Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Flash Gordon skrev 2022-03-12 14:09:19 följande:

Litauens utrikesminister är i alla fall säker på sin sak och han säger precis tvärtemot vad Sveriges statsminister har sagt

"Om Sverige och Finland skulle gå med i Nato skulle det öka säkerheten i regionen"

www.aftonbladet.se/nyheter/a/BjE0eE/litauens-utrikesminister-svensk-medlemskap-i-nato-okar-stabiliteten

Ja, det skulle kunna tolkas som att desto fler som är med i NATO ju mer minskar risken att Ryssland skulle ge sig på just Litauen. Putin kan ju inte kriga mot alla samtidigt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    KillBill skrev 2022-03-12 14:24:16 följande:
    Det råder samsyn mellan Finlands försvarsminister Sveriges statsminister och och Nato att ett utökat Nato i Rysslands närområde inte är lämpligt just nu. 
    Ja, sitta lugnt i båten och bidra med vad man kan komma undan med.

Det är lite av en gisslansituation. Det handlar inte om att vinna utan att så många som möjligt tar sig ur det hela levande.
  • nihka
    Dunderthunder skrev 2022-03-12 14:32:00 följande:
    Finns väldigt många skäl till kriget...
    Jag skiter i hans skäl. Han började skjuta och hotar dessutom med kärnvapen.

Det finns inget som rättfärdigar det.
  • nihka
    Dunderthunder skrev 2022-03-12 14:52:07 följande:
    Okej. Och bakgrunden till hans skäl?
    Jag skiter i dom också. Putin börjar skjuta och hotar dessutom med kärnvapen. Det finns inget som rättfärdigar det.

Och vidare bryter han mot internationella krigslagar. Hoppas han så småningom ställs inför krigsrätt.
  • nihka
    nihka skrev 2022-03-12 15:06:39 följande:
    Jag skiter i dom också. Putin börjar skjuta och hotar dessutom med kärnvapen. Det finns inget som rättfärdigar det.

Och vidare bryter han mot internationella krigslagar. Hoppas han så småningom ställs inför krigsrätt.
    Någon i Ryssland måste väl kunna tjäna på att sälja ut honom efter han försatt Rysslands ekonomi i fritt fall.
  • nihka
    Dunderthunder skrev 2022-03-12 15:36:32 följande:
    Ledtråd: Du får börja tänka utanför Ryssland...
    Jo, de flesta vet att Ukraina ligger utan för Ryssland även om Putin inte tycks känna till det.

Det är Putins och bara Putins ansvar att han fyrade iväg den första raketen mot Ukraina. Man startar inte en väpnad konflikt och sedan skyller på andra. Det går en skarp gräns vid just en militär attack.

Putin är nu förmodligen världens mest hatade man - ett epitet han är välförtjänt av. När sanningen bakom han "militära operation" blir allmänt känd även i Ryssland kommer han att ligga pyrt till även i sitt eget land.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2022-03-12 16:31:22 följande:
    Kommer knappast leda till något, Ryssland har dessutom vetorätt...

Mer info:

www.hbl.fi/artikel/kan-putin-stallas-infor-ratta-hbl-fragade-juridikexpert/
    Han kommer inte sitta skyddad på sin presidentpost i all evig tid och det räcker med att den nya regimen är villig att sälja ut honom och inte använder sin vetorätt. Det kan ta tid och om han dör först har han levt resten av sitt liv utan att kunna känna sig trygg en enda sekund.
  • nihka
    Dunderthunder skrev 2022-03-12 15:37:43 följande:
    Ja det var ett steg i rätt riktning. Hoppas fler tidningar tar efter. 
    Det finns mycket mer. Ännu ett exempel, ring en ryss:

www.svd.se/litauisk-telefonkampanj-mot-ryssar
  • nihka
    nattuw skrev 2022-03-12 21:23:52 följande:
    Så din analys är att kriget startades av en ensam person som agerade ur ett historiskt och politiskt vakuum.
    Min analys är att Putin fyrade av den första raketen. Och att du slickar hans stövlar.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa