• molly50

Otrohet... trött på höra

Anonym (Eva) skrev 2022-02-23 11:34:51 följande:
    Har själv inga problem att kommunicera med mina partners men vet att väldigt många har det och att väldigt många har partners som inte är öppna för kommunikation för hur man skall ha det i relationen och i sexlivet och då är det väldigt naturligt att man gör det man känner att man behöver göra för sin egen skull utan att man pratar om saker som man ändå vet hur det kommer att landa hos mottagaren  Självklar skulle det var önskvärt att kunna prata och hitta en lösning men i många relationer är det en ren utopi. Säger inte att otrohet är rätt men i många fall är den full naturlig och ofta en helt förutsägbar reaktion på livshändelser och utvecklingen i relationen.

Att det kan ge relationen en boost är odiskutabelt och med tanke på att det ofta inte är möjligt i många relationer att prata om sex utan väldigt låsta föreställningar är det rätt självklart att det sker i smyg. 

Har många gånger upplevt att bekanta tycks ha hittat varandra igen och verkat lyckliga i sina relationer ända till det uppdagas att en parten vart otrogen och då tar det hus i helvete och man känner absolut att det bästa för alla parter vore att otroheten förblev oupptäckt så kunde dom fortsatt att vara lyckliga och inte som nu i bitter strid om småsaker i en separation. En en otrohet är grunden inte bra men den kan vara det som behövs för att lätta på trycket och sedan fortsätta att leka lycklig kärnfamilj. 
    Men om man är missnöjd med något i relationen och det inte går att prata om med partnern,är det då inte bättre,och framförallt ärligare,att göra slut?
  • molly50
    Anonym (Eva) skrev 2022-02-23 13:00:07 följande:
    Inte nu igen. När skall du äntligen fattat att det är inte alltid så enkelt. Otroligt lätt att sitta bakom ett tangentbord och predika moral. Livet är inte så enkelt utan det är många faktorer som spelar i de val människor gör utan att det för den sakens skull är gör dom till onda människor. Är förbaskat trött på att höra om din förra relation och hur djupt kränkt du blev av att ditt ex. Valde att lätta på trycket med att unna sig lite sex vid sidan om. Det var säkert en helt sund och naturlig reaktion på hur er relation fungerade och inget som du på något sätt kan förvänta dig skall väcka min sympati.
    Nu var det du som drog upp min förra relation och mitt ex otrohet.
    Jag har överhuvudtaget inte nämnt det utan diskuterar mer generellt.

Vad är det som gör det lättare att bedra sin partner än att göra slut,menar du?
    Är man rädd att såra så blir ju partnern sårad oavsett vilket val man gör.
    För mig är det bara feghet att hellre välja otrohet än att prata eller göra slut.
  • molly50
    Anonym (Eva) skrev 2022-02-23 17:07:23 följande:
    Det är ett helt naturligt sätt att behålla realtionen och inte röra om i grytan och samtidigt få utlopp för sin sexualitet och äventyrslusta. Inget konstigt alls om man nu väljer det rätt onaturliga sättet att leva som monogama relationer är vilket bevisas av att otrohet är vanligt och där har vi ett stort mörkertal med alla affärer som aldrig uppdagas och ställer till det i relationer. Väljer man att leva monogamt är man helt enkelt rejält obegåvad om man inte samtidigt tar med i beräkningen att ens partner någon gång kommer att ha lite skoj vid sidan om.
    Ok. Men om polyamori nu är det normala,varför är man då inte ärlig om att det är så man vill leva när man träffar en ny partner?' Alt ser till att träffa någon som vill leva på samma sätt?
    Du anser kanske att polyamori är det naturligaste i världen,men andra gör det inte.
    Men anser man att det är det naturliga och tror att alla andra delar den åsikten så finns det väl ingen anledning att ljuga om att man ligger runt med andra bakom sin partners rygg.
  • molly50
    Anonym (Eva) skrev 2022-02-23 17:32:53 följande:
    Du är inte dåligt tröttsam. Monogami är inte ett naturligt sätt att leva men många går på den myten och gör tappra försök. Speciellt när man blir förälskad har man en stor förmåga att ljuga för sig själv och för sin partner med löften om trohet, evig kärlek och en massa annat trams. När livet kommer ifatt är det inte så himla enkelt för alla att bryta upp från tryggheten och vara ärliga med att detta är inte kul längre och då blir det lätt att man skaffar lite frihet vid sidan om och självklart räknar man inte med att inte bli upptäckt. I det stora flertalet fall blir det ingen upptäckt och allt är frid och fröjd det är bara i de fall där någon blir upptäckt som det tar hus i helvete. 

Personligen har jag aldrig gått på den kyrkliga dumheten med monogami utan har i hela mitt vuxna liv haft flersamma relationer och för att reta upp dig ännu mer så skulle jag aldrig tala om för någon att deras partner har någon vid sidan om då jag vet att detta bara leder till gråt och ilska helt i onödan.
    Det var inte ett svar på frågan.
    Om polyamori är det naturliga,varför kan man då inte vara ärlig om det för sin partner?
    Om du tror att alla delar din syn på saken så borde väl det inte vara ett problem?

Men för att det ska vara polyamori så ska båda parter vara överens om det,annars är det ju inte polyamori.
    Och många gånger så vill inte den otrogna att partnern ska ha samma friheter att ligga runt som den otrogna själv har.
    Lite märkligt om man anser att det är så naturligt,kan jag tycka.
  • molly50
    Anonym (Eva) skrev 2022-02-23 17:58:51 följande:
    Att det är det naturliga är det ingen tvekan om. Vi är primater i grund och botten. Det är helt enkelt så vi är genetiskt kodade allt annat är bara trams.

Skrev redan tidigare att man blir lögnare när man blir förälskad så vad är det du inte förstår i detta.
    Du svarar fortfarande inte på frågan.
    Om det är det naturliga för alla,som du anser,varför kan man då inte vara ärlig mot sin partner om att man ligger runt med andra bakom dennes rygg?
  • molly50
    Anonym (Eva) skrev 2022-02-23 18:10:30 följande:
    Men jösses. Har du inte fattat något. Man ljuger sig blå både för sig själv och för sin partner i början av en relation och säger det man tror att en partner vill höra och sedan har man målar in sig i ett hörn. Det är helt naturliga mänskliga beteenden vilket sedan blir ett problem när förälskelsen är över och vardagen tar vid. Inte det minsta konstigt utan ren biologi. Eller lite råare hitta dom, lura dom, knulla dom men sedan har man tyvärr lutat in sig själv i ett nät där det kan vara sunt och naturligt att knulla runt lite för att inte bli helt kvävd av nätet. 

Vi lever tyvärr inte i din etiopiska fantasivärld utan svek och otrohet ingår som en naturlig del i mänskliga relationer och då mår man bra mycket bättre om man accepterar att det är så världen ser ut och också förstår att det är rätt naturligt att det är så det ser ut.

Om du ännu inte fattar så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
    Om det är naturligt att ljuga sig blå för den man älskar,hur kommer det sig då att alla inte gör det?
    Att ljuga ser jag mer som ett val man gör,inte som något naturligt.

Om du vill leva polygant,skulle det inte kännas bättre för dig då att vara ärlig om ditt levnadssätt?
    Din partner kanske också kan tänka sig att leva så.
    Det vet du ju inte om du inte ger densamme det valet.
Svar på tråden Otrohet... trött på höra