• Carlcalle1234

Bråk = Abort

Hej. Jag skriver detta allra ödmjukast för att förhoppningsvis få tips och stöd. Jag har aldrig skrivit här innan, men jag har läst otroligt mycket här det senaste dygnet. Man kan läsa om historier från kvinnors perspektiv, men sällan från mannens perspektiv i frågan. Jag hade kunnat skriva en roman om allt som har hänt, men jag ska försöka hålla det så kortfattat jag bara kan.

För ungefär 1 ½ år sedan träffade jag i min mening min livskamrat. Vi fann varandra på studs och jag har aldrig varit med om någon starkare ömsesidig kärlek. Vi finner ett otroligt djup i varandra och kan prata om precis allt. Vi konstaterar ganska snabbt att vi är väldigt lika. 

Hon har barn sedan en tidigare relation och jag har inga barn och har väll egentligen varit osäker på om jag ens varit intresserad av barn tills jag träffade henne. Det började växa något i mig, en längtan att dela just detta med henne. 

Vi bestämde oss ganska snabbt (lite för snabbt med facit i hand) att försöka. Längtan blev för intensiv och det slutade med att det hela blev mekaniskt. Vi mådde inte bra av detta, varken hon eller jag och bråken började. Helt plötsligt så kunde vi inte kommunicera med varandra överhuvudtaget. Det har aldrig handlat om vem som tömmer diskmaskinen, eller andra vardagliga sysslor utan om större djupare grejer (att vi känner att våra känslor inte får utrymme). Hon uppfattade mig som för känslig, att allt blev stort, att jag sökte bråk och att hon aldrig fick en lugn stund. Jag uppfattade henne som sluten, distanserad och låg. Mycket av hennes betende är säkerligen pga mig, att hon helt enkelt inte orkade att jag skulle dra igång på alla cylindrar.

Med detta föddes också en osäkerhet hos oss båda, vi blev svagare av situationen och av alla bråk och detta resulterade i en negativ spiral där vi bägge mådde skit. Mitt i allt detta då vi båda verkligen hade ett stort frågetecken kring hela relationen blev hon gravid. För att göra den historian kort så gjordes det en abort. Något som va otroligt tungt för oss båda då vid detta tillfället va väldigt långt ifrån varandra och hade svårt att stötta varandra. Vi hade ju längtat så mycket efter detta men förstod bägge två att det inte gick.

Vi hade efter detta en paus, men vår starka grundkärlek förde oss tillbaka till varandra och efter bara några månader kom längtat tillbaka. Vi har precis fått reda på att vi hade fått vårt första gemensamma boende och vi båda kände att vi hade blivit bättre. Klart det fortfarande har varit tjafs, men det har känts som att vi ändå har utvecklats och blivit bättre, fått en starkare teamkänsla. Dock har ju detta faktiskt varit vårt största problem i hela relationen, kommunikation och att lösa problemen, det blir alltid för stort och bråkas på en låg nivå.

Vi går till en klinik för att se så att vi har förutsättningar att skaffa barn tillsammans. Vi pratar barn och planerar gemensamt för framtiden. Mitt uppe i flytten visar det sig att hon är gravid. Osäkerheten smyger sig på om vi kommit tillräckligt långt i vårt förhållande för att vara redo för detta. Vi pratar ut om hur vi känner, vilka utmaningar vi har och vilka rädslor vi har. Veckan efter detta pratas det om namn, gemensamma appar för att följa graviditeten osv och det börjar infinna sig en lycka och ro i beskedet. Men en kväll blir det ett bråk, där jag med närmare eftertanke fällde en respektlös kommentar (jag sårade henne verkligen inte medvetet)utan jag va inte tillräckligt tydlig med vad jag faktiskt menade. 

Dagen efter ringer hon mig när jag är ute på ärenden och säger att hon vill göra abort. Att vi inte fungerar och att det är naivt att tro att vi skulle klara av ett barn tillsammans när vi har svårt att nå fram till varandra ändå. Jag är inte dum, och har en ganska bra självinsikt och förstår verkligen vilka utmaningar vi har (Med eller utan barn) och att barn inte är någon dans på rosor. Men jag vet också att alla förhållanden inte alltid är dans på rosor utan att det krävs arbete och kraft för att få saker att fungera, och ibland kanske lite hjälp från någon utomstående part.  

Men jag har otroligt svårt för dessa ?snabba? beslutsfattningarna, för bara några dagar sedan låg vi och pratade namn och i min mening va lyckliga tillsammans. Och så dyker det upp ett bråk och då blir allt ?domedag? igen. Det känns som att historian upprepar sig och frågan är om man kan hitta tillbaka till varandra när något såhär stort händer för andra gången. Vad är det som säger att det inte blir såhär nästa gång igen? Jag vet inte om jag är stark nog att fortsätta ?som vanligt? efter det här som hon verkar vara och förstår verkligen inte mig för fem öre i detta. Det är ett liv vi tillsammans skapat, längtat efter och drömt om och jag tycker att det förtjänar en större chans en ett beslut som tas över telefon i min mening i panik.

• Svar på tråden Bråk = Abort
  • Anonym (Solblomma)

Det är lite svårt att ge råd när du ger så knapphändig information ändå. Vad är det ni bråkar om? Jag håller nog med om att det är väldigt naivt att tro att ni kommer kunna hålla ihop så som ni bråkar, ett förhållande ska helt enkelt inte behöva vara så jobbigt. Vi har varit tillsammans i 9 år, och har flera barn, men har aldrig bråkat och sårat varann på det sättet du beskriver. Jag hade inte velat vara i en sådan relation helt enkelt.

Så känns det jäkligt dumt att hela två gånger planerat bli gravid i ett dåligt förhållande, för att sedan göra abort. Instabilt beteende... 

• Anonym (Gilla läget)

Du måste respektera hennes önskan, även om DU tror att det är panik eller vad som helst. Det spelar ingen roll. Det är hennes kropp. Och hon har rätt, ni ska inte vara tillsammans. Ni ska absolut inte skaffa barn!

• Anonym (Q)

Nu menar jag absolut inte att låta hård men det låter som att ni inte är redo för barn än. Er relation har endast pågått i 1,5 år och så mycket problem på så lite tid låter inte stabilt eller rättvist mot någon av er. 

I mitt tycke så bör ni ta ett steg tillbaka, börja använda skydd och sedan, om ni verkligen vill vara tillsammans, arbeta med er relation först. Sedan kan ni börja tänka på barn tillsammans. 

Som sagt, det är inte meningen att låta hård utan jag tycker synd om er och er situation men detta handlar om att ni vill sätta ett barn till världen, en till liten individ och person som i mitt tycke ska få en stabil grund och inte två föräldrar som bråkar.

• Anonym (L)
    Anonym (Gilla läget) skrev 2022-02-22 12:21:36 följande:

Du måste respektera hennes önskan, även om DU tror att det är panik eller vad som helst. Det spelar ingen roll. Det är hennes kropp. Och hon har rätt, ni ska inte vara tillsammans. Ni ska absolut inte skaffa barn!

Men ts har också rätt till sina känslor och behöver få ventilera och prata med någon. 
  • Anonym (L)

Jag förstår dig.
    Håller med föregående skribent om att ni bör försöka jobba på ert förhållande och verkligen se till att det är stabilt innan ni sätter ett barn till världen. Om ni inte kan eller inte vill jobba på förhållandet så bör ni göra slut. 

Har svårt för personer som svänger så där som hon gör. Mitt ex var likadan, vilket var otroligt jobbigt och det förstör verkligen mycket. Instabila personer som har svårt att bestämma sig och svänger i sina känslor. 

Nu är graviditeten ett faktum och hon vill göra abort. Du vet redan att det är hennes beslut och om hon nu gör abort så tror jag inte att det kommer hålla mellan er. Du kommer bli bitter och känna att hon svek dig och ert förhållande. Å andra sidan kanske det inte heller håller om hon bestämmer sig för att behålla barnet.

Ni bör se till att skydda er ordentligt så ni inte hamnar i denna sits igen. Okej om man gör det misstaget en gång men ni borde ha tänkt till nu och skyddat er. Dålig stil att sätta sig själv i samma sits två gånger för att göra abort båda gångerna.

• Anonym (Gilla läget)
    Anonym (L) skrev 2022-02-22 12:26:19 följande:
    Men ts har också rätt till sina känslor och behöver få ventilera och prata med någon. 
    Jaha....? Det har inget med min kommentar att göra. Han måste acceptera hennes vilja och just nu verkar han bara vilja styra situation. Utöver det kan han ventilera hur mycket han vill.
  • Anonym (L)

Han kan acceptera hennes vilja och samtidigt ha en egen åsikt.

• Zaxika

Låter som ni har det rätt stormigt i ert förhållande. Kanske har ni båda problem som ni behöver gå i egen terapi för, eller så skulle ni fungera bättre var för sig och tillsammans med någon annan person. Just ni verkar inte lyfta varandra. 
    Beklagar, jag hade mått skit att leva i den relation du beskriver. 
    Hoppas ni båda får läka på var sitt håll.

• Anonym (L)
    Anonym (Gilla läget) skrev 2022-02-22 13:18:57 följande:
    Jaha....? Det har inget med min kommentar att göra. Han måste acceptera hennes vilja och just nu verkar han bara vilja styra situation. Utöver det kan han ventilera hur mycket han vill.
  • Anonym (G.)

Ni kanske borde använda preventivmedel om ni inte är helt 100 på att ni vill eller bör skaffa barn ihop. Abort är inget preventivmedel. Tycker ni båda verkar vara oansvariga och naiva, jobba med er själva och er relation innan ni ens pratar om barn igen.. 

• Anonym (A)
    Anonym (Gilla läget) skrev 2022-02-22 12:21:36 följande:
    Håller med
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (L) skrev 2022-02-22 13:29:09 följande:
    Fast han verkar ju inte acceptera hennes vilja, det är just poängen.
  • MissFamiljeliv

Då jag tycker att det är mycket kommentarer På vad du SKA göra och inte tips. så lämnar jag lite alternativ här och tips istället för att säga åt dig vad du ska göra ???? 
    1. Ni kan skaffa barn och det kan bli antingen bra eller dåligt. 

2. Hon kan göra abort och det blir bra eller dåligt. 

3. Hon kan föda barnet och du tar över egen vårdnad om hon skulle känna sig okej med det. 

4. ni kan göra slut. Och ha det slut helt. 

5. ni kan gå till en parpsykolog ett par gånger och prata från egna perspektiv och sen prata tillsammans.
    6. Sätt er ner och säg vad som känns dåligt och vad ni kan förbättra på er själva. låt varann prata till punkt. även om du eller hon känner sig kränkt så håll bah käften så ni kan prata ut och båda lyssnar. 
    7. ni kan göra abort, försöka få det och funka och sedan senare skaffa barn. 

8. eller bara vara ni. 

det är dom alternativ jag kan ge hittils.
    DET JAG HADE GJORT I ER SITUATION: är att göra abort, gå till en parpsykolog 2 gånger själva och sen 1 tillsammans och sen att psykologen får göra en egen bedömning och sedan på ett sista samtal ge er alternativ och tips och ni bestämmer er där och då hur ni ska ha det. Antingen går det bra eller skit. 

Älskar ni varann på riktigt så ska ni respektera vad du och hon vill även om det känns skit jobbigt. 

lycka till! 

• Zakopane

Fattar inte. Vad var det som blev mekaniskt för att längtan var för intensiv?

har nån av er borderline?

är det verkligen en bra relation om man har så a enorma bråk, tar paus och vill göra abort för ett bråk?

hur mår hennes tidigare barn i allt det här? Ålder på barnet och ålder på er två?

Svar på tråden Bråk = Abort