Inlägg från: Anonym (Chock) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Chock)

Är det rätt av Sverige att skicka militär hjälp?

Anonym (Vill ni att Sverige ska hamna i krig?) skrev 2022-03-01 02:52:07 följande:

Jag blir chockad över att så många verkar tycka att Sverige gjort rätt som skickar militär hjälp. Vill ni att Sverige ska hamna i krig?

Jag skäms över Sverige som alltid ska lägga sig i allt för att få en klapp på axeln så att de känner sig lite duktiga, men det är vi (folket) som kommer få ta konsekvenserna när Putin gör slag av sina hot. Jag  förstår inte varför inte bara Sverige kan hålla sig utanför den här konflikten.

Jag tror att du kommer bli mer chockad om Sverige skulle stå helt passiva och se på, speciellt nu när Finland är millimeter från att gå med i Nato, när ryssen sen stövlar in här och knackar på för att ockupera oss för att kontrollera så att vi inte går med i Nato.

Då står vi där helt hjälplösa och omvärlden kommer inte göra ett smack för att hjälpa oss..

Sverige lägger sig inte i mer än vad andra länder gör och jag hade personligen skämts mer om vi inte hade hjälpt ett land i nöd 
  • Anonym (Chock)
    Mimosa86 skrev 2022-03-01 10:18:42 följande:

Är det den mentalitet du vill att andra länder ska ha när Ryssland helt plötsligt attackerar Sverige? Tar i från oss Gotland? Att stå och titta på?

Vi måste ALLA försvara demokratin och mänskliga rättigheter. Där har vi ALLA ett kollektivt ansvar.

Exakt så. Och det dröjer nog inte länge förrän det blir inbördeskrig i Ryssland pga alla ekonomiska brister, det vanliga folket i Ryssland drabbas och dom kommer inte stå ut med detta länge till (tror jag) och Putin kan inte skicka sina styrkor överallt.

dessutom så verkade nog inte Ryssland ha räknat med motståndet som Ukraina sätter emot också.
  • Anonym (Chock)
    Anonym (Gtt) skrev 2022-03-01 06:56:00 följande:

Ger man sig in i leken.... 

Då ska man inte gnälla sen om det faktiskt ger konsekvenser mot Sverige

Vill Putin in i Sverige så kommer han komma hit ändå utan att ha en anledning som att vi etc hjälper Ukraina eller överväger Nato. 

Han är desperat, risken är större att han ger sig på oss oavsett, bara för att ha någon form av den lilla kontroll han har kvar.

• Anonym (Chock)
    Plopps80 skrev 2022-03-01 11:20:59 följande:

Våra barn riskerar att dö en fruktansvärt plågsam död Pga Sveriges jävla dumhet. Är det verkligen värt att väcka Putins vrede och riskera ett kärnvapenkrig bara för att man ska visa sig god för en stund. Det är rent vansinne att ge Ryssland en krigsförklaring vilket vi just gjort. 

Inte Sveriges dumhet utan Putins galenskap.

Han hotar med allt vad han kan nu och det spelar ingen roll om Sverige står passiva eller ej. Vill han in I Sverige så går han in utan anledning.

Frågan är då om du vill ha omvärldens hjälp och att dom ska rädda dig och dina barn eller om världen ska stå passiva och titta på medan dom invaderar oss?
  • Anonym (Chock)
    Anonym (Sverige bör förbli neutralt) skrev 2022-03-01 11:52:41 följande:

Känner stor oro för att Sverige sänder vapen och på så sätt passivt deltar i kriget.
    Tror det var slutet på vår alliansfrihet och falska trygghet. Humanitär hjälp och liknande är en annan sak...,men VAPEN???FDet är nog dödsstöten och slutet på Putins respekt för vårt lilla naiva land.

Putins respekt ?!

Tror du han har någon form av respekt för någon annan än sig själv?

Han skiter inatt och alla och gör exakt vad han vill oavsett vad andra gör 

Risken är större att det går åt helvete för oss om vi står passiva än om vi hjälper till, för nu när vi hjälper till kan vi kanske räkna med lite backup från omvärlden ifall han ger sig in hit 

Jag tror dessutom att risken är större att han går i Sverige och vi inte går med i Nato än om vi faktist går med för då har vi stöd och hjälp från övriga Nato länder.

Svar på tråden Är det rätt av Sverige att skicka militär hjälp?