Inlägg från: Anonym (Eva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Eva)

Otrohet... trött på höra

Anonym (Inte för att det är ett försvar...) skrev 2022-02-17 23:13:26 följande:

Men just höggraviditet är högrisktid för att män skall vänstra. Fullt jämförbart med nära anslutning till en mans vasektomi för kvinnor. Varför? Ingen aning. Men benägenheten att vänstra är kraftigt förhöjd då.

En i grunden väldigt sund överlevnadsstrategi, som enligt vissas moralnormer blir lite fel. En mycket vanlig orsak till denna strategi kan nästan kallas för en förtid förlostningspsykos. Man känner helt enkelt att det liv man är van vid kommer att förändras med ökat ansvar och att man kommer att bli låst och bunden i föräldraskapet så den sitta chansen till att känns lite frihet är att ha lite sex vid sidan om. Samma mekanism gör att det är rätt vanligt att mammor som nyss fött barn har sex vid sidan om. Helt enkelt den sista frihet man har kvar.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (sådär) skrev 2022-02-18 13:16:37 följande:
    Eller så handlar det bara om omognad och egoism där man har svårt för att offra sitt gamla liv för ett nytt och försöker äta kakan och ha den kvar?

"Enligt vissas moralnormer" är ju lite missvisande... 99% av människorna på planeten gillar inte att man sviker dem eller ljuger för dem...det är en moralnorm som är ganska enhetlig oavsett kön och kultur... inte ens människor som sviker och ljuger för andra gillar att andra sviker och ljuger för dem. Det som däremot kan skilja från person till person och kultur till kultur är hur man ser på sex och relationer... vissa är ok med att deras partner ligger med andra.... MEN det betyder INTE att de är ok med att deras partner ljuger för dem.

Så de vore bra om du inte blandar ihop normer kring sex och förhållanden och normer kring ärlighet.
    Jösses.

Om nu lite otrohet skulle vara en så stor sak är det konstigt att det är så utbrett. 

Blir så mycket enklare att leva om man inser att otrohet är vanligt förekommande och inte lever på några rosa moln av illusion om den monogama lyckan som påfallande ofta visar sig vara vara en just illusion. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (xx) skrev 2022-02-21 22:09:13 följande:
    Desillusionerad av monogama parförhållanden? Ja, de finns nämligen. Lyckliga sådana till och med.
    Väldigt många vet inte om att deras relation inte är så monogam som dom tror. Egentligen tycker jag att det är rätt kul när det uppdagas att det finns en part som haft skoj och en part som levt i en rosa drömvärld i många år i en utåt sett monogam relation som visar sig inte alls vara den ultimata monogama lyckan som en parten gått och inbillat sig.

Människor är så otroligt underhållande i sin naivitet.

Personligen tycker jag inte ett dugg synd om personer som känner sig svikna då dom egentligen bara bevisat sig vara naiva och får skylla sig själva. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (TR) skrev 2022-02-18 20:13:18 följande:
    Har du varit otrogen?

Har du blivit bedragen? Hur gick det sedan?
    Har aldrig haft en monogam relation och kommer aldrig att ha det då det aldrig skulle fungera för mig och det känns bara som något extremt onaturligt som kyrkan hittat på för att kontrollera den stora massan.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (xx) skrev 2022-02-22 00:14:23 följande:
    Ditt resonemang framstår som desillusionerat för mig.

Har själv varit den bedragna i en otrohetsskandal som heter duga. Har själv varit förälskad platoniskt men inte fysiskt.

Ändå vågar jag tro på monogama relationer när jag vet om att det finns män därute som delar mina värderingar. Hitintills fastnat för kvinnojägare med appeal och då anser jag man med sin naivitet har sig själv och sina val att reflektera över.
    Är inte ett dugg desillusionerad då jag aldrig haft den minsta illusion om en monogam relation. Bara tanken på att vara låst på det sättet får mig att må illa och inget jag någonsin sökt eller kommer att söka då det känns helt onaturligt att ens försöka leva på det sättet. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (sådär) skrev 2022-02-22 11:48:00 följande:
    Fast även om man har olika behov så borde man väl ändå kunna förstå skillnaden mellan att ha sex med andra med sin partners medgivande och utan?

Om man själv föredrar att leva i en öppen relation så fine... men nånstans måsten man väl kunna förstå att människor som valt att leva i en monogam relation inte gillar att deras partner sviker och ljuger?

Känns lite märkligt att förvänta sig att monogama människor ska ha förståelse för människor som väljer alternativa relationsformer men själv inte kunna ha förståelse för folk som föredrar en monogam relation och tycka att det är helt ok att svika och ljuga för det får man minsann skylla sig själv för om man valt att leva monogamt...typ. 

Personligen tycker jag att dra in pollyamori i diskussioner om otrohet är totalt irrelevant eftersom otrohet inte har ett dugg med pollyamori att göra...jag tror inte människor i öppna förhållanden heller gillar att deras partner ljuger för dem och går bakom deras rygg. Otrohet = pollyamori argumentet håller inte för fem öre eftersom...

Om man inte vill leva i monogamt, varför väljer att öht att gå in i en monogam relation?

Om man inte vill leva monogamt, varför är man inte ärlig med det med sin partner istället för att låtsas vilja leva monogamt men göra något helt annat bakom ryggen?

Hur många av de som är otrogna skulle själva vara ok med att deras partner gjorde likadant?

Om man inte kan acceptera att ens partner tar sig samma friheter som man själv gör, kan man verkligen skylla det på att man inte är monogam?

Problemet är alltså inte om man anser sig vara monogam eller polly... problemet är att man inte är ärlig med vad man vill med sin parter. 
    Men herre gud vad vissa kan elda upp sig.
    Människor är oärliga och gör saker som gagnar dom själva det ligger i den mänskliga naturen och det får man acceptera. 

Är det inte värre saker än att man har sex med någon annan än sin partner är det inte mycket att bli så förbannat upprörd över.

Livet blir bra mycket enklare om man inte förväntar sig att personer hela tiden är ärliga utan faktisk är normalt mänskliga och gör saker för egen vinning. 

Just när det gäller att vara på väg in i ett föräldraskap är så är det så pass omvälvande att det är en högst naturlig reaktion att man vill känna den sista smaken av frihet att det egentligen är sunt att knulla runt lite innan allvaret börjar.

Inget konstigt med det utan något som vuxna människor borde förväntas kunna tala om utan att vara så förbaskat omoget upprörda över en så pass naturlig och liten grej.

Har full förståelse för att vissa har en partner som inte är mogna nog att ta den diskussionen och att man därför väljer att hålla tyst göra det man behöver göra för att hantera situationen och hoppas på att det inte uppdagas. 

Som sagt den stora merparten av otroheter blir aldrig upptäckta så många lallar runt i en rosaskimrande värld och prisar den monogama lyckan utan den minst aning om att deras partner inte alls är lika monogam vilket tyvärr är rätt bra då många blir så himla upprörda att det inte går att tala om något så banalt som lite sex utan att bli otroligt reaktiva så det är oftast bäst att dom inget vet.

Vet flera par där ena parten förmodligen har lite skoj vid sidan om men med tanke på vilka reaktioner man kan förvänta sig är det humanast att inget säga.
  • Anonym (Eva)
    Tukt skrev 2022-02-23 11:13:21 följande:

Bara för att otrohet är hyggligt vanligt förekommande, betyder ju inte det att det är bra, eller naturligt. Eller att man inte ska försöka motverka det.
    Det finns ganska mycket i våra liv som inte är bra, men som vi gör ändå. Dock är det dumt att normalisera, bagatellisera eller rent av hylla det.
    Att exempelvis vara otrogen för att ge en relation en "boost" låter som ett väldigt trubbigt verktyg det är lätt att slinta med.
    Att människor oftast är sig själv närmast och har nära till lögnen må vara vanligt, men det betyder för den sakens skull att det måste vara så.
    Ett alternativ till att knulla med andra än sin partner kan ju vara att inte fly den enklaste utvägen, utan att faktiskt prata.

