Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Säg såhär: jag tror vi resonerar om saken på olika plan.

Du fokuserar på nuet och att en auktoritär regim hittar på hot och orättvisor för att skydda sin egen makt.

Jag tror att det är ointressant om det just nu finns en auktoritär regim eftersom de (rätt eller felaktigt) upplevda problemen i sig inbjuder till att en sådan regim kan uppstå igen i framtiden - om man inte adresserar det som upplevs som ett problem.

Dvs du vinner inte kriget utan att utrota dess grundorsaker. För att kunna utrota grundorsakerna måste du förstå vilka dessa är.

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2023-01-24 14:28:11 följande:

Som jag skrev,...

Jag försöker hålla en civiliserad ton i samtalet så jag ska skriva det här så artigt som möjligt:

Du framställer inte dig själv som en person som kan tala om för andra att "läsa på" så försök låt bli den typen av personangrepp så blir samtalet bättre.

tack.

Du tror att detta handlar om en auktoritär regim som använder hot och orättvisor mot det gena folket för att behålla sin makt.

Jag menar att du måste ta bort hoten och orättvisorna för att kunna skapa en varaktig fred. Omöjliggöra för en auktoritär regim att använda detta som ursäkt. 

Just nu handlar det om kriget mellan Ukraina och Ryssland. Ska du få en långvarig fred måste du adressera orsakerna och dessa är inte Putins regim - problemen fanns innan dess - men sedan må du säga att Putin använder dem för sina syften.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2023-01-24 16:13:48 följande:
    Putins regim är problemet eftersom putins regim har varit med och eskalerat konflikten i donbass. 
    Ja på sätt och vis. Fast inte riktigt. Putins regim UTNYTTJAR problemet. Ja, det är ett problem att Putin utnyttjar problemet men det hade kunnat vara vilken rysk regim som helst. Putin är inte unik. Dte lär vi bli varse den dagen Putin är borta men konflikten kvarstår.

Vilket är hela poängen med allt jag skrivit om saken. Du måste hantera grundorsaken om du ska skapa en varaktig fred.
    Kermit1561 skrev 2023-01-24 16:13:48 följande:
    Om du insinuerar att det är någon egenpåhittat teori jag har att auktoritära ledare eldarpå konflikter och utmålar en massa hot för att öka sin makt så får du leva med att jag tycker att du skall läsa på för det är vad du borde göra. Det är närmligen inget jag har hittat på själv, frågan vilken historiker eller historiskt intresserad person som helst. Det finns en term för de krig de startar: Avledningskrig/diversionary war.
    Googla så ser du att det är etablerad vetenskap. Inget konstigt eller kontroversiellt alls. 

Det är väl bra att du har googlat på den saken men jag har faktiskt inte någonstans "insinuerat" att det skulle vara en egenpåhittad teori av dig.

Jag har påstått, inte bara insinuerat, att du tror att detta är själva huvudproblemet. Vilket du bekräftar igen i mening innan detta.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2023-01-25 09:45:21 följande:

Det är trupperna som utgör hotet, inte var gränsen går. 

Och helt plötsligt står Natos trupper 16 mil från St Petersburg.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2023-01-25 19:40:28 följande:
    Att Ryssland inte litar på väst och vill ha en säkerhetszon runt moderlandet är en föreställning som lanserats av rysslandskännare. Det är möjligt att de har fel och du har rätt men av det jag sett så verkar det inte orimligt att Ryssland vill ha en buffert av lojala eller åtminstone neutrala stater som omger moderlandet.
    Problemet är Rysslands geografi. Man har inga naturliga barriärer mot Väst utan allt är bara lätt-korsade fält.

Moskva ligger på "fel" sida om såväl Volga som Uralbergen. Karl XII. Napoleon. Hitler. Alla har marscherat rakt in i landet utan egentliga hinder.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2023-01-26 10:40:47 följande:
    Kan man inte - efter att man har fått ut Ryssland ur Ukraina - bygga en tjock vägg mellan Ryssland och Ukraina för att göra tydligt att man bara vill att de håller sig på sin sida? Glad  Det vore inte dumt. 
    Staket är underskattade som lösning på grann-konflikter. Det behövs fler staket i världen.

Och det skriver jag helt o-ironiskt.

USA-Mexiko
    Israel-"Palestina"
    Bulgarien/Grekland-Turkiet
    Ryssland-Nato

Staket och stängsel ger trygghet.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2023-01-27 00:42:35 följande:
    Att du anser att ett hot är inbillat har ingen betydelse för den som känner sig hotad. 

Vilket är exakt, ungefär, åtminstone halva poängen.

Bedömer man bara situationen från sin egen position så kommer man inte att lyckas med att vinna. Lyckligtvis så är det smartare folk än så som i slutänden får försöka lösa situationen.

Men just nu är vi i den religiösa fasen där den uppenbara sanningen står skriven i guldskrift på himlen.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2023-01-27 07:59:11 följande:
    Och ingen har kommit någon vart med det, eller hur? Redan Hitler borde ha fattat det efter Napoleons misslyckande. Man kan ju inte ockupera landet. 
    Beror ju på vad du lägger i de orden.

27 miljoner döda ryssar under WW2 är också ett pris oavsett om landet ockuperades för evigt eller inte. Jag har pratat med överlevare från belägringen av Leningrad.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2023-01-27 08:24:28 följande:
    Ingen vinner ju något på att miljontals människor dör. Inte ens om det skulle ha försvagat Ryssland. Det har ju försvagat alla i så fall.
    Nä, ingen vill ha 27 miljoner döda ryssar igen. Allra minst Ryssland. Därav kinkigheten deras med buffertzon och sånt.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2023-01-27 11:47:44 följande:
    Regimen är grundorsaken. 
    Alla som läser här har vid det här laget full koll på att du tror det.
    Kermit1561 skrev 2023-01-27 11:55:35 följande:
    Det spelar ingen roll om hotet är inbillat eller inte,  
    Precis!

Du kan inte bedöma och besluta utifrån vad du själv tycker att du vet. Du måste utgå från vad den andra tror.
    Kermit1561 skrev 2023-01-27 12:40:38 följande:
    Det är ryssland som är problemet, inte omvärlden. 
    Inte riktigt sant. Inget land existerar i ett vakuum.

Eftersom grundproblemet är den ryska diasporan och Rysslands forna gränser och historia så spelar dessa länder och regioner och hur de hanterar frågan också en roll.

Blå och gul
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa