Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Anonym (jury) skrev 2024-08-17 18:36:11 följande:
    Ingenting i detta motsäger det jag skriver. Man använder bara lite mer positiva ord som stöd istället för lån. Det är fortfarande nationen Ukraina som skall uppta lån hos internationella finansinstitut med frysta ryska tillgångar som säkerhet, och med avkastet från dessa tillgångar som räntebetalning. USA ville konfiskera dessa tillgångar och ge dessa som direkt stöd. Det ville Tyskland inte av diverse legala anledningar ( som ignorerar att konfiskering av avkast naturligtvis också är olagligt enligt den logiken). 

Och fortfarande kvarstår problemet att ju längre kriget pågar desto mer hopplös blir Ukrainas situation pga dessa lån, vars säkerhet bortfaller den dag kriget tar slut. Att som Tyskland låtsas som att lånefinansiering är det samma som skattebetalarfinansiering är ohederligt, men jag förväntar mig inget annat av det landet som alltid lyckas med att hamna på fel sida av historien.
    Nu är du lite mer nyanserad i ditt referat, men fortfarande utelämnar du väsentliga saker och kommer med påståenden som saknar belägg utan snarast är dina egna spekulationer som motsäger de uppgifter som finns redovisade i artiklarna.

kritik ska bygga på verkliga förhållanden och inte påhittade påståenden.
  • Padirac
    Anonym (jury) skrev 2024-08-17 19:32:44 följande:
    Om du själv läser Reuters artikeln istället för att mästra andra är det ju faktiskt ännu värre än mitt referat. Alla 27 EU medlemsländer skall varje halve år godkänna att ryska tillgångarna förblir frysta, dvs hela konstruktionen kan falla samman som ett korthus om Ungern eller någon annan skulle vilja det. 

Du får nog lära dig att genomskåda politiskt spinn där politiska aktörer använder positiva ord för att dölja substansen i ett beslut.

Nu tror jag heller inte att tyska regeringen riktigt menar allvar med detta drastiska beslut, som förbundsdagen också motsätter sig, efter det ville vara ren AfD politik och slutet för varje ambition att Tyskland skulle kunna utgöra någon slags europeiskt ledarskap . Det är nog mer ett sätt att pressa oppositionen till att ta ansvar för att få budgeten till att balansera.

Så bra - det här är mycket mer återgett än ett påstående om att tyskarna stoppar allt nytt eknomiskt stöd till Ukraina och kärk över enskilda patier i Tyskland.

Ditt referat är betydligt mer sakligt återgivet och på det kan kritik som bygger på verkliga förhållanden ges.
  • Padirac

Från artikeln om G7-lånet till Ukraina för att förhindra att Trump stoppar stödet till Ukraina

G7 verkar ha tagit höjd för dina orosmoln.

"WHAT IF THE ASSETS ARE NO LONGER FROZEN?

The EU sanctions that froze the assets come up for renewal every six months, requiring the approval of all 27 EU members.
    That has raised the prospect that a single EU country - such as Hungary, which maintains close ties with Moscow - could block the renewal at some point and unfreeze the assets.
    EU officials say they are exploring options to reduce this risk, such as making renewals less frequent or having backup national legislation in Belgium to keep the assets frozen.
    If Ukraine and Russia reach a peace deal, Western officials anticipate the assets could form part of reparations to Ukraine so they could be used to repay the loan.
    "If there is a peace settlement, either the assets stay immobilized and keep generating interest to repay the loans, or Russia pays for the damage it's caused. Either way, there's a source of repayment," a senior U.S. official said."
  • Padirac
    Anonym (jury) skrev 2024-08-17 20:49:23 följande:
    Detta förutsätter att Ryssland som del av ett avtal som avslutar kriget går med på att betala krigsskadestånd som en besegrad makt. Det tredje och mest sannolika alternativet är att kriget avslutas med Ukrainskt avgivande av territorium och absolut utan krigsskadestånd. Ukraina kommer att stå med än gigantisk skuld som blir värre ju längre tiden går. Ukraina står drastiskt försvagat med detta faktum. Det är rent förräderi från tysk sida, jämförbart med Trumps agerande, att komma med denna kniv i ryggen på Ukraina.

Min tidigare rätt så positiva syn på Tyskland är tyvärr i fritt fall, och Scholz verkar vara lika urusel som sina föregångare.
    Förför är det en kniv i ryggen på Ukraina från Tyskland?  Varför nämner du inte övriga G7-länder?

Förutom Tyskland ingår i G7 länderna Frankrike, Italien, UK, Japan, Kanada och USA.  Om de alla har huggit Ukraina i ryggen bör detta nämnas jämte Tysklands påstådda hugg. 

Hur som helst kommer Ukraina efter krigsslutet behöve betydligt mer pengar än dessa för att bygga upp landet igen.

Som jag uppfattat läget i kriget så är västs inställning att Ukraina inte får förlora och att Ryssland inte får vinna. Om Ukraina avstår land till Ryssland är det en rysk vinst och det kommer att leda till att Ryssland fortsätter sina framryckningar när de kraftsamlat.

Ryssland själv säger att nästa må är Baltikum och att de vill ha hela forna warzawapakten som en buffertzon.  Är det ett verkligt alternativ som USA/EU och G7 överväger?
  • Padirac
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-08-19 11:57:45 följande:

Ingen har bett om att födas i en viss stat, Moraliskt finns inget som i mina ögon berättigar en stat att kräva att individer som inte vill det skall dödas i krig, t.ex. ofrivilliga soldater- Det är skillnad på frivilliga och ofrivilliga. Någon sådan plikt existerar inte enlig mig. Jag menar att det så kallade "samhällskontraktet" inte existerar. jag har då aldrig skrivit under det.

Nu fick jag förvisso godkänt att vara vapenfritt placerad ,men hade jag inte fått det godkänt hade jag vägrat om jag blivit inkallad till väpnad krigstjänst, och då hade jag tagit en fängelsedom för min övertygelse. Jag är som ovan skrivet kristen bla aktiv i Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan och jag ser Jesus som ÖB för mig. Jag vill följa honom. Jag vill lyda Gud mer än människor.

Jag har aldrig sagt något om något ymnighetshorn.

Också i det här inlögget anger du politiska motiv för vapenfrihet - det som krävts för vapenfri tjänst är samvetsmotiv. någonting som du inte har anget i något av dina inlägg.
  • Padirac
    Rataxes skrev 2024-09-01 19:49:41 följande:
    Så SVT mfl rapporterade om 158 påstådda ukrainska robotar som alla sköts ner, men rapporterar inte om tio robotar (varav flera filmade) som slår ner i bostadsområden, tunnelbanestationer och köpcentrum i Charkiv? Inte lätt när man prenumerar på TASS nyhetsbyrå som nyhetskälla.
    Visst har SVT rapporterat om attacker mot Charkiv - nu senast för 20 minuter sedan

Noterar att du slutat kalla SVTs journalister för horor (epasnack var det va? )- nu är de tydligen prenumererantar på TASS nyhetsbrev istället.  Det behövs tydligen mer tvål för att tvätta ur den sista skiten
    Minst 47 skadade i nya attacker mot Charkiv

Minst 47 personer har skadats, varav fem barn, efter ytterligare rysk beskjutning av staden Charkiv på söndagen, rapporterar Reuters med hänvisning till lokala myndigheter.

Attacken ägde rum tidigare under söndagen och bland annat träffades ett köpcentrum och ett evenemangskomplex.

President Volodymyr Zelenskyj kommenterar händelsen på Telegram där han skriver:

"Alla nödvändiga krafter i världen måste engageras för att stoppa denna terror. Detta kräver inte extraordinära krafter, utan tillräckligt mod från ledarna ? modet att ge Ukraina allt det behöver för att försvara sig".  
  • Padirac
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-09-04 14:02:10 följande:

Fortfarande inget som helst svar på vilka "idéer". Du har ju inte ens läst mina inlägg. Hur kan du då veta något om ev idéer? Du har ju ingen aning om vad jag tycker/menar/ vill ha framfört i tråden.

jag har inte arbetat som anställd, däremot gjort vanlig militärutbildning, Men senare ansökte jag om vapenfri placering, och fick den godkänd av Pliktverket utan några som helst problem.

Självfallet vet jag att folk kallas in ofrivilligt i krig..Det är ju JUST DET jag är EMOT.

Vad som faktiskt sker och etik är 2 helt olika saker.

Om du har fått vapenfri tjänst beviljad - eller vapenfri placering som du felaktigt kallar det - så vet du att de skäl du anger för att ha fått den beviljad inte är ett skäl som pliktverket godkänner som skäl att bevilja vapenfri tjänst.
  • Padirac
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-09-06 12:53:32 följande:

Sammanfattningsvis kan vi hjälpa INDIVIDER. Det är faktiskt en av mina idéer. Vi kan dels hjälpa civila krigsdrabbade och dels hjälpa individer som hotas av inkallning från bägge sidorna. Låt t.ex DEM komma hit i stället för många ifrån MENA-länderna.

Individens intresse före statens. Helt konsekvent inget konstigt. Det är RAKA MOTSATSEN till vad putte vill . Han vill att individer skall offra livet för staten,i betydelsen HANS stat, och hans parti etc.

Så civila krigsdrabbade från de som kallas in till krig i MENA-länderna vill du alltså behandal annorlunda än Ryssar och Ukrainare

Din fredskärlek är bedrägligt falsk och begränsad . och du har ingen anining om villkoren för vapenfri tjänst.

