Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

nattuw skrev 2022-03-27 12:17:20 följande:
    Det finns bedömare som pekat på att väst hade ett fönster strax efter Sovjets sammanbrott där vi skulle kunnat fördjupat samarbetet och skapat mer avspända relationer och i förlängningen fått ett mer demokratiskt Ryssland. Men att andra och mer cyniska politiska motiv gjorde att det inte blev så. Istället kom Ryssland att återigen bli det mörka hotet från öst. Så frågan är om sprickan mellan Väst och Öst bara beror på Putin eller om det vore på sin plats med lite självrannsakan.
    Det var ungefär i samma veva som jag var där första gången och jag vet inte jag ...

Jag tror inte vi i väst hade kunnat göra så värst mycket skillnad när det väl kom till kritan. vi öste pengar och resurser över dem och ville få dem att bli som oss. Vi lärde ut våra värderingar om demokrati och liberalism. Jabloko var partiet/organisationen som väst hejade på. Zjirinovskij var skurken, den gamle kommunisten.

Varje folk måste hitta sin egen väg framåt mot (helst) fred och frihet men Ryssland var inte redo för det då ad vi än hoppades på.

Efter den kommunistiska diktaturen var det 10-15 år med total rövar-kapitalism och ingen som styrde Ryssland då hade den minsta avsikt att införa en västlig social-liberal modell av styre. Folket? de hade fullt sjå att överleva. Och efter fyllot Jeltsin så kom Putin som Stark Man och där är vi idag.

.
    Det är min övertygelse att ett Ryssland som ens nästan liknar det vi tycker är frihet och demokrati är minst två generationer bort.
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-03-27 16:39:42 följande:
    Precis, han har aldrig förstått att det inte behöver vara två lager. Ryssland hade kunnat gå med i EU, och i Nato, om det hade blivit ett demokratiskt land.  
    Det har aldrig tänkt tanken att Ryssland och ryssarna kanske inte VILL bli som oss? Kanske inte VILL vara med i EU och Nato?
  • Flash Gordon

I vilket fall så har Zelenskij haft en intervju som avslöjar en del om förhandlingarna.

Han accepterar nu att Krim i praktiken är förlorat för Ukraina.

Han känner fortfarande motstånd mot att ge upp de bägge Folkrepublikerna Donbas och Luhansk men avfärdar inte tanken - den behöver mogna.

När det gäller språkkravet så accepterar han, vad det verkar, men ställer motkravet att ukrainska språket i Ryssland ska få samma status som man framförhandlar för det ryska språket i Ukraina.

.
    Så länge inte man tänker invadera Ryssland och avsätta Putin med våld så måste det till en förhandlingsfred.

Man behöver inte gilla det men att släppa Donbas och Luhansk helt och hållet kan var det som behövs. Jämför Finland och deras eftergifter 1940 och 1944. Idag är Finland ett av världens mest välmående länder.

twitter.com/KevinRothrock/status/1508126348753219587

• Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-03-28 09:11:28 följande:
    Det påstås ju också att de ville, på 90-taget och att väst inte var tillräckligt hjälpsam.

Och det är ju också det som är skillnaden: Ingen tvingar dem. Vill de inte, så är det också okej. Poängen är att de inte är hotade. Orsaken varför de inte skulle vilja gå med i Eu eller Nato är ju inte att de vill gå sin egen väg - det skulle vara helt acceptabelt, utan att de vill bygga upp ett stort rike och sedan hota Nato. Och tyvärr så är det ju inte bara det militäriska hotet utan det har ju varit ekonomisk brottslighet också- ryska maffian, oligarkerna. Det påverkar ju oss också.
    Ryssland skulle inte vara en medlem i EU som vilken som helt. De ser sig som jämbördiga med hela EU. De ser sig som jämbördiga med USA (och idag med Kina). Deras självbild är inte helt i överensstämmelse med deras faktiska data.

"Gå med i EU" för dem skulle innebära att EU sluter ett avtal med Ryssland, i princip. Det är in uppfattning av situationen.

• Flash Gordon
    Överstelöjtnant Joakim Paasikivi verkar lyfta fram samma scenario för en varaktig fred:

.
    www.expressen.se/nyheter/experten-zelenskyjs--svara-val-for-att-fa-fred/

"
    Överstelöjtnant Joakim Paasikivi menar att det är viktigt för Ukraina att undvika en så kallad frusen konflikt, alltså en situation där en väpnad konflikt avslutats utan att något fredsavtals slutits mellan parterna, likt den i Georgien mellan landet och utbrytarregionerna.

I stället behövs ett avtal med tydliga geografiska gränser där Ukraina har kontroll över sitt territorium, även om det skulle bli mindre. Inte minst för att landet så småningom ska kunna närma sig Väst och EU."
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2022-03-28 18:44:41 följande:
    Vilken tur att Ali Khader är reservsosse, annars hade dumvänstern gjort det här till en riksnyhet:
    ...
    Ja, ännu en rödgrön politiker på den sidan staketet.

Skiljelinjerna är svårare att finna i dessa tider.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-04-01 04:11:09 följande:
    . Jag tror inte alls att Putin själv tror på den hotbild han målar upp, utan den är medvetet uppdiktad/överdriven.
    Jag tror att du gravt missbedömer situationen.

Väst har varit Rysslands dödsfiende i evigheter. Karl XII, Napoleon och Hitler. Däremellan och före dess mer eller mindre stora krig och hot från väst.

I femtio år var Natos alla kärnvapen riktade mot Moskva. Alla ryssar som idag leder landet växte upp med Natos dödshot hängandes över sig.

I Sverige talar vi om ryss-skräck trots att vi inte mött varandra på slagfältet sedan Ratan 1809 och du tror att Rysslands rädsla för väst ska försvinna på ett par decennier efter murens fall - inklusive Natos avancemang österut, närmare Ryssland?
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-04-01 08:59:13 följande:
    Fast NATO eller någon NATO-medlem har aldrig militärt attackerat något WP-land, vare sig på den tiden WP var aktivt eller efteråt.
    En buse kommer fram till dig och sätter en pistolmynning till din tinning och säger: "Du behöver inte vara rädd för mig. Jag kommer inte att trycka av" och du är cool med det?

Du förstår verkligen inte varför Ryssland känner rädsla för Nato och väst - vilket de för övrigt inte gör någon skillnad på.
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-04-01 09:21:52 följande:
    Samtidigt så har väst också försökt inkludera Ryssland. . 
    En ytterst kort stund och på våra villkor.

Jag trodde också på deras demokratisering där åren efter muren. Jag kom ihåg att jag gav det fem år, max tio, innan de var demokrater som i väst. Allt skulle lösa sig automatiskt eftersom västs frihet var det alla längtade efter. Så fel jag hade.

Det visade sig att stora ord om "frihet" och "demokrati" betydde väldigt lite för ett folk som led nöd och samtidigt fick sina resurser plundrade av affärsmän från såväl hemlandet som från utlandet. 
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2022-04-01 09:47:19 följande:
    Det är många som har varit dödsfiender, Frankrike/UK, Frankrike/Tyskland, Spanien, Italien etc. Men till skillnaden från ryssland så har de länderna förändrats radikalt de senaste 100 åren och är nu inte dödfiender, ryssland däremot lever kvar i 1800-tals tänket och utgör därför fortfarande ett hot. 
    Ja, som jag skrivit innan. Ryssland är minst två generationer från förändring.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa