Kermit1561 skrev 2023-01-24 16:13:48 följande:
Putins regim är problemet eftersom putins regim har varit med och eskalerat konflikten i donbass.
Ja på sätt och vis. Fast inte riktigt. Putins regim UTNYTTJAR problemet. Ja, det är ett problem att Putin utnyttjar problemet men det hade kunnat vara vilken rysk regim som helst. Putin är inte unik. Dte lär vi bli varse den dagen Putin är borta men konflikten kvarstår.
Vilket är hela poängen med allt jag skrivit om saken. Du måste hantera grundorsaken om du ska skapa en varaktig fred.
Kermit1561 skrev 2023-01-24 16:13:48 följande:
Om du insinuerar att det är någon egenpåhittat teori jag har att auktoritära ledare eldarpå konflikter och utmålar en massa hot för att öka sin makt så får du leva med att jag tycker att du skall läsa på för det är vad du borde göra. Det är närmligen inget jag har hittat på själv, frågan vilken historiker eller historiskt intresserad person som helst. Det finns en term för de krig de startar: Avledningskrig/diversionary war.
Googla så ser du att det är etablerad vetenskap. Inget konstigt eller kontroversiellt alls.
Det är väl bra att du har googlat på den saken men jag har faktiskt inte någonstans "insinuerat" att det skulle vara en egenpåhittad teori av dig.
Jag har påstått, inte bara insinuerat, att du
tror att detta är själva huvudproblemet. Vilket du bekräftar igen i mening innan detta.