Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-09-27 13:34:50 följande:
    Inte på något sätt.. Jag är pacifist och kristen och jag anser helt enkelt inte att en kristen kan bära vapen. Jag kan inte se hur det skulle gå ihop med undervisningen från Jesus och apostlarna. Kristna unga män brukade på min tid söka vapenfritt, Jag var en av dem och fick det godkänt utan problem. Dessutom svarade du inte på frågan. Skulle DU lyda om du blev mobiliserad till Rysslands krigsmakt?
    Apostlagärningarna 10 talar om officeren (centurion) Cornelius och hans soldater (Som centurion hade Cornelius befäl över hundra av dessa läser jag):

I Caesarea bodde en man som hette Cornelius, en officer vid den italiska vaktavdelningen[a]. 2 Han var from och fruktade Gud[b] liksom alla i hans familj, och han gav generöst med gåvor till folket och bad alltid till Gud.

7 När ängeln som talat med honom var borta, kallade Cornelius till sig två av sina tjänare och en from soldat från sitt närmaste följe

Var de alla vapenfria?
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2024-09-28 16:38:45 följande:

Någon som tror på detta?

Trump: Ska fixa en bra lösning för båda sidor (msn.com)

Chansen är iallafall storre att de kan jobba fram något som är ok för båda sidor tillsammans, än vad harris skulle kunna gora som tvärvägrar. Tror mer på att komma fram till något tillsammans, än att bara vägra tillmotesgå ena sidan alls, och bara slänga mer och mer av skattebetalarnas pengar in i hålet.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2024-09-29 00:52:19 följande:
    ...och vad tror du att båda sidorna kan acceptera?
    Kan Ukraina och ukrainarna acceptera att Ryssland behåller kontrollen över de ukrainska områden de tagit i kriget?
    Det lämnar jag till Trump att ta reda på. Oavsett, vill de inte acceptera kan de fortsätta ta livet av varann, men jag skulle foredra om de gor det utan mer av mina skattepengar.
  • Tow2Mater
    klyban skrev 2024-09-30 17:18:00 följande:

SÅ du vill hellre ha putin här då eller?
    För du fattar väl att han aldrig kommer stanna väl, eller?

Och skattepengar nu är rena vinstlotten mot ett krig här kostar, som är en så extremt gigantiskt större summa och en massa döda att det blir komiskt läsa ett sånt inlägg du skrev där :whoco5:

Fint jag kan roa dig. Inget nytt.
  • Tow2Mater

Goda råd nu i Trump tider:

...försvarsexperter är budskapet att Europa måste dubbla, eller trippla, det stöd man hittills har gett. Göra som Danmark, och skicka även det som gör ont att skiljas ifrån.....
    På samma sätt som USA har placerat ut materiel i Europa, kan europeiska länder fylla förråden hos sina allierade i gränsstaterna. Det skulle visa på både politisk beslutsamhet och att man snabbt kan komma till hjälp...

I den bästa av världar förmår hela Europa, EU och de europeiska Nato-medlemmarna visa enighet och beslutsamhet. Det skulle vara en viktig signal både till Washington och till Moskva: Europa ger inte upp Ukraina. Vi axlar vår del av kostnaderna för att säkra fred och frihet på vår kontinent.

Det budskapet skulle göra oss mer intressanta som allierade i Trumps ögon, och mindre till aptitliga byten i Putins.

www.expressen.se/ledare/linda-jerneck/europa-kan-inte-snooza-med-trump-i-vita-huset/

• Tow2Mater
    klyban skrev 2024-11-07 15:43:53 följande:
    Det är dock först utgången av detta året det ska vara 2% av BNP i militärutgifter.
    Ska och ska, sverige har som måga andra länder struntat i det sedan 2002 !
  • Tow2Mater

Det krävdes en Trumpseger för att kunna få ur timmen och bilja öppna egna plånboken:

Europa måste vara beredda att ta en större del av ansvaret för att hjälpa Ukraina, sa statsministern.(omni idag)

• Tow2Mater
    klyban skrev 2024-11-08 11:40:59 följande:
    Ja, vi vet att donalds vill försvaga NATO.
    Det är bara du som pratar om nato.
  • Tow2Mater
    klyban skrev 2024-11-08 14:23:06 följande:
    trump har talat om NATO och det var det som är aktuellt här, och sen lite mer också.
    Inte i det jag diskuterar. Ta det med de det beror då, citera inte mig.

