Positiva saker med/efter en separation/skilsmässa? (Barn inblandade)
Jag kan bara säga att allt blev bättre efter skilsmässan. Barn behöver lida. Det viktiga är just hur det fungerar i praktiken, hur de vuxna beter sig. Framför allt om man inte bor långt ifrån varandra och om barnen lätt kan vara med båda föräldrar, växelvis förstås, men framför allt i början händer det att de vill se den andra föräldern av någon anledning, eller så vill de ha leksaker som finns hos den andra. Om man löser sånt smidigt och inte låter barnen ha problemen, så lider ju inte barnen.
Viktigt är förstås att man inte bråkar, att de inte är dålig stämning. Om den andra föräldern ändå försöker bråka - ignorera det och förklara för barnen att han kommer att pappa inte mår bra just nu, men att det är bäst så för alla och även pappa kommer snart må bättre. Ge barnen säkerhet, att det kommer att bli bra. Var noga med att du inte verkar osäker och rädd och det smittar av sig till barnen.
För mig var det bara positivt. Jag slapp allt negativt, allt gnäll, och jag kände direkt lättnad, kunde slappna av. Och jag kunde organisera allt som jag ville. Och jag kunde i lugn och ro hitta en ny partner så småningom, någon om jag inte skulle ha sånt elände med. Efter bara några år hade jag det så mycket bättre än tidigare.