Har själv inga problem att kommunicera med mina partners men vet att väldigt många har det och att väldigt många har partners som inte är öppna för kommunikation för hur man skall ha det i relationen och i sexlivet och då är det väldigt naturligt att man gör det man känner att man behöver göra för sin egen skull utan att man pratar om saker som man ändå vet hur det kommer att landa hos mottagaren  Självklar skulle det var önskvärt att kunna prata och hitta en lösning men i många relationer är det en ren utopi. Säger inte att otrohet är rätt men i många fall är den full naturlig och ofta en helt förutsägbar reaktion på livshändelser och utvecklingen i relationen.

Att det kan ge relationen en boost är odiskutabelt och med tanke på att det ofta inte är möjligt i många relationer att prata om sex utan väldigt låsta föreställningar är det rätt självklart att det sker i smyg. 

Har många gånger upplevt att bekanta tycks ha hittat varandra igen och verkat lyckliga i sina relationer ända till det uppdagas att en parten vart otrogen och då tar det hus i helvete och man känner absolut att det bästa för alla parter vore att otroheten förblev oupptäckt så kunde dom fortsatt att vara lyckliga och inte som nu i bitter strid om småsaker i en separation. En en otrohet är grunden inte bra men den kan vara det som behövs för att lätta på trycket och sedan fortsätta att leka lycklig kärnfamilj. 
  • Anonym (Eva)
    molly50 skrev 2022-02-23 12:44:59 följande:
    Men om man är missnöjd med något i relationen och det inte går att prata om med partnern,är det då inte bättre,och framförallt ärligare,att göra slut?
    Inte nu igen. När skall du äntligen fattat att det är inte alltid så enkelt. Otroligt lätt att sitta bakom ett tangentbord och predika moral. Livet är inte så enkelt utan det är många faktorer som spelar i de val människor gör utan att det för den sakens skull är gör dom till onda människor. Är förbaskat trött på att höra om din förra relation och hur djupt kränkt du blev av att ditt ex. Valde att lätta på trycket med att unna sig lite sex vid sidan om. Det var säkert en helt sund och naturlig reaktion på hur er relation fungerade och inget som du på något sätt kan förvänta dig skall väcka min sympati.
  • Anonym (Eva)
    molly50 skrev 2022-02-23 16:45:24 följande:
    Nu var det du som drog upp min förra relation och mitt ex otrohet.
    Jag har överhuvudtaget inte nämnt det utan diskuterar mer generellt.

Vad är det som gör det lättare att bedra sin partner än att göra slut,menar du?
    Är man rädd att såra så blir ju partnern sårad oavsett vilket val man gör.
    För mig är det bara feghet att hellre välja otrohet än att prata eller göra slut.
    Det är ett helt naturligt sätt att behålla realtionen och inte röra om i grytan och samtidigt få utlopp för sin sexualitet och äventyrslusta. Inget konstigt alls om man nu väljer det rätt onaturliga sättet att leva som monogama relationer är vilket bevisas av att otrohet är vanligt och där har vi ett stort mörkertal med alla affärer som aldrig uppdagas och ställer till det i relationer. Väljer man att leva monogamt är man helt enkelt rejält obegåvad om man inte samtidigt tar med i beräkningen att ens partner någon gång kommer att ha lite skoj vid sidan om.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (TR) skrev 2022-02-23 17:09:15 följande:
    Ska man säga samma sak till sin bedragna partner?
    Absolut. Att försöka resonera med personer i ett aggiterat tillstånd är meningslöst. Man får vänta tills det går att resonera som vuxna människor. Tyvärr är otrohet för vissa rätt känsloladdat vilket gör att det är nästan omöjligt att resonera vuxet och balanserat med dessa. 
  • Anonym (Eva)
    molly50 skrev 2022-02-23 17:19:22 följande:
    Ok. Men om polyamori nu är det normala,varför är man då inte ärlig om att det är så man vill leva när man träffar en ny partner?' Alt ser till att träffa någon som vill leva på samma sätt?
    Du anser kanske att polyamori är det naturligaste i världen,men andra gör det inte.
    Men anser man att det är det naturliga och tror att alla andra delar den åsikten så finns det väl ingen anledning att ljuga om att man ligger runt med andra bakom sin partners rygg.
    Du är inte dåligt tröttsam. Monogami är inte ett naturligt sätt att leva men många går på den myten och gör tappra försök. Speciellt när man blir förälskad har man en stor förmåga att ljuga för sig själv och för sin partner med löften om trohet, evig kärlek och en massa annat trams. När livet kommer ifatt är det inte så himla enkelt för alla att bryta upp från tryggheten och vara ärliga med att detta är inte kul längre och då blir det lätt att man skaffar lite frihet vid sidan om och självklart räknar man inte med att inte bli upptäckt. I det stora flertalet fall blir det ingen upptäckt och allt är frid och fröjd det är bara i de fall där någon blir upptäckt som det tar hus i helvete. 

Personligen har jag aldrig gått på den kyrkliga dumheten med monogami utan har i hela mitt vuxna liv haft flersamma relationer och för att reta upp dig ännu mer så skulle jag aldrig tala om för någon att deras partner har någon vid sidan om då jag vet att detta bara leder till gråt och ilska helt i onödan.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (sådär) skrev 2022-02-23 17:39:03 följande:
    På vilket sätt menar du att be någon förklara vad hen menade med sina inlägg är detsamma som ett "aggiterat tillstånd"?

På vilket sätt menar du att fråga någon om han tror att hans partnern kommer hålla med om hans påståemden är detsamma som att vara i ett "eggiterat tillstånd" ?
    Märker du inte själv att du är helt utan förmåga att ta till dig vad andra försöker förklara för dig. Du är helt enkelt för påverkas av ämnet för att tänka klart och ha viljan att förstå och då är det självklart helt meningslöst att försöka ha ett vuxet resonemang med dig för du har i ditt känslomässigt påverkade tillstånd tillgång till någon som hälst kognitiv förmåga utan är helt i känslornas våld. 

Tänk dig gärna liknelsen med Bruce Banner och Hulken. Det är Bruce Banner man kan göra vuxna samtal med det kan man inte med Hulken och i det är rätt uppenbart att du inte har förmågan att vara Bruce Banner när man talar om otrohet och med detta är det alltså ingen idé att försöka föra ett resonemang med dig.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (sådär) skrev 2022-02-23 17:51:45 följande:
    Yada yada yada... mycket irrelevanta känsloargument med inga sakliga svar på enkla frågor (precis som din kompis), Frågorna var....
    Anonym (sådär) skrev 2022-02-23 17:39:03 följande:
    På vilket sätt menar du att be någon förklara vad hen menade med sina inlägg är detsamma som ett "aggiterat tillstånd"?

På vilket sätt menar du att fråga någon om han tror att hans partnern kommer hålla med om hans påståemden är detsamma som att vara i ett "eggiterat tillstånd" ?
    Om du bemödade dig med att läsa och inte bara reagera så skull du inse att du redan för länge sedan har fått svar på din tramsiga frågor. Som redan nämnts så sök hjälp för dina trauma knutna till otrohet för du kan inte må bra i din frustration.
  • Anonym (Eva)
    molly50 skrev 2022-02-23 17:53:30 följande:
    Det var inte ett svar på frågan.
    Om polyamori är det naturliga,varför kan man då inte vara ärlig om det för sin partner?
    Om du tror att alla delar din syn på saken så borde väl det inte vara ett problem?

Men för att det ska vara polyamori så ska båda parter vara överens om det,annars är det ju inte polyamori.
    Och många gånger så vill inte den otrogna att partnern ska ha samma friheter att ligga runt som den otrogna själv har.
    Lite märkligt om man anser att det är så naturligt,kan jag tycka.
    Att det är det naturliga är det ingen tvekan om. Vi är primater i grund och botten. Det är helt enkelt så vi är genetiskt kodade allt annat är bara trams.

Skrev redan tidigare att man blir lögnare när man blir förälskad så vad är det du inte förstår i detta.
  • Anonym (Eva)
    molly50 skrev 2022-02-23 18:00:54 följande:
    Du svarar fortfarande inte på frågan.
    Om det är det naturliga för alla,som du anser,varför kan man då inte vara ärlig mot sin partner om att man ligger runt med andra bakom dennes rygg?
    Men jösses. Har du inte fattat något. Man ljuger sig blå både för sig själv och för sin partner i början av en relation och säger det man tror att en partner vill höra och sedan har man målar in sig i ett hörn. Det är helt naturliga mänskliga beteenden vilket sedan blir ett problem när förälskelsen är över och vardagen tar vid. Inte det minsta konstigt utan ren biologi. Eller lite råare hitta dom, lura dom, knulla dom men sedan har man tyvärr lutat in sig själv i ett nät där det kan vara sunt och naturligt att knulla runt lite för att inte bli helt kvävd av nätet. 

Vi lever tyvärr inte i din etiopiska fantasivärld utan svek och otrohet ingår som en naturlig del i mänskliga relationer och då mår man bra mycket bättre om man accepterar att det är så världen ser ut och också förstår att det är rätt naturligt att det är så det ser ut.

Om du ännu inte fattar så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (sådär) skrev 2022-02-23 18:25:15 följande:
    Det är det väl inte, alla ljuger ju inte sig blå och alla springer inte runt och är otrogna heller. 

Att vara feg en lögnare som inte kan stå för vad man vill och vem man är är inte biologi det är ett val, skulle vi vara genetiskt proggramerade att svika och ljuga så skulle ju alla göra så och så är ju inte fallet.

Faktiskt lever vi till större del i den sk "utopiska" världen du påstår inte existerar för om det inte vore så så skulle ju alla människor springa runt och ljuga för varandra om precis allting och försöka blåsa varandra i allt. Men så är det ju inte... det mesta i samhället bygger att de flesta männsikor faktiskt har lite respekt och empati för varandra.

Om du inte kan fatta att alla inte har samma sätt att förhålla sig till ärlighet som du har så kan ju ingen hjälpa dig.
    Tror du själv på detta trams.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (sådär) skrev 2022-02-23 18:30:09 följande:
    Var det ett sakligt svar?

Spriger ALLA runt och ljuger om precis allt?
    Folk ljuger väldigt ofta och speciellt när det kan gynna dom. 
    Inget konstigt med det utan det är bara så vi fungerar.

Tror att du lever i en utopi som bara finns i ditt huvud och bakom ditt tangentbord.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (sådär) skrev 2022-02-23 18:35:47 följande:
    Vissa gör det men inte alla, eller hur?

Så då kan du ju inte påstår att det är mänsklig natur och genetiskt för även de som inte ljuger är ju oxå människor.

Och om de flesta inte ljuger konstant om precis allting 24/7 så är det ju ingen utopi utan verklighet.
    Du är fan i mig riktigt underhållande i dina dumheter. Utan tvekan dagens mest humoristiska inlägg på FL har du lyckats åstadkomma. 

Jag lägger med detta helt ner att försöka konversera med dig då det är helt meningslöst. 

Får dock ge både dig och Molly en eloge för den energi ni lägger ner på att förfasas över otrohet. Har läst era inlägg under många år med samma argument. 

Fundera gärna över vad ni tror att ni åstadkommit under dessa år. 

Min persoliga uppfattning är att summan av det ni har åstadkommit är lika med noll. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (TR) skrev 2022-02-23 19:47:07 följande:
    Tragiskt att du ska behöva ljuga för att få någon som du sedan ska svika.

Skriv poly i din tinder-beskrivning så är du på ditt spår redan från första början.
    Vad fan yrar du om nu.
    Jag är väldigt öppen med att jag är Polly.
    Om du bemödade dig om att läsa inlägg innan du börjar svamla skulle du förstå att det handlar om rent generellt beskrivningar om hur människor faktiskt fungerar och inte om hur jag hanterar och söker relationer. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (TR) skrev 2022-02-23 20:17:16 följande:
    Du skrev själv att du ljög i början av förhållanden...
    Nu bör du öva lite på läsförståelsen.
    Jag skrev att det är högst normalt och mänskligt att ljuga i början av en relation för att man inte vill skrämma bort en partner. Det är inget konstigt med det men jag har aldrig påstått för någon att jag söker en monogam relation.

Har självklart friserarat sanningen i början av relationer och erkänner att jag inte alltid är 100% ärlig mot mina partners av den enkla anledningen att jag är högst mänsklig i det avseendet.

Uppskattar ärlighet men det är inget jag förväntar mig in i dumhet. Människor är människor och människor ljuger och den som tror något annat är antingen dum i huvudet eller otroligt naiv. 
Svar på tråden Otrohet... trött på höra