Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

Gravid efter KS - hur gick det?

Ni som varit gravida igen efter att första  förlossningen slutade i kejsarsnitt, hur blev nästa?

Blev det nytt kejsarsnitt? Eller vaginal förlossning? Hur gick det?

Har fått sagt av vården att iom min första förlossning slutade i akut kejsarsnitt efter igångsättning så kommer jag aldrig få bli igångsatt med Cytotek igen (antar pga för starka värkar?).

men hur blev det för er andra?

• Svar på tråden Gravid efter KS - hur gick det?
  • Anonym (T)
    Anonym (Okej) skrev 2022-02-08 10:20:56 följande:

Första barnet kom med akut kejsarsnitt efter långdragen förlossning med tillslut avstannande värkar och bebis påverkad av värskstimulerande dropp. Gravid igen då första var nästan 1,5 år och den förlossningen slutade tyvärr lika trots att jag ville föda vaginalt. Dock inte lika långt förlopp men bebis stressad, bajsat i vattnet och påverkad av mina starka värkar. Högt laktat på bebis beslutade om ytterligare ett akut kejsarsnitt.

ok! Har hört att vården nu ibland planerar in en KS-tid om man tidigare fått KS för att man inte ska bli igångsatt efter tidigare snitt. Men din andra förlossning kanske kom igång naturligt? 

Tyckte du läkningen var sämre eller bättre andra gången av snittet?

• Anonym (T)
    Anonym (Okej) skrev 2022-02-08 10:33:09 följande:
    Det låter ju konstigt tycker ja. de kan väl inte ta för givet att förlossningen kommer att bli tvungen att bli igångsatt och för den sakens skull planera ett snitt?! Nej det låter omöjligt. Däremot så finns nog andra metoder till igångsättning de hellre väljer tex ballong eller att ta hål på hinnan istället för cytotec. Sista utvägen är snitt, i första hand vaginalt.

Tyckte läkningen var likvärdig 1a och 2a gången. Även 3e gången men 4e var lite mer utdraget och vätskande.
    Med de nya riktlinjerna om igångsättning efter x dagar över tid tror jag tanken är att de bokar in snitt vid ett datum där man annars skulle bli igångsatt alltså.
  • Anonym (T)
    Anonym (Okej) skrev 2022-02-08 11:00:47 följande:
    Jag har ändå svårt att tro de gör så. Låter som en stor överbelastning på vården att preliminärt boka snitt ?ifallatt?. Det blir nog med större sannolikhet akut kejsarsnitt då.
    Men det är ju en lika stor belastning att fixa ett akutteam efter att någon kanske varit inne redan 2 dagar och tagit upp plats och resurser.
  • Anonym (T)
    Anotherone skrev 2022-02-08 11:13:05 följande:

Första barnet kom med akut snitt pga han var väldigt stor samt att min kropp inte hade krafter nog kvar att få ut honom efter x antal dygn i aktiv förlossning.
    Det är sant att man försöker ta det mer lugnt och inte driva på igångsättning med lika mycket värkstimulerande när man har någon som fött med snitt förr men rutinerna är olika mellan olika regioner.
    Inför barn nummer två önskade jag planerat snitt pga vår upplevelse första gången men fick nej på det. Den förlossningen startade så småningom spontant men slutade med urakut snitt istället. 

Ok! Jag fick det klart och tydligt av vården att ?blir du gravid igen får du INTE få cytotec?. Inga frågor eller tveksamheter där inte utan tvärnej.

Så jag undrar ju lite hur de resonerar vid graviditet då om de inte vill starta igång det och BF är i krokarna. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Okej) skrev 2022-02-08 11:12:38 följande:
    Skulle det råka gå att föda vaginalt är ju det väldigt mycket billigare kontra uppbokning av ett eventuellt kejsarsnitt med tillhörande oppersonal samt två st läkare. jag vet inte hur de gör, men i mina öron som själv är sjukvårdspersonal låter det konstigt. Men det är ju mycket inom vården som är konstigt också haha.
    Kanske är en bedömning av en med? Min första graviditet gick över 9 dagar innan de började igångsättning men trots maxdos Cytotec hände nästan ingenting alls på massor av timmar förutom att bebis började må dåligt av långt segt värkarbete som inte ledde nånstans så det krävdes mer personal för övervakning och flera läkarkontroller. Så vi tog ju upp plats länge och mkt personal och så blev det ändå snitt i slutet akut med team.

Vill ju helst föda naturligt rätt snabbt men ska det bli snitt skulle ett planerat kännas bättre än det som blev senast...
  • Anonym (T)
    Anotherone skrev 2022-02-08 11:23:45 följande:
    Fast det finns andra igångsättningsmetoder än cytotek/angusta.
    Man kan sätta bard-kateter och man kan ta hinnorna. För att ge några exempel. Och man gör inom vissa regioner igångsättning medicinskt MEN i mindre doser alternativt att man bryter förloppet tidigare om det inte går framåt. Alltså om en föderska som inte fött med snitt innan ska sättas igång så kanske man satsar på att höja dosen löpande i x antal timmar eller "driver på" hårdare och låter henne vara i förlossningsarbete längre för risken med ruptur finns inte gällande den kvinnan. Men har du någon som tidigare är snittad så ska det handläggas på annat sätt. Jag känner inte till någon region som har som standard att boka in kejsarsnitt "ifall att" en kvinna (som tidigare fött m snitt) inte startar sin förlossning spontant.

Ok. Jag fick sagt blankt nej på Cytotec om det skulle krävas igångsättning igen, inget om ändrade doser eller så utan ett nej helt enkelt. Vet inte varför.

Och hinnorna kan man ju bara ta om man är öppen nog. Jag öppnade mig knappt 1 cm på 2 dagar med cytotec och det var inte nog då för att de skulle kunna försöka med någon annan typ av åtgärd överhuvudtaget sa de när jag frågade.

Vill gärna ha en strategi om möjligt nästa gång eftersom min första förlossning fick mig att må oerhört dåligt både fysiskt och psykiskt långt efter den var klar och jag vill helst slippa det igen.

• Anonym (T)
    Anonym (Vet snart) skrev 2022-02-08 12:31:10 följande:

Min första förlossning slutade i akut snitt efter 2 dygn på förlossningen. Barnet var stort och ville inte komma ner ordentligt. Allt gick bra.
    Nu är jag gravid med barn nr 2, och det börjar närma sig BF. Även detta barnet är stort, och vi har diskuterat alternativ inför förlossningen. Igångsättning är inte ett alternativ pga snittet, men om jag mognat/öppnat mig tillräckligt för en ballong nästa vecka så är det ett alternativ. Har försökt läsa på lite (se länkar) och förstår inte riktigt varför cytotec inte är ett alternativ. BM kunde inte svara på det, utan hänvisade vidare till läkarna jag träffat och snart ska träffa igen inne på sjukhuset. 

Intressant. 

Jag fick ju bara veta att cytotec aldrig mer blir ett alternativ för mig. Kanske för att det inte funkade utan bara gav ett superlångt triggat värkarbete som blev dåligt för min kropp? Ska fråga mer om det. Har iaf ingen lust att gå igen samma sak igen.

Svar på tråden Gravid efter KS - hur gick det?