Hur orka med familjelivet?
Finns säkert många trådar om detta men här är i alla fall min. Lever tillsammans med min man, vi har en dotter på snart två år som snart ska börja på förskola. Varit föräldraledig sedan födseln. Har senaste månaderna känt en allt starkare känsla av att jag inte orkar familjelivet på det sätt jag trodde. Har alltid drömt om familj och barn och därför känns detta som ett så hårt slag. Vi bor på en ny ort tillfälligt pga min makes arbete, känner ingen här, känner mig ensam och isolerad. Saknar familj och vänner och mitt sociala liv. Älskar vår dotter och skulle göra allt för henne.
Livet hemma gör mig så nedstämd bara, jag får ta i princip allt ansvar hemma kring alla rutiner med barnet, maken har en intensiv jobbperiod som vi inte kan kompromissa bort nu av ekonomiska skäl.
Allt går bara på rutin och repeat, får inte en ledig stund och hinner aldrig tänka klart en tanke. Sexlivet är obefintligt, har inte den blekaste lust efter att alla måsten är gjorda på kvällen, maken missnöjd. Vi har blivit känslomässigt distsnserade i takt med föräldraledigheten. Efter allt skrik, gnäll och gråt vill jag bara vara för mig själv på kvällen. Känner inte igen mig själv.
Tappat mycket attraktion till maken på sistone, insett att vi är väldigt olika/fungerar olika, detta har uppdagats senaste året till mångt och mycket. Han latar sig och unnar sig mycket som jag inte kan, det irriterar mig att han inte tar sitt föräldraansvar. Känner ofta att jag valt fel partner. Men osäker på om det är jag och mitt mående som färgar hur jag ser på honom eller om det jag tycker om honom är rimligt.
Får panik av tanken på att livet kommer bestå av detta. Vill samtidigt inte göra något felbeslut som jag sen ångrar när livet lugnat ner sig, vill inte att vår dotter ska bli ett skilsmässobarn. Jag drömmer även om fler barn, men vet inte om med nuvarande maken... detta känns så jobbigt. Har så mycket skamkänslor, då jag borde vara tacksam för det jag har kan jag tycka. Utifrån lever jag förmodligen ett helt ok liv. Men i min själ kan livet kännas tungt och mörkt. Alla krav, måsten och förväntningar på hur livet ska vara, jag får panik.
Någon som känner igen sig? Ljusnar det? Finns det hopp? :(