Europa måste vara beredda att ta en större del av ansvaret för att hjälpa Ukraina, sa statsministern. Under torsdagen samlas EU-ledarna för ett informellt toppmöte i Budapest (ref. omni igår)
  • Tow2Mater

Underligt, vill inte europa öppna plånboken och stödja mer nu? vilken tajming...

BRUSSELS ? Among Ukraine?s European allies, there is a quiet but growing shift toward the notion that the war with Russia will end only through negotiations between Kyiv and Moscow involving concessions of Ukrainian territory.
    www.msn.com/en-us/news/world/ar-AA1u0xNu

• Tow2Mater
    Padirac skrev 2024-11-14 19:14:40 följande:
    De sägs bero på att man från europesikt håll misstror Trumps vilja att stöjda Ukraina.
    Konstig reaktion. EU borde ju reagera tvärtom då, och frigöra mer europeiskt stöd.  Ett stöd man var så fast besluten att fortsätta med utan tidsgräns för bara någon månad sedan.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2024-11-14 21:16:32 följande:
    Konstigt för en del - men inte för en del andra. - enligt uppgifter du själv delar.
    Nej inte konstigt för dem som inte vill öppna plånboken, utan vill bara andra ska spendera mer.
  • Tow2Mater
    Anonym (V) skrev 2024-11-19 16:33:02 följande:
    Det är inte pengar som är stödet, det är krigsmateriel, vapen, missiler. Usa har en större mängd av dessa. Europa har varit naiva, och det är i Europa kriget befinner sig, därför är det också naturligt att de europeiska länderna är mer restriktiva, de har inte samma resurser som usa samt att hotet mot ens eget land är större.

Det borde ligga i usa:s intresse att få Ukraina att vinna kriget då ryssen faktiskt är en fiende. Under Trumps tid så ifrågasatte han inte ens varför ryssen dödat amerikanska soldater utan menade att Putin min kompis har sagt att det inte är så. Han uppfattas därför som en vek kommande president från ryskt håll. Det blir nog inga problem för Putin att köra över honom med troligtvis ekonomiska styrmedel.
    Trump vill försöka avsluta kriget. Men nu ville tydligen Biden öppna upp för kärnvapen.

Det borde ligga i EUs intresse att skaffa fram mer resurser. Det är bara att omfördela skattepengar och lägga mer på militära materiel.
  • Tow2Mater
    Anonym (Trötter) skrev 2024-11-19 21:38:23 följande:
    Problemet är väl att det sällan är bra att ge efter för utpressning. Snart kommer samma skådespel att utspela sig i Taiwan och då förlorar världen tillgång till viktiga halvledare. Men det är väl "bara" att göra egna antar jag, precis som med krigsmateriel :)
    Du vill bara spendera USAs pengar och materiel men inte EUs? Vet du hur mycket materiel du kan köpa med säg alla skattepengar som går till föräldraledigheter (som inte finns på kartan för amerikanska skattebetalare).
  • Tow2Mater
    Anonym (Trötter) skrev 2024-11-19 22:11:20 följande:
    Nej det var inte vad jag skrev. Eu har väl gett mer pengar och stöd än USA av vad jag har läst, för att inte tala om flyktingmottagande. Att tro att man kan nå en snabb fred genom att försöka tvinga Ukraina att ge upp stora delar av sitt land tror jag dock inte på.
    Om USA drar ner sitt stöd kommer EU få öka sitt. Om de anser det viktigt nog när de får stå för större del av notan....
  • Tow2Mater
    Anonym (V) skrev 2024-11-19 23:50:28 följande:

Det är inte så bara, krävs en hel del tid för att tex kunna ta fram en förmåga att kunna bygga ett jaktplan, moderna missilsystem eller stridsvagnar. Bygga ett nytt kärnkraftverk (som jämförelse) tar väl en 30 år, detta trots att tekniska kunskaper, budget och materiel finns i landet.

Bara för att Trump säger sig vilja avsluta kriget så betyder inte det att han har förmåga att kunna göra det, eller att Europa och usa blir säkrare.

Tror att både kina och ryssen avvaktar till en mer manipulerbar president kommer till makten. Trump har tidigare visat att han är beredd att bli köpt. Ekonomiska styrmedel är relativt enkelt att kunna vaska fram för ett land. Trump var t ex negativt inställd till tiktok. efter ett möte med de kinesiska ägarna så hade han ändrat åsikt. Tror du det betyder att säkerhetsaspekten på appen magiskt förbättrats? Nej, det betyder ju att han blev övertygad med ekonomiska styrmedel. 

De kan beställas från t ex USA. Det går ganska snabbt, om de vill betala.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa