Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Rataxes skrev 2022-10-26 16:44:12 följande:
    Jag fick en skärmdump från en som har en prenumeration.
    Så enkelt var det med den saken.
    Tack, det förklarar ju saken.
  • Mentat
    Flash Gordon skrev 2023-01-13 16:57:34 följande:

Expressens skribent är nästa man att tveka på den klara ukrainska vinsten

www.expressen.se/kronikorer/magnus-falkehed/putins-blodiga-kottkvarn-maler-sonder-ukraina/

"När kriget förvandlas till en köttkvarn är det den som har mest kött som vinner. "

"... allt fler uppgifter tyder på att Ryssland nu håller på att samköra sina tidiga regionala register på potentiell kanonmat, med målet att snabbt nå en kritisk nivå på en halv miljon soldater till. Kanske rentav alles en miljon soldater som i slutändan trycker på ukrainarna.

Kommer ni ihåg den där skrämmande siffran på ett par hundra tusen ryska soldater som samlades runt Ukraina för ett år sedan?" 

"Innan nya vapensystem är på plats kan Ukraina ha förlorat övertaget i kriget. Det är inget önsketänkande. Det är ren matematik."

Visst har Ryssland en fördel, dels pga möjlighet till långt fler soldater och dels pga större likgiltighet för de egna soldaternas liv. Ett utnötningskrig på lika villkor är en självklar seger för Ryssland.
    Däremot skall man inte bortse från teknologins betydelse. Siffror är långt ifrån allt.. En man med en kulspruta kan vara överlägsen 100 man som springer mot honom över ett öppet fält, för att bara ta ett uppenbart exempel. Det viktiga är att den fria världen inte tröttnar utan fortsätter att skicka stöd till Ukraina.
  • Mentat
    Flash Gordon skrev 2023-01-13 17:13:40 följande:
    Läs artikeln om hur Ryssland anpassat taktiken till denna typ av "teknologiskt överläge". 

Nya soldater tar upp vapnen där deras kamrater i vågen innan har stupat. Till slut är de framme vid ukrainarna och förintar dem

Väst kommer att ah svårt att hålla uppe vapenleveranserna i någon högre omfattning särskilt länge till. Det började med att britterna flög in pansarvärnsvapen och det har pågått i ett år nu
    Nja, det där med att skickas ut i strid utan vapen och ta upp en stupad kamrats är inget nytt, den metoden tillämpade Sovjetunionen redan i Stalingrad. Det illustrerar ju just likgiltigheten inför egna förluster.

Det hindrar inte att teknologi kan slå numerär överlägsenhet. Israel är ett bra exempel på det.
  • Mentat
    Missermajser skrev 2023-01-15 19:44:11 följande:

Har verkligen baltländerna lika stor rysk andel befolkning som i Ukraina?    

Nej, de har en större andel, ja två av dem i alla fall. Det framgår av CIA World Factbook som anger andelen med rysk etnicitet i Ukraina. Siffror för 2022:

Ukraina:17,3% identifierar sig som ryssar
    Lettland: 24,5%
    Estland: 24,8%
    Kazakstan: 19,3%

Dessa länder har all anledning att vara oroliga för vad Putin skall ta sig till. Nato-medlemsskapet skyddar nog baltstaterna och man kan förstå varför de ville gå med i Nato så fort de bara kunde. Kazakerna är säkert glada så länge Ukraina kan motstå invasionen, de kunde annars vara näst på tur.

• Mentat
    Missermajser skrev 2023-01-16 14:34:14 följande:

Då får man gå ett steg till och kika på vilka delar som Ryssland invaderar av Ukraina. I Donetsk, Luhansk och lite tidigare Krim. Donetsk och Krim ser ut att ha majoritet av ryssar och rysktalande. Luhansk vet jag inte men det lutar väl ditåt.

Så hur stora är förutsättningarna för Ryssland att lyckas genomföra en invasion av fler områden/länder än de redan gör i östra Ukraina?

Nu bryr jag mig inte om att i detalj ta reda på i vilka delar av dessa länder ryssar är i majoritet, även om jag vet att de är det i Narva t.ex. Rimligen finns det liknande platser i de andra som Putin hade kunnat använda som ursäkt för att utvidga sitt imperium.