Det liknar mer och mer de MAGA-vatniks som avslöjats i USA  www.washingtonpost.com/style/media/2024/09/05/tenet-media-russia-rt-tim-pool/
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2024-09-28 20:20:23 följande:
    Chansen är iallafall storre att de kan jobba fram något som är ok för båda sidor tillsammans, än vad harris skulle kunna gora som tvärvägrar. Tror mer på att komma fram till något tillsammans, än att bara vägra tillmotesgå ena sidan alls, och bara slänga mer och mer av skattebetalarnas pengar in i hålet.
    Du fpr nog vänta på att Putins makt och kanske hans mer hårdföra efterträdare tappat greppet om Ryssland innan någonting som kan anses vara ok för _båda_ sidorna.

Minskavtalen lyckades ju inte Putin leva upp till alls och inte heller Budapest Memorandum med Security assureances för Ukraina.

Jag tror inte att Putins position angående Ukraina eller tidigare Warzawapaktsländer är ett förhandlingsförslag att jämka och förhandla om. Om du erbjuder Putin lillfingret komemr han att hacka av armen och axeln och sen kräva mer då du lämnat ifrån dig mer än du sa från början.
  • Padirac
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-08 17:29:39 följande:

Dina anklagelser faller platt till marken för att:

1) Jag vet att putin använder uttrycker moderlandet som en klyscha för att få folk att göra det han vill, men precis som han väljer det kan jag välja att mena något helt annat med uttrycket. "Moder Svea" för mig betyder inte att jag är 100% lojal med någon politiker av något som helst parti. (Däremot är jag lojal med kungen, men han för ingen politik och är inte med i något parti ö h t.)

Jag vet alltså vad putin menar och vad han vill använda uttrycket "moder Ryssland" till, men jag är lojal med oppositionen mot honom, och även de kan använda uttrycker moder Ryssland. Jag har redan sagt att jag önskar demokrati i Ryssland, inte putin-diktatur, och att jag är för en konstitutionell monarki enligt västeuropeisk förebild med en symbolisk statschef av släkten Romanov (och ja, det finns en hel del ryssar som stöder familjen)

2) Jag har aldrig sagt att "Ukraina ska lägga ned vapnen", (och som du förstås menar Ryssland skall fortsätta använda sina.) Du framställer mina ord felaktigt. Frågan är om det inte kan kallas lögn, för jag har aldrig sagt det

Däremot så sympatiserar jag med individer på båda sidor som inte vill strida och även dö unga, eftersom jag av princip inte anser att en stat i en moralisk mening kan ha äganderätt till individen. Därför är jag för att Sverige ger asyl åt desertörer och de som undvikit mobilisering på sidor. Ryssar och ukarinare är européer och kommer från samma kulturkrets som en svensk dito. (Jag serhellre det än migration från menaländerna i den omfattning som rått under tidigare år. Jag är hoppas för tills vidare stopp på flyktinginvandring från mena.)

Kulturrasism!  SDs och etnonationalsiternas ståndpunkt.

De som flytt från krig och tvångsinkallning till krigen i mellanöstern och norra afrika har du tydligen inga sympatier med?
  • Padirac
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-09 12:36:22 följande:

Snarare realism. Det är mycket lättare att integrera européer. Den svenska politiken har havererat både vad gäller migration och integration. Sedan är det en helt annan typ av konflikter där det t.ex i delar av Afrikas horn över huvud taget inte finns någon organiserad stat eller något inkallningssystem/värnplikt, utan organisationer och klaner och följaktligen inga vapenvägrare i klassisk mening.

Det som driver migrationstrycket från mena till Europa är snarare det stora barnafödandet än krig mellan stater i traditionell mening, När resurserna tryter blir det  konflikter. Menaländerna behöver hjälp på annat sätt tror jag, som tex barnbegränsning. Så jag har sympatier för folk där med, men det är helt andra situationer som inte löses bäst emd migration till Sverige utan andra hjälpåtgärder.

Däremot i Ryssland och Ukraina FINNS mobiliseringar och formella stater som har hand om dem.Ca 60 000 ukrainare eller mer har deserterat eller undvikit mobilisering.Ca 650 000 ryska medborgare har lämnat landet för att undgå mobilisering eller har deserterat. Dem vill jag hjälpa.

Jag har sympatier för individen gentemot staten.

Så den stora flyktingströmmen till följd av Syrienkriget ser du som en fråga om barnafödande och ekonomiska umbärnaden? och de som inte har en stat utan istället en klan som tvingar dem att strida är inte flytkingar från att strida utan också de flyr pga all abarn och ekonomsika umbäranden.

Jag tror ta mig tusan att du upprepar rasisterna, SDs och Putinkramarnas arguemnt ordagrant!

Kulturrasism!  SDs och etnonationalsiternas ståndpunkt.  En vatniks ord lägger du fram.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa