Tom Araya skrev 2023-01-08 00:18:13 följande:
Nej, Ryssland är definitivt inte immunt, det ser vi i Ukraina-kriget nu. Ryssland attackeras både på ockuperat mark såsom etablerad rysk mark.
Du förstår förstås av sammanhanget att "immun" avser en invasion av Ryssland
Tom Araya skrev 2023-01-08 00:18:13 följande:
Alla länder måste själv få avgöra hur mycket lidande och död de kan/vill ta för att slippa leva under förtryck, vilket också innebär ett stort lidande.
Har jag aldrig sagt något om. Det jag reagerar på är hyckleriet som jag skrev i inlägget du citerade.
Tom Araya skrev 2023-01-08 00:26:02 följande:
I Europa närmar det sig det läget, men i USA är vi inte där än. De har mycket större lager, men också en omfattande produktion.
Beror på vilket vapensystem vi talar om och hur du definierar "brist"
edition.cnn.com/2022/11/17/politics/us-weapon-stocks-ukraine/index.html
Det är otvetydigt så att vi närmar oss en punkt där vi inte längre kan förse Ukraina med obegränsade mängder vapen och då kommer deras militära förmåga att minska. Därav att jag tror på en stilleståndslinje förr eller senare och en frusen konflikt.
Tom Araya skrev 2023-01-08 00:42:06 följande:
Det finns inget som säger att det inte kan ses som en vinst för Ukraina om kriget avslutas efter att Ukraina bara har tagit tillbaka en del av ryskockuperade områdena.
Det är Zelenskys egna ord. "
Icke förhandlingsbart" säger han om kravet att alla ryska soldater måste bort från alla områden innan det kan bli fredssamtal
www.aljazeera.com/news/2022/12/28/what-is-zelenskyys-10-point-peace-planTom Araya skrev 2023-01-08 00:42:06 följande:
Det går utmärkt att dra en ny gräns mellan länderna där man står efter en fredsöverenskommelse, om båda parterna accepterar det.
Ja, men då måste först definitionen av "vinna" ändras.. Som det är nu har Zelensky satt ett ultimatum som inte tillåter det du skriver. Det är därför jag tror att det kommer att ta lång, lång tid innan vi har en riktig fred. Attityder måste ändras. Det kan lätt ta en generation.
Varifrån får du att människor i Donetsk och Luhansk har levt under bombardemang i snart ett decennium före det att Ryssen klev in?
Kriget i Donbas började i april 2014.
Det var intensivast i början men låste sig ungefär i augusti när ryska trupper gick in i Donbas då Ukraina var nära att besegra separatist-styrkorna. Vid det laget uppskattade FN att 730000 hade flytt till Ryssland för att söka skydd.
www.france24.com/en/20140805-hundreds-of-thousands-displaced-flee-fighting-eastern-ukraine
Ytterligare cirka 100000 hade då istället flytt åt andra hållet, in i Ukraina.
Efter att fronten stabiliserade sig har konflikten i området varit ett mer eller mindre intensivt artillerikrig över stilleståndslinjen trots övervakning av OSSE och FN och andra grupper.
Så nästan åtta år av bombardemang. Tills Ryssland gick in med full styrka i februari 2022.
Jag tror att Ryssland kommer att få allt svårare med "stövlar på marken". Redan nu har de problem. Får de fram 100 eller 300 000 eller en miljon, så har de inte tillräcklig mycket av tillräckligt bra utrustning för dessa.
Samtidigt förlorar Ukraina i runda slängar 8000-10000 man i månaden, döda och skadade enligt den information som officiella ukrainska källor släpper ifrån sig. Ukraina har heller inte råd att hålla sig med de siffrorna över någon längre tid.
Det, plus i längden minskade vapenleveranser, talar för att Ukraina kommer att tvingas acceptera en vapenstilleståndslinje. Tror jag.