Anotherone skrev 2022-02-08 11:23:45 följande:
Fast det finns andra igångsättningsmetoder än cytotek/angusta.
Man kan sätta bard-kateter och man kan ta hinnorna. För att ge några exempel. Och man gör inom vissa regioner igångsättning medicinskt MEN i mindre doser alternativt att man bryter förloppet tidigare om det inte går framåt. Alltså om en föderska som inte fött med snitt innan ska sättas igång så kanske man satsar på att höja dosen löpande i x antal timmar eller "driver på" hårdare och låter henne vara i förlossningsarbete längre för risken med ruptur finns inte gällande den kvinnan. Men har du någon som tidigare är snittad så ska det handläggas på annat sätt. Jag känner inte till någon region som har som standard att boka in kejsarsnitt "ifall att" en kvinna (som tidigare fött m snitt) inte startar sin förlossning spontant.
Ok. Jag fick sagt blankt nej på Cytotec om det skulle krävas igångsättning igen, inget om ändrade doser eller så utan ett nej helt enkelt. Vet inte varför.
Och hinnorna kan man ju bara ta om man är öppen nog. Jag öppnade mig knappt 1 cm på 2 dagar med cytotec och det var inte nog då för att de skulle kunna försöka med någon annan typ av åtgärd överhuvudtaget sa de när jag frågade.
Vill gärna ha en strategi om möjligt nästa gång eftersom min första förlossning fick mig att må oerhört dåligt både fysiskt och psykiskt långt efter den var klar och jag vill helst slippa det igen.