Inlägg från: nattuw |Visa alla inlägg
  • nattuw

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Anonym (jury) skrev 2024-08-17 16:55:34 följande:
    Som jag läser det slutar Tyskland med att ge direkt ekonomiskt stöd till Ukraina och vill istället ge lån med frysta ryska tillgångar som säkerhet. Om det är riktigt finns kanske trots allt lite anledning till att spy över Tyskland. Lån skall betalas tillbaka med ränta och ryska tillgångar som är frysta just nu kan ju bli frigivna senare med katastrofala konsekvenser dessa låns säkerhet. Och vad händer om någon domstol någonstans beslutar att hela konstruktionen är olaglig?
    Bara ett par tankar om finansieringen av Ukrainas krig.

Krig har alltid varit lönsamt för stora långivare. Så att det finns mäktiga intresse som vill att finansieringen av Ukrainas krig skall skötas via lån är föga förvånande.

Det finns dessutom den besvärliga politisk frågan om vilka nedskärningar på andra områden som måste göras om skattepengar skall användas för att stödja Ukraina.

Men det som kan bli riktigt intressant är om Rysslands frysta tillgångar används mot Ryssland och länder som Kina och Saudiarabien börjar fundera på om det verkligen är så lyckat att ha sina pengar i västvärlden. För börjar länder som Kina och Saudiarabien att flytta pengar så kan det få stora återverkningar i de finansiella systemen.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-08-19 11:57:45 följande:

Ingen har bett om att födas i en viss stat, Moraliskt finns inget som i mina ögon berättigar en stat att kräva att individer som inte vill det skall dödas i krig, t.ex. ofrivilliga soldater- Det är skillnad på frivilliga och ofrivilliga. Någon sådan plikt existerar inte enlig mig. Jag menar att det så kallade "samhällskontraktet" inte existerar. jag har då aldrig skrivit under det.

Då föreslår jag att du även vägrar ta emot sjukvård, åka kollektivt, använda vägar, ta ut pension eller utnyttja andra förmåner som medborgare i stat som de inte bett om att födas i har rätt till.

Till och med det faktum att du kan använda internet och fritt uttrycka dina åsikter är ett privilegium som du har på grund av den stat du inte bett om att födas i.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-08-21 11:29:37 följande:

Varför det? Jag har inte begärt något av detta alls och jag har inte begärt  av någon att bära vapen.

För att "DU menar att det så kallade "samhällskontraktet" inte existerar. DU har då aldrig skrivit under det.". Vilket i förlängningen innebär att DU inte heller har skrivit under något kontrakt som ger dig tillgång till de fördela som det så kallade samhällskontraktet ger.

Du har inget emot att ta del av fördelarna med samhällskontraktet. Du vill bara inte betala och försöker slingra dig genom floskler som att samhällskontraktet inte existerar och att du inte ägs av staten.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-09-03 14:42:01 följande:
    Det går inte att jämföra . Jag deklarerar för arbetsinkomst så det är en helt annan sak. Att betala skatt för saker man får är inte det samma som att tvingas dö i förtid.
    Du menar att det inte går jämföra eftersom du bara vill ta del av fördelarna i det samhällskontrakt du själv påstår inte existerar.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-09-04 11:10:30 följande:
    ÄR SKATTEBETALANDE en fördel ur individuellt perspektiv? Påstår du att jag inte vill betala någon skatt alls? Jag sa klart och tydligt att jag deklarerar inkomster. Det är en helt annan sak än et abstrakt så kallat samhällskontrakt.
    Att du blir upprör över dina egna ord borde få dig att fundera på på din egen ståndpunkt.
  • nattuw
    KillBill skrev 2024-09-08 09:45:38 följande:

Det är du som inte har förstått.  Hade du ursäktat en vänsterpartist som retweetat kakrecept från terroristorganisationen Hamas om kakorna var goda?

Hamas och vänsterns symbios handlar inte om kakrecept utan om stöd för antisemitism och terrorism. Hade det handlat om recept till "hela Sverige bakar" så hade ingen brytt sig om vad vänstern retweetar.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-09-27 13:34:50 följande:
    Skulle DU lyda om du blev mobiliserad till Rysslands krigsmakt?
    Ryssland inkallar inte svenskar. Så med undantag för eventuella medlemmar av ryska trollfabriker kommer ingen på forumet att mobiliseras till den ryska krigsmakten.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-10 12:00:27 följande:

Dessutom är jag självfallet för att även angriparens soldater vägrar bära vapen. Det glöms alltid bort när pacifister attackeras.

Problemet ÄR att angripande soldater bär vapen och att du bara hjälplöst kan titta på medan de slaktar dina söner och våldtar din din mamma, din syster, din fru och din dotter framför dina ögon innan de tar livet av dig.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-11 13:21:04 följande:

Du förutsätter att man är korkad för att man är pacifist.

