologiskt igen. 

• Flash Gordon

Förhoppningsvis inte. Det behövs rensas bland partierna i Riksdagen.

L och MP kan packa väskan och dra.

Lättare att få ihop nya regeringar på sex partier än på åtta.

• Flash Gordon
    Tecum skrev 2022-02-28 19:35:46 följande:
    Stödröster från ett V som MP anklagar för allt möjligt numer?

Stödröster från S vars väljare just visade sig inte vilja ha med MP att göra? Det moraliska stödet för MP hos S-väljare var nere på nåt i stil med 32%.

Tveksamt.
  • Tecum
    Flash Gordon skrev 2022-03-01 16:42:59 följande:
    Stödröster från ett V som MP anklagar för allt möjligt numer?

Stödröster från S vars väljare just visade sig inte vilja ha med MP att göra? Det moraliska stödet för MP hos S-väljare var nere på nåt i stil med 32%.

Tveksamt.
    Både V och Mp har sin väljarbas i storstäderna, inte minst bland akademiker. De rör sig mellan partierna och bryr sig inte så mycket om bråk i ledarskiktet. Sen har Mp ett massivt stöd bland mediefolk och får gratis stöd i opinionsbildningen därifrån.

S har många olika typer av väljare, de med bas i arbetarklassen hatar Mp men tjänstemän och akademiker som inte har samma verklighetsanknytning gillar dem. De ses också som en del i ett regeringsunderlag, vilket också kan ge stödröster från det hållet.

Vissa miljövänner har sett C som ett alternativ men efter hattandet i december kan de återvända till Mp. Så jag tror de fixar det, i september är också de höga elpriserna glömda. Det är också lättare att göra populistiska utspel i opposition, det var därför de lämnade regeringen.

Men jag hoppas innerligt att du har rätt!
  • Anonym (Tvek)
    Anonym (Nej) skrev 2022-03-01 15:45:00 följande:

Förstår helt vad du menar! Jag lutar åt S eller C, men hade gärna sett något tydligt socialliberalt alternativ i mitten. Så hade man kunnat ha en bred mittkoalition med S/socialliberaler/center. Så inte S riskerar att behöva ta stöd av V, eller C av den nya M+KD+SD-gruppen. M har helt förlorat mitt förtroende. Tror aldrig Reinfeldt tex hade agerat såhär. 

Just nu tror jag att mycket framöver kommer handla om att försöka stänga de extrema sidorna ute, och sen längre fram kan man börja rösta mer detaljerat och ideologiskt igen. 

Jadu...S litar jag inte på att man inte kommer börja samarbeta med V och det går bort för mig. Så det är ju C kvar av riksdagspartierna men det är ett parti jag inte får grepp om vad man vill nu för tiden.

Annars får man ju hitta något mindre parti men det känns ju lite som att ens röst får förlorad.
  • Tecum
    Anonym (Tvek) skrev 2022-03-01 20:07:47 följande:
    Jadu...S litar jag inte på att man inte kommer börja samarbeta med V och det går bort för mig. Så det är ju C kvar av riksdagspartierna men det är ett parti jag inte får grepp om vad man vill nu för tiden.

Annars får man ju hitta något mindre parti men det känns ju lite som att ens röst får förlorad.
    Det är inte så lätt numera. Vi har ett massivt högerblock, konservativt och som samarbetar med SD. De fyra partierna (dit räknas fortfarande L) är ungefär lika, och väldigt överens.
    Vänsterblocket S+V får inte egen majoritet trots att S blir ännu mer gynnat av kriget på bekostnad av SD. Mp går alltid bort, förhoppningsvis ända ut ur riksdagen. Återstår C som plötsligt fått ett jätteutrymme i det politiska mittfältet efter att L och KD satt sig i högerburen. Jag ser C som den modererande kraft som kan påverka (läs tvinga) S att röra sig mot mitten för att behålla makten och driva en förnuftigare ekonomisk politik. C är enda valet!
Svar på tråden Finns liberalerna kvar efter riksdagsvalet 2022