Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Flash Gordon skrev 2022-03-11 14:44:05 följande:
    Ja, de är beroende av oss för att skaffa vapen men vad ska de med Mig-29 till?

Relativt lågt stridsvärde som striden ser ut. Svåra att få in. Svåra att hålla gömda för ryssen. Politiskt väldigt komplicerat. Dessutom inte samma som ukrainska varianten så det krävs utbildning och material från väst för dem.

Det flygplan som ukrainarna haft nytta av för att slå ut marktrupper är den där turkiska drönaren. Den får turkarna gärna skicka mängder av. Det systemet finns förberett.

.
    Här en lång artikel om Mig-29 vs SAM
    www.thedrive.com/the-war-zone/44673/ukraine-n...
    Det handlar väl om att Ukrainas piloter har/haft träning på just den och kan flyga den.
  • Tow2Mater
    Purple Haze of Sweden skrev 2022-03-21 20:36:33 följande:
    Jag är rädd, fast tanken är skrämmande, att vi bara har sett början på vad galningen Putin har för framtidsplaner. Kolla gärna in vad följande engelsman har för åsikter om Putin och Ryssland. GråterGråterGråterGråterGråterGråter

Umair Haque earned a degree in neuroscience at McGill University, and his M.B.A. at London Business School. He started his PhD at the University of Oxford in 2004, and he is the founder of Bubblegeneration. Currently, he is the Director of Havas Media Lab, and is a columnist for the Harvard Business Review. Haque has written several books most notably being 'The New Capitalist Manifest: Building a Disruptively Better Business.'

What Does Putin Want? A Worldwide Fascist Apocalypse?
    Will Putin Go Nuclear? Does He Want a World War? The Answer is Even Darker Than You Think
    written by: umair haque

LÄNK

Lite bilder rent allmänt från Ukraina som uppdateras ständigt finns HÄR!
    Vid "Only America’s bizarre “healthcare system” comes close to this indifference to human life in the West" slutade jag läsa det där wackot.

• Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2022-03-27 16:29:04 följande:
    Visst är det så. Men jag kan också tycka ibland att Ryssland kunde ha gjort lite mer ansträngningar där också. Många länder har nämligen bjudit på en hel del good will och har varit öppna för samarbete. Tyvärr så har inte Ryssarna varit lika öppna, vilket delvis väl är deras sätt och tradition. Men man kan inte heller bara förvänta sig av den ena sidan att den ska tänka sig in i den andras tankesätt. 

Och när det gäller de andras tankesätt - Putin har under alla dessa år uppenbarligen inte förstått hur västländer med demokratiskt system fungerar. Han tror ju fortfarande att folk i Ukraina kräver frihet för att USA skulle ha styrt det hela - inte för att de själva vill det. Om någon på TV säger något politiskt åt det ena eller andra hållet så har nog Putin också i bakhuvudet att det skulle spegla det som godkänts av landets regering. 

Och det verkar som om han misstänker andra avsikter, egoistiska avsikter, med ALLT som västvärlden gör. 
    När ärthjärnan biden kläcker ur sig "For God’s sake, this man cannot remain in power" kan man ju förstå Putin.
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2022-03-27 16:44:43 följande:
    Det är ju rätt många som håller med Biden och hoppas dessutom på att någon av Putins egna ska plocka honom.
    Absolut, men som ledare av en kärnkraftsnation kan man inte uttrycka sig så i dagens läge.
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2022-04-05 22:38:33 följande:
    Okej, jag vet inte i detalj om det även gällde skolor. Men att ett land har flera officiella språk, så som Finland har två, eller att Sverige har fyra (tror jag) minoritetsspråk - det betyder ju INTE att dessa används i officiella sammanhang. Eller? De står väl inte i sitt parlament och diskuterar ibland på finska och ibland på svenska? Jag har i alla fall svårt att tänka mig det.
    Wiki ger utförliga svar

sv.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A5k_i_Finland
  • Tow2Mater
    hks23 skrev 2022-04-08 12:29:15 följande:
    Så nu kommer sanningen fram.

Somliga i NATO vill att kriget skall fortsätta. Mycket pengar på spel.

www.infowars.com/posts/washington-post-admits.../

"In an article about the potential for a peace deal between Ukraine and Russia, the Washington Post admits that some within NATO want to prolong the war for as long as possible.

The admission is contained in a piece titled NATO says Ukraine to decide on peace deal with Russia within limits."

Somliga i NATO? "the Washington Post admits"? Du vet Washington Post är bara media och sk journalister va?
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2022-04-09 12:43:01 följande:
    Efter Sovjetunionens kollaps tog det kalla kriget paus innan det startade om med det asymmetriska kriget som Kreml/Putin fört i många år och med fler allierade inom väst än många förstått, höjden av den asymetriska krigföringen är Trumps val till president och därp åföljande försök att montera ned NATO och splittra EU med stöd till olika högernationalistiska partier.  Det finns en hel del sympatisörer till dessa partier här i trådarna, en del håller lägre profil, andra sprider falska påståenden.

Videorna med Dugin visar tydligt vilken världsbild Rysslands har och vilken världsbild många inom alternativhögern och extremhögerna har, en föreställning som delas av en del här på FL.
    Lite fel där; Trump talade om att dra USA ur NATO, speciellt om inte andra länder började betala och stå för sin del. Han sa inget om nedmontering.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa