• Anonym (Lonley)

Positiva saker med/efter en separation/skilsmässa? (Barn inblandade)

Ni som har barn och separerat hur har det gått efteråt? Någon med positiva erfarenheter? Man läser ofta om alla nackdelar.

För min egna del börjar det känns som en fråga om tid och ett oundvikligt faktum som jag under en tid nu successivt vant mig vid. Vet dock inte hur kroppen eller hjärtat kommer att reagera när det väl sker.

Farhågor är att vi har barn i förskole respektive skolåldern, varav den minsta på 3 har väldiga problem med humör och känslor redan som det är. Rädd för att det ska skapa en stress och oro i barnens liv eller orsaka dem skada på något vis.

Är också enormt rädd att det först ska kännas rätt men efter en tid komma en riktigt grov ångest.

• Svar på tråden Positiva saker med/efter en separation/skilsmässa? (Barn inblandade)
  • Anonym (Lonley)
    Anonym (Positivt) skrev 2022-02-15 00:57:41 följande:
    Separerade för 7 år sen. Barnen var då mellan 10 och 15. Det var tufft precis den första tiden, då ffa de yngsta barnen saknade pappa, och tyckte synd om honom som bodde helt själv, men ganska snart hade de vant sig, och tyckte att allt var bättre nu, för att det hade blivit så lugnt och skönt hemma... Jag har alltså i princip enbart positiva erfarenheter. Nu var mina barn ju lite äldre än dina, förstås, och där är kanske även andra saker som skiljer sig mellan din och min situation, men... ja, att skiljas var det bästa jag nånsin gjort, både för mig själv och för barnen.
    Tack för ett fint svar <3
Svar på tråden Positiva saker med/efter en separation/skilsmässa? (Barn inblandade)