Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
Så enkelt var det med den saken.
Expressens skribent är nästa man att tveka på den klara ukrainska vinsten
www.expressen.se/kronikorer/magnus-falkehed/putins-blodiga-kottkvarn-maler-sonder-ukraina/
"När kriget förvandlas till en köttkvarn är det den som har mest kött som vinner. "
"... allt fler uppgifter tyder på att Ryssland nu håller på att samköra sina tidiga regionala register på potentiell kanonmat, med målet att snabbt nå en kritisk nivå på en halv miljon soldater till. Kanske rentav alles en miljon soldater som i slutändan trycker på ukrainarna.
Kommer ni ihåg den där skrämmande siffran på ett par hundra tusen ryska soldater som samlades runt Ukraina för ett år sedan?"
"Innan nya vapensystem är på plats kan Ukraina ha förlorat övertaget i kriget. Det är inget önsketänkande. Det är ren matematik."
Har verkligen baltländerna lika stor rysk andel befolkning som i Ukraina?
Nej, de har en större andel, ja två av dem i alla fall. Det framgår av CIA World Factbook som anger andelen med rysk etnicitet i Ukraina. Siffror för 2022:
Ukraina:17,3% identifierar sig som ryssar
Lettland: 24,5%
Estland: 24,8%
Kazakstan: 19,3%
Dessa länder har all anledning att vara oroliga för vad Putin skall ta sig till. Nato-medlemsskapet skyddar nog baltstaterna och man kan förstå varför de ville gå med i Nato så fort de bara kunde. Kazakerna är säkert glada så länge Ukraina kan motstå invasionen, de kunde annars vara näst på tur.
Då får man gå ett steg till och kika på vilka delar som Ryssland invaderar av Ukraina. I Donetsk, Luhansk och lite tidigare Krim. Donetsk och Krim ser ut att ha majoritet av ryssar och rysktalande. Luhansk vet jag inte men det lutar väl ditåt.
Så hur stora är förutsättningarna för Ryssland att lyckas genomföra en invasion av fler områden/länder än de redan gör i östra Ukraina?
Frågan ställde jag därför att jag tror att det måst finnas någon slags intresse hos befolkningen att vara lojala mot Ryssland för att kunna bibehålla ett sådant territorium. Det sk proryska stödet tror jag nog egentligen mer är vanliga oppositionella som vill ha en annan regering i Ukraina. De som verkligen vill vara en del av Ryssland är nog inte lika många.
Det är bara en av de alla saker som behövs sedan bör Ryssland ha militär kapacitet att även hålla och utföra invasioner militärt. I det avseendet tror jag Ryssland överskattas grovt.
Är Ryssland imperialistiskt? Vi använder nog ordet på olika sätt men vad du menar verkar vara en slags rysk minikolonialism. Putin kan säkert som du beskriver stärka hemmaopinionen om han lyckas med att annektera även Luhansk och Donetsk. Huruvida Putin utökar sina invasionsförsök till fler länder vet inte jag men i så fall behöver de ju öka sina militära utgifter ganska mycket och det kommer att märkas tydligt på deras redan svaga ekonomi tror jag. Risken är ju då att han tappar sitt stöd eftersom situationen inom Ryssland försämras. Folk köper inte patriotiska floskler om deras ekonomiska situation försämras hela tiden...