Stämningsansökan umgänget. Söker Tips och Råd.
Hej
Är det någon som har stämt sin ex för umgänget och som kan berätta vad som är viktig att ta med i ansökan? Jag tänker köra utan jurist nu i början.
Anledningen är att min ex har bestämt umgänget helt själv sedan vi separerades för 5 månader sedan. Hon tro sig äga vår 2årig son och bestämt dagar, timmar och minuter utan att ta hänsyn till mig, Alla mina förslag som familjerätten har tyckt är bra har hon blank sagt nej.
Familjerätten har varit involverad sedan från början men dem kan inte bestämma något utan dem säger att hon inte vill, att jag ska vara tålmodigt, att det kommer att bli bra, ge henne tid mm, jag har dansat efter henne pipa nu i 5 månader men nu orkar jag inte längre.
Jag vill ha min son varannan helg medan hon vill att jag ska träffa honom endast på måndagar (1 timme för att sedan utöka det till 3 timmar), jag bor i annan stad och att han ska komma till mig och sova över är otänkbart säger hon tills han blir 3 år?
Familjerätten tyckte min förslag om varannan helg var bra men min ex säger blank nej (tredje gången hon avvisar mina förslag) och nu säger familjerätten att dem kan inte hjälpa att jag antigen gör som hon säger eller att jag får kontakta tingsrätt. Dem tycker att man ska kunna lösa konflikten utan att involvera tingsrätten men hur gör man när det ena vill inte samarbeta svarar jag. det känns så att familjerätten vill slipa ta hand om allt jobb som kommer efteråt med utredning mm och att dem inte har resurser.
Tack på förhand!