• Anonym (Nja)

Stämningsansökan umgänget. Söker Tips och Råd.

Jag har en vän vars ex företrätt sig själv i 3 av 4 vårdnadstvister och han har inte haft någon framgång. Troligen för att han inte fattar vad som är viktigt och att han hela tiden drivit önskemål som inte är rimliga.
    Han har väldigt lite umgänge också, eftersom det faktiskt inte visat sig lämpligt.

Om du tänker att lagen är tydlig och det är så lätt att få igenom det du tänker, så kan det vara så att du faktiskt hamnar i en situation där du gör bort dig och faktiskt inte får vårdnaden. Du är ju här och frågar av en anledning, så nån del av dig borde kanske ana att det kanske är så att faktiskt inser att man faktiskt inte vet allt om hur det går till och vad man ska tänka på.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-02-11 18:12:10 följande:
    Är man svarande då är behovet av en jurist större tycker jag . Hon kommer nog att ljuga som 99% gör i tingsrätten (vi kan inte samarbeta, han har psykisk misshandla mig och använda alla medel som är kända för att få sin vilja igenom) och där kan en jurist hjälpa henne att hitta kryphåll i lagen. Har man inte gjort någon fel då är det up till svarande att bevisa och då ofta står ord mot ord, dvs lösa anklagelser utan bevis. 

Det är faktisk så att det är familjerättens utredning som har stor vikt i det hela, min upplevelse är att det spelar ingen roll vad som argumenteras eller hur mycket pengar du läger på en jurist,  en domare går sällan emot på vad som rekommenderas i utredningen av familjerätten. och familjerätten går inte att påverka med en jurist. 

Jag tänker att du är naiv om hur det hela går till och att du gör klokt att faktiskt prata med ett ombud.

Det spelar ingen roll att rätten sällan går emot familjerätten, de har fortfarande den möjligheten. Om du dessutom tror att ditt ex kommer ljuga, ha en jurist som hittar kryphål i lagen så fattar jag faktiskt inte varför du vill sätta dig i den situationen utan att ha kunnigt stöd.

Min personliga erfarenhet är att det är mycket billigare att prata med en jurist INNAN man gör massa saker som kan få konsekvenser. Det är dyr experthjälp, men man kan faktiskt spara en hel del besvär genom att faktiskt prata med de som jobbar med juridik varje dag.

Om du inte tycker du har behov av en jurist, så tycker du inte det. Men personligen skulle jag inte lita på min egen förmåga när det handlade om något så viktigt som mitt barn.
Svar på tråden Stämningsansökan umgänget. Söker Tips och Råd.