Inte korkad bara naiv.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-11 13:21:04 följande:

Självfallet skulle jag försöka hjälpa min fru och dotter att komma så långt bort från frontlinjen som möjligt om den närmade sig. Då kan de inte våldtas och slaktas där.

Ja det hade ju varit mycket enklare för Putin om 38 miljoner Ukrainare hade följt ditt exempel och dragit sig tillbaka till... ja vart de nu skulle tagit vägen. Inget motstånd för den ryska armen. Bara kliva in och ta över allt utan något motstånd.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-12 14:54:37 följande:
    Jag är för rysk vapenvägran också-och 650 000 har undvikit mobilisering eller deserterat.
    Vilket inte spelar någon roll för de Ukrainare som blir våldtagna och mördade.

OM  HELA ryska krigsmakten deserterar kan du sitta tryggt i ditt elfenbenstorn. Men för att utplåna dig och hela din familj räcker det med att en enda stridsvagn väljer att inte desserters.

Den som angriper har ett val. Den som blir angripen har inte ett val.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-14 12:51:02 följande:

Självfallet stannar inte varken jag eller min familj kvar där stridsvagnen kommer och låter oss dödas av den.

Så vart tycker du att 38 miljoner ukrainare skulle tagit vägen?
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-15 13:19:19 följande:

Striderna är inte i huvuddelen av Ukraina och frontlinjen står relativt stilla. Huvuddelen av Ukraina finns fortfarande + även utlandet. Vi har t.ex 2 ukrainare från stridsområdet i östra Ukraina som aktiva i min församling, och massflyktdirektivet gällande Ukraina gäller vad jag vet fortfararande. 

Det finns en front som skyddar kvinnor, barn, gamla, sjuka, handikappade och vapenvägrare eftersom vissa har tagit på sig uppgiften att skydda kvinnor, barn, gamla, sjuka, handikappade och vapenvägrare.

Det är en stor skillnad på att föda 2 ukrainare jämfört med att föda 38 miljoner ukrainare som har förlorat allt. För att inte tala om vad som skulle hända om hela EU skulle tillämpa dina principer. Då kunde Putin låta sina stridsvagnar rulla på och driva hela EU:s 448 miljoner innevånare framför sig till det inte längre fanns någonstans att fly. Till en punkt där valen är totalt underkastelse eller död.

Historien har visat oss att när någon kommer med onda avsikter är pacifism inte en bra strategi.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-19 14:32:34 följande:

1) De som VILL strida vid denna front kan göra det. Vad jag är emot är att TVINGA de som inte vill riskera sina (ofta) unga liv där. Därför har jag personligen hjälpt en ung ukrainare ekonomiskt och därför stöder jag de 60 000 som undvikit krigstjänst, antingen genom att lämna Ukraina eller som finns kvar gömda där.,

Ingen vill bli beskjuten av artilleri. Men när verkligheten knacka på dörren i form av en despot med onda avsikter och alla tänker som dig vem skall då beskydda dig och din familj?

Det du förespråkar innebär en fullständig underkastelse där en aggressor efter eget gottfinnande kan ägna sig åt etnisk rensning.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-19 14:32:34 följande:

5)Jag har inte sagt att 38 miljoner ukrainare ska just still Sverige. 8 miljoner har lämnat landet, och  det absoluta flertalet har inte kommit till Sverige. DÄREMOT nämnde jag att vi har 2 ukrainare i församlingen som då är välfungerande i det svenska samhället, och jag är  glad att de har funnit trygghet i Sverige, Ukrainare är européer och ofta lättintegrerade. Jag tar gärna emot fler ukrainare och färre som är från utanför Europa. Ukrainare är relativt ofta beredda att arbeta här.

Så vart har du tänkt dig att 38 miljoner människor skulle ta vägen? Och vart hade du tänkt dig att EU:s 448 miljoner medborgare skulle ta vägen om en despot bestämde sig för att rulla över ett Europa som lyssnade till dig?

Ibland hamnar man i situationer där alla alternativ är dåliga. Du anser att underkastelse och ett liv under en despots stövelklack är bättre än att stå upp för frihet. Gott så, men om de som nu dör för att du skall kunna sitta i ditt elfenbenstorn och tala om hur god människa du är inte dog för din skull skulle ditt elfenbenstorn snart vara en ruinhög.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-20 14:50:42 följande:

Och förresten: Hur ser din egen krigsplacering ut? Vad är din befattning?

Krigsplaceringar skall hanteras som sekretessbelagd information. De enda som är intresserad av att snoka runt för att ta reda på vilka personer som är krigsplacerade vart är de som samlar information för främmande makt.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa