• MAKL

BIM mars 2022

Äl+9 för min del idag och mitt högra bröst gör ganska ont. Det har då alltid betytt att mensen kommer inom några dagar för min del, antar det beror på en hormonell obalans, så jag har nog gett upp hoppet för det här försöket också. Även fast det är några dagar kvar till BIM.
    Någon som har nått tips på vad man kan göra för att hormonerna ska vara i balans? Börjar bli desperat känns det som när det aldrig vill ta sig.

• MAKL

MariaNathalie: Vet inte exakt vart gränsen går för naturläkemedel men jag har testat lite pulver som typ maca. Jag har testat nattljusolja och olika produkter som är framtagna för en hormonell balans som exempelvis woho och inre balans. Testat eteriska oljor, och att ändra kosten till att äta mer animalier.

Jag har ju funderat på att testa bidrottningsgele, rosenrot eller rödklöver men jag är lite oroligt att det ska ställa till det med cykeln så den blir oregelbunden.

• MAKL

MariaNathalie: Jag kanske ska våga mig på bidrottninggele nästa försök, rosenrot vågar jag fortsatt inte testa. Jag äter också massa olika vitaminer och mineraler och har slutat med kaffe. Dricker typ aldrig alkohol. Försöker hålla kosten ren men det verkar inte göra nå större skillnad i mitt fall även fast man gör allt man kan. I vissa stunder känns det som att vi får förlika oss med tanken på att barn kanske inte är något för oss. 

• MAKL

Evelinagra1: Att helt lita på en app som NC är inte helt rätt och logiskt då en bara kan gå efter en algoritm och inte går efter hur din kropp fungerar. Hade du testat med äl test och fått positivt? Och hur är det annars med smärta eller sekret, upplevt nått sånt? Bara för att NC tycker att den första beräkningen inte stämmer så behöver inte det betyda den har rätt nu när den ändrat. Ni har gjort vad ni kunnat efter vad ni tänkte va rätt så var inte för hård mot dig själv även fast det är svårt Hjärta

• MAKL
    evelinagra1 skrev 2022-03-01 18:25:09 följande:
    Åå tack för peppen, jag ansåg att mitt äl test var positivt på torsdagkväll då hade jag även äl flytningar, det digitala testet blev positivt fredag morgon och även då hade jag mycket flytningar, på lördag hade jag inte så mycket flytningar men hade väldigt ont i magen både lördag och söndag.
    Jag tänkte att man kunde lita på nc eftersom att de säger att tempen är det enda som kan bekräfta ägglossning haha.. men inte så mycket att göra åt det nu heller, håller bara tummarna att det kan bli något ändå <3
    Har du lagt in de testen i NC? Appen ska ju ta testen med i beräkningen också. Jag säger alltid när någon är osäker på en app som säger att man haft äl en viss dag att gå hellre efter sekretet och kroppen signaler. Kroppen ljuger inte på den punkten med sekret och smärta. Appen följer ju ändå en algoritm och tar inte hänsyn till om du tex sovit dåligt/kort. Och ja visst är det så att tempen är det enda som kan bekräfta att ägglossningen faktiskt skett men att lita på vad en app räknar fram på det ämnet är inte helt 100. Om det va de så skulle det inte ha blivit så många oönskade graviditeter när tex NC använts som preventivmetod.
  • MAKL
    evelinagra1 skrev 2022-03-01 19:05:19 följande:
    MAKL: ja jag har lagt in testerna såhär ser grafen ut 
    Jag tycker det ser ut som att ägglossningen var dagen innan NC har bekräfta. Den tydliga lilla dippen dagen innan är den typiska ägglossnings dippen, dagarna efter så höjs tempen igen som den ska. Dippen beror på att östrogenet peakar och då får man lite lägre temp. När östrogenet sen sjunker igen vilket det gör när ägget har släppt så höjs temperaturen en aning då progesteronet ska ta över. Så jag tror att du har gått efter helt rätt tankar så du behöver inte stressa bara för det här. NC har gjort samma sak för mig flera gånger när jag använde den. Jag kunde ju se helt klart att appen hade fel pga det jag själv visste om tempkurvor så jag slutade med NC då jag tyckte den inte gav mig något jag inte redan visste.
  • MAKL

HannaHQ: Det låter lite väl konstigt att du ska kunna ha ägglossning så sent i cykeln. Hormonet Lh finns ju alltid i kroppen och kan nästan alltid ses på testen och ger utslag men har du fått peak alltså lika starka sträck/fast glad gubbe så sent i cykel? Testar du hela cykeln?
    Som den skrivs lite om just nu i tråden så är egentligen tempen det enda sättet att bekräfta att ägglossning har skett. Utslag på ägglossnings test visar bara att hormonet för att släppa ett ägg finns där men det behöver inte betyda att ägget faktiskt släpper då. Så du kanske kan börja ta tempen varje morgon direkt du vaknar och skriva in det i en app så ser du om/när du har ägglossning. Det finns massa info om detta på nätet. Annars kan jag tipsa om att läsa på hemsidan vulverine. Hon är jätte duktig och du kan läsa hennes blogg och titta på webinariun om massa olika saker hon lär ut om kvinnokroppen.

• MAKL
    HannaHQ skrev 2022-03-01 19:55:33 följande:

MAKL: Ja, jag testar 2 dagar efter sista mensdagen tom ägglossning. Får glad gubbe ca 4 dagar innan mens, i övrigt inga utslag. Ett exempel är att jag hade mens 13-19 januari, testade from 21 januari och bör haft ägglossning kring 26-28 januari. Fortsätter testa och får glad gubbe 10 februari och sedan kom mensen 14 februari..
    Jag har inte använt mig av Natural Cycles innan, har haft tanken om att ett så tydligt ägglossningstest är enklare för mig att tolka då man antingen får en glad eller tom gubbe.
    Jag läste litegrann om sena ägglossningar och att de flesta har ca 14 dagar mellan mens och ägglossning och att så sen ägglossning kan tyda på PCOS osv, vill dock inte läsa för mycket då detta känns oroväckande och vill inte ge mig själv hjärnspöken i onödan! 

Jag förstår att det känns lättare att bara få en smiley eller en tom ring. Men som jag sa tidigare så behöver det inte betyda att du kommer ha ägglossning bara för att testen blir positiva. Det är bara hjärnans signal om att äggstockarna ska försöka att släppa ett ägg. Men det kan hända att något ägg aldrig släppa trotts hjärnans signal. Det kan vara så att ägglossningen inte ens går igenom för dig när testen är positiva så att du inte har fått igång ägglossningen ordentligt. 4 dagar mellan ägglossning och mens är på tok för kort för att ett ägg ska hinna fästa om det blivit befruktat. Det kan tyda på PCO/PCOS men jag tror mer på att dina hormoner inte är på rätt nivå efter piller stop. 
  • MAKL
    evelinagra1 skrev 2022-03-01 20:16:51 följande:

MALK: tack snälla för att du tar dig tiden att svara och hjälpa till! Det betyder så mycket, jag hoppas att ägglossningen var på lördagen men får tänka att jag ändå inte kan göra något åt det nu och att även om vi hade haft sex en till dag är inte inte säkert att det hade blivit något ändå, har ju ändå försökt 14 månader och inte blivit hittils även fast vi haft sex nära och på ägglossnings dagaen..

Bara roligt att kunna hjälpa till :) Nej gjort är gjort så det är bara att se framåt nu. Jag vet exakt hur det känns, vi är inne på månad 18 nu utan resultat trots att vi också prickar in varje ägglossning. Stressen att optimera kring ägglossning är därav ganska hög kan jag känna då man egentligen inte orkar kämpa fler månader men gör det oavsett.
  • MAKL

Gurre94: Att ha en lutealfas på 10-16 dagar räknas som normalt så din lutealfas räknas till det normala så det ska väl inte vara någon fara Glad

• MAKL

Evelinagra1: Haha det är samma för mig. Min man sa det till mig att jag borde strunta i allt sånt, ägglossningstest, temp och appar. Jag har försökt men det är så svårt. Jag vill ju inte missa så vi inte har sex när jag är fertil. 

• MAKL
    Mchc skrev 2022-03-03 23:43:32 följande:
    PelloBello (5e försöket efter sent missfall, 3e barnet)
    1/3 Grodan90 (1:a försöket, 3:e barnet) 
    2/3 Etaj (7:e försöket 2:a gemensamma barnet fyra stora sen innan) 
    3-5/3 kiiwii (5:e försöket 3:e barnet)
    5/3 MAKL (19e försöket 1a barnet)
    5/3 kanelkringla (4:e försöket första barnet)
    5/3 Laktrisens ( 2a försöket 2a barnet )
    5/3 Chilins (4e försöketefter utomkvedshavandeskap, 1a barnet)  PLUSSAT
    6/3 Nathalie85 (barn nr 5 med ny man, 4 sen innan, mf nobember) 
    7/3 sockerbulle1 (2a försöket efter utomkveds, första barnet)
    7/3 Sofiaa90 (8e försöket, 2a barnet)
    7/3 Fagelfri 33år (6e försöket,2a barnet men ny man)
    7-8/3 LillaGry (8e försöket, 2a barnet)
    8-10/3 MissEA85 (1a försöket 1a barnet)
    10/3 evelinagra1 (14e försöket,1a barnet)
    10/3 Annemarit 123 (5:e försöket, andra barnet)
    10/3 Holy93 (fjärde försöket andra barnet)
    10/3 flisan89 (2a försöket första barnet)
    10/3 butembobaby (3e försöket andra barnet)
    10/3 Pico (6:e försöket efter MA, 1 barnet)
    12/3 rebeckae ( 1a försöket 1a barnet )
    12/3 My871 (3e försöket efter MA, 4e barnet)
    12/3 pepsin (1a försöker efter MF, 2a barnet) 
    12/3 Cinapuffen ( 1a försöket 3e barnet )
    14/3 LLucille (1:a försöket, 3:e barnet)
    14/3 tovikan (4:e försöket, andra barnet)
    15/3 Sophiee92 (6:e försöket, första barnet)
     16/3 Melsson (6:e försöket, första barnet)
    16/3 Fyran4 (13:e försöket, fjärde barnet)
    16-17/3 MariaNathalie ( 4:e försöket 3:e barnet) 
    17/3 Mchc (tredje försöket, första barnet)
    22/3 Loppster (2 försöket efter missfall, första barnet)
    24/3 Fyrklöverns (10:de försöket, första barnet)
    26/3 Sarah90 (4:e försöket, andra barnet) 
    31/3 Gurre94 (2a försöker, 1a barnet)

Hejsan 

Hoppar in i tråden jag med. 

Mängder med försök i bagaget (sen -19). Fick då letrozol men ingen uppföljning pga pandemin. Nu med ännu en letrozol behandling och uppföljning denna gång, detta blir officiellt försök nr 3.

Jag har en fundering, äl skulle enligt läkaren troligtvis ske någonstans mellan 2-3 mars. Och jag funderar på om det är någon som har koll på när äl-stickningarna kommer, om det är innan, under eller efter äl? 

Välkommen!
    Det är inte alltid jag får äl stickningar, men när jag får det så brukar dom börja ca 3-4 dagar innan äl och håller i sig tills ägglossningen. Någon gång kanske det har hållit i sig en dag efter också men det är inte ofta.
    Jag tror det är väldigt individuellt så det finns nog inget svar som gäller för alla.
  • MAKL

Loppster: Vissa behöver testa flera gånger varje dag för att inte missa stegringen på testen. Jag brukar testa två gånger om dagen. Jag har då märkt att när jag får positivt på testet så är det på em vid typ kl 13-14. Och på kvällen samma dag kan testen vara negativa igen. Så prova testa flera gånger varje dag så kanske du inte missar det positiva testet.

• MAKL

Mensen kom idag som förväntat så vi får hoppas på att försök nr 20 blir vårat gyllene försök med ett plus. Kommer inte orka vara kvar här men jag hoppas det blir många plus för er andra som hänger i den här tråden Hjärta

Svar på tråden BIM mars 2022