• Anonym (T)

Gravid efter KS - hur gick det?

Ni som varit gravida igen efter att första  förlossningen slutade i kejsarsnitt, hur blev nästa?

Blev det nytt kejsarsnitt? Eller vaginal förlossning? Hur gick det?

Har fått sagt av vården att iom min första förlossning slutade i akut kejsarsnitt efter igångsättning så kommer jag aldrig få bli igångsatt med Cytotek igen (antar pga för starka värkar?).

men hur blev det för er andra?

• Svar på tråden Gravid efter KS - hur gick det?
  • Anonym (Okej)

Första barnet kom med akut kejsarsnitt efter långdragen förlossning med tillslut avstannande värkar och bebis påverkad av värskstimulerande dropp. Gravid igen då första var nästan 1,5 år och den förlossningen slutade tyvärr lika trots att jag ville föda vaginalt. Dock inte lika långt förlopp men bebis stressad, bajsat i vattnet och påverkad av mina starka värkar. Högt laktat på bebis beslutade om ytterligare ett akut kejsarsnitt.

• Anonym (T)
    Anonym (Okej) skrev 2022-02-08 10:20:56 följande:

Första barnet kom med akut kejsarsnitt efter långdragen förlossning med tillslut avstannande värkar och bebis påverkad av värskstimulerande dropp. Gravid igen då första var nästan 1,5 år och den förlossningen slutade tyvärr lika trots att jag ville föda vaginalt. Dock inte lika långt förlopp men bebis stressad, bajsat i vattnet och påverkad av mina starka värkar. Högt laktat på bebis beslutade om ytterligare ett akut kejsarsnitt.

ok! Har hört att vården nu ibland planerar in en KS-tid om man tidigare fått KS för att man inte ska bli igångsatt efter tidigare snitt. Men din andra förlossning kanske kom igång naturligt? 

Tyckte du läkningen var sämre eller bättre andra gången av snittet?

• Ebo88

1a barnet föddes med akut k.snitt, han kom i v.25 och låg i tvärläge, barn som är så små får inte födas vaginalt då deras huvuden kan skadas om dom inte ligger rätt.

2a barnet dog i min mage i v.25, födde henne vaginalt.

3e barnet föddes med akut k.snitt pga för tidig vattenavgång i v.34+0. Då det började komma blod i vattnet så snittades jag dagen efter akut och hon låg även i säte.

Läkaren som tog ut henne råkade göra en rispa på hinnorna vid urinblåsan, upptäcktes inte då men 4 timmar senare så hade det orsakat en blödning på nästan 3 liter i buken så det blev akut op och jag låg på iva i 4 dagar, därefter 1 natt på bb innan jag blev flyttad till neo. Jag fortsattes att vårdas där då jag var i tillräckligt bra skick att slippa 100% tillsyn men jag blev utskriven efter 5 dagar på neo med dottern.

Gravid med fjärde barnet nu i v.25+3 och det kommer bli snitt då jag har gjort 2 st tidigare 

• Anonym (Okej)
    Anonym (T) skrev 2022-02-08 10:25:41 följande:

ok! Har hört att vården nu ibland planerar in en KS-tid om man tidigare fått KS för att man inte ska bli igångsatt efter tidigare snitt. Men din andra förlossning kanske kom igång naturligt? 

Tyckte du läkningen var sämre eller bättre andra gången av snittet?

Det låter ju konstigt tycker ja. de kan väl inte ta för givet att förlossningen kommer att bli tvungen att bli igångsatt och för den sakens skull planera ett snitt?! Nej det låter omöjligt. Däremot så finns nog andra metoder till igångsättning de hellre väljer tex ballong eller att ta hål på hinnan istället för cytotec. Sista utvägen är snitt, i första hand vaginalt.

Tyckte läkningen var likvärdig 1a och 2a gången. Även 3e gången men 4e var lite mer utdraget och vätskande.
  • Anonym (Okej)
    Anonym (Okej) skrev 2022-02-08 10:33:09 följande:
    Det låter ju konstigt tycker ja. de kan väl inte ta för givet att förlossningen kommer att bli tvungen att bli igångsatt och för den sakens skull planera ett snitt?! Nej det låter omöjligt. Däremot så finns nog andra metoder till igångsättning de hellre väljer tex ballong eller att ta hål på hinnan istället för cytotec. Sista utvägen är snitt, i första hand vaginalt.

Tyckte läkningen var likvärdig 1a och 2a gången. Även 3e gången men 4e var lite mer utdraget och vätskande.
    Glömde, ja min andra förlossning kom igång av sig själv med bra värkar. Vattnet gick av dig själv när vi kommit in på förlossningen.
  • Anonym (T)
    Anonym (Okej) skrev 2022-02-08 10:33:09 följande:

Med de nya riktlinjerna om igångsättning efter x dagar över tid tror jag tanken är att de bokar in snitt vid ett datum där man annars skulle bli igångsatt alltså.
  • Anonym (Okej)
    Anonym (T) skrev 2022-02-08 10:40:14 följande:
    Med de nya riktlinjerna om igångsättning efter x dagar över tid tror jag tanken är att de bokar in snitt vid ett datum där man annars skulle bli igångsatt alltså.
    Jag har ändå svårt att tro de gör så. Låter som en stor överbelastning på vården att preliminärt boka snitt ?ifallatt?. Det blir nog med större sannolikhet akut kejsarsnitt då.
  • Anonym (T)
    Anonym (Okej) skrev 2022-02-08 11:00:47 följande:
    Jag har ändå svårt att tro de gör så. Låter som en stor överbelastning på vården att preliminärt boka snitt ?ifallatt?. Det blir nog med större sannolikhet akut kejsarsnitt då.
    Men det är ju en lika stor belastning att fixa ett akutteam efter att någon kanske varit inne redan 2 dagar och tagit upp plats och resurser.
  • Anonym (Okej)
    Anonym (T) skrev 2022-02-08 11:04:55 följande:
    Men det är ju en lika stor belastning att fixa ett akutteam efter att någon kanske varit inne redan 2 dagar och tagit upp plats och resurser.
    Skulle det råka gå att föda vaginalt är ju det väldigt mycket billigare kontra uppbokning av ett eventuellt kejsarsnitt med tillhörande oppersonal samt två st läkare. jag vet inte hur de gör, men i mina öron som själv är sjukvårdspersonal låter det konstigt. Men det är ju mycket inom vården som är konstigt också haha.
  • Anotherone

Första barnet kom med akut snitt pga han var väldigt stor samt att min kropp inte hade krafter nog kvar att få ut honom efter x antal dygn i aktiv förlossning.
    Det är sant att man försöker ta det mer lugnt och inte driva på igångsättning med lika mycket värkstimulerande när man har någon som fött med snitt förr men rutinerna är olika mellan olika regioner.
    Inför barn nummer två önskade jag planerat snitt pga vår upplevelse första gången men fick nej på det. Den förlossningen startade så småningom spontant men slutade med urakut snitt istället. 

Svar på tråden Gravid efter KS - hur gick det?