Förutsättningarna för Putin att driva sin imperialism vidare förbättras givetvis kraftigt om han vinner i Ukraina, där "vinner" innebär att han erövrar något alls - det kommer att presenteras som en seger inför hemmaopinionen. På motsvarande sätt får han svårare att göra det om Ukraina kan slå tillbaka invasionen. Det här måste ju vara självklarheter. Jag gav dig bara de fakta du efterlyste i din fråga.
  • Mentat
    Missermajser skrev 2023-01-16 16:07:39 följande:

Frågan ställde jag därför att jag tror att det måst finnas någon slags intresse hos befolkningen att vara lojala mot Ryssland för att kunna bibehålla ett sådant territorium. Det sk proryska stödet tror jag nog egentligen mer är vanliga oppositionella som vill ha en annan regering i Ukraina. De som verkligen vill vara en del av Ryssland är nog inte lika många. 

Det är bara en av de alla saker som behövs sedan bör Ryssland ha militär kapacitet att även hålla och utföra invasioner militärt. I det avseendet tror jag Ryssland överskattas grovt.

Är Ryssland imperialistiskt? Vi använder nog ordet på olika sätt men vad du menar verkar vara en slags rysk minikolonialism. Putin kan säkert som du beskriver stärka hemmaopinionen om han lyckas med att annektera även Luhansk och Donetsk. Huruvida Putin utökar sina invasionsförsök till fler länder vet inte jag men i så fall behöver de ju öka sina militära utgifter ganska mycket och det kommer att märkas tydligt på deras redan svaga ekonomi tror jag. Risken är ju då att han tappar sitt stöd eftersom situationen inom Ryssland försämras. Folk köper inte patriotiska floskler om deras ekonomiska situation försämras hela tiden... 

Putin använder militär makt för att utvidga sitt rike, om inte det är imperialism vet jag inte vad det skulle vara. Den ryska hemmaopinionen "vet" ju att folk i väst tvingas äta kattmat, prostituerar sig för att ha råd med el när vi inte har tillgång till rysk energi längre och bilarna numera dras av hästar. Givetvis måste Ryssland försvara de ryssar som utsätts för folkmord av nazisterna i Ukraina - om man nu skall tro det som förmedlas i rysk statlig media. Det får vara värt litet uppoffringar.

Som sagt, de baltiska staterna är nog säkra tack vare sitt medlemsskap i Nato men ryssar dominerar norra Kazakhstan. Om Putin lyckas i Ukraina kan han säkert upprepa sin "Sudetenland"-taktik där om några år. Det vore dessutom av logistiska skäl oerhört mycket svårare för omvärlden att stötta Kazakhstan.
  • Mentat
    Missermajser skrev 2023-01-16 22:20:58 följande:
    Läser du ofta Ryska mediers nyheter om Sverige?
    Aldrig. Vad har det med saken att göra, att Putin kan använda ryssar i andra länder som ursäkt för en invasion?
  • Mentat
    Flash Gordon skrev 2023-01-23 16:16:01 följande:
    Nato flyttade sina gränser från Oder till Peipus. Det är 16 mil från Nato till St Petersburg. Nato har obestridligt ökat sin närvaro vid Rysslands gräns.
    Nej, Nato flyttar inte sina gränser. Det är länder som fruktar Ryssland som har sökt medlemsskap i Nato som ett skydd. Skillnaden ligger i vem som tar initiativet. Då Nato är en försvarsallians är den definitionsmässigt inget hot mot Ryssland så länge Ryssland inte angriper någon av medlemsstaterna.
  • Mentat
    Flash Gordon skrev 2023-01-24 12:01:47 följande:
    Om USA minskar trupperna i Europa spelar ingen roll när Nato flyttar fram gränserna till 16 mil från St Petersburg.

Jag har redan förklarat att hotet från Nato inte är grundorsaken. Det är istället den ryska diasporan och Rysslands forna utbredning.
    Det fanns en stor tysk diaspora i början av 1900-talet, många etniska tyskar bodde i Ungern, Polen, Tjeckoslovakien, Transsylvanien, Baltikum och vi hade även Volgatyskarna.

Detta hade rimligen inte lett till några krig om det inte hade funnits en totalitär regim i Tyskland. 
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa