Inlägg från: Tecum |Visa alla inlägg
  • Tecum

Finns liberalerna kvar efter riksdagsvalet 2022

Vargaflickan skrev 2022-02-28 18:50:07 följande:
    Förhoppningsvis inte, och de kan få ta med sig mp på vägen ut.
    Om det ändå vore så väl, men där kommer stödrösterna in. I synnerhet från V och S.
  • Tecum
    Flash Gordon skrev 2022-03-01 16:42:59 följande:
    Stödröster från ett V som MP anklagar för allt möjligt numer?

Stödröster från S vars väljare just visade sig inte vilja ha med MP att göra? Det moraliska stödet för MP hos S-väljare var nere på nåt i stil med 32%.

Tveksamt.
    Både V och Mp har sin väljarbas i storstäderna, inte minst bland akademiker. De rör sig mellan partierna och bryr sig inte så mycket om bråk i ledarskiktet. Sen har Mp ett massivt stöd bland mediefolk och får gratis stöd i opinionsbildningen därifrån.

S har många olika typer av väljare, de med bas i arbetarklassen hatar Mp men tjänstemän och akademiker som inte har samma verklighetsanknytning gillar dem. De ses också som en del i ett regeringsunderlag, vilket också kan ge stödröster från det hållet.

Vissa miljövänner har sett C som ett alternativ men efter hattandet i december kan de återvända till Mp. Så jag tror de fixar det, i september är också de höga elpriserna glömda. Det är också lättare att göra populistiska utspel i opposition, det var därför de lämnade regeringen.

Men jag hoppas innerligt att du har rätt!
  • Tecum
    Anonym (Tvek) skrev 2022-03-01 20:07:47 följande:
    Jadu...S litar jag inte på att man inte kommer börja samarbeta med V och det går bort för mig. Så det är ju C kvar av riksdagspartierna men det är ett parti jag inte får grepp om vad man vill nu för tiden.

Annars får man ju hitta något mindre parti men det känns ju lite som att ens röst får förlorad.
    Det är inte så lätt numera. Vi har ett massivt högerblock, konservativt och som samarbetar med SD. De fyra partierna (dit räknas fortfarande L) är ungefär lika, och väldigt överens.
    Vänsterblocket S+V får inte egen majoritet trots att S blir ännu mer gynnat av kriget på bekostnad av SD. Mp går alltid bort, förhoppningsvis ända ut ur riksdagen. Återstår C som plötsligt fått ett jätteutrymme i det politiska mittfältet efter att L och KD satt sig i högerburen. Jag ser C som den modererande kraft som kan påverka (läs tvinga) S att röra sig mot mitten för att behålla makten och driva en förnuftigare ekonomisk politik. C är enda valet!
Svar på tråden Finns liberalerna kvar efter riksdagsvalet 2022