Letrozol 2022 - följas åt?
Hej!
Hoppar in i tråden för att också vara med och följas åt. Kände mig så ensam i mina förra försök. Börjar med en presentation.
Jag blir 31 år nu i år. Har pcos med i princip noll ägglossningar och en dålig sköldkörtel. Fick min mens idag och ska hoppa på min letrozolkur dag 3 i cykeln.
Jag har tidigare testat enkeldos på letrozol, det blev dock bara under en cykel för att jag inte fick något resultat. Fick cykeln därefter börja med bemfola(sprutor) vilket inte hjälpte trots höjd dos. När jag testade Gonal-F(också sprutor) funkade det och jag fick mogna och stora äggblåsor och fick därefter ta ovitrelle. Problemet var bara att jag därefter åkte på överstimulering och hade en vätskeblåsa som sprack. Fick åka in på sjukhus och därefter ta blodförtunnande i några dagar.
Är så traumatiserad från denna tid så allt är lite luddigt, månaden efter var jag på återbesök och hade 3 mogna blåsor, gyn rekommenderade att jag skulle avvakta en månad och gav mig därför inte ovitrelle den månaden med risk för att överstimuleras igen. Det tog 55 dagar innan min mens kom, var livrädd för att jag var gravid då jag precis lämnat min dåvarande.
Jag behandlades som skit under vårt äktenskap(därav trauma och oklarheter i hur allt exakt var och i vilken ordning) och även genom våra försök o bli gravida. Tack och lov samlade jag mod till att lämna.
Idag lever jag i en ny LYCKLIG relation och eftersom jag vet med mig att det var svårt förra gången så har jag och min sambo beslutat att börja försöka i god tid(vi kanske egentligen vill ha barn om 1-2 år).
Min gynekolog har skrivit ut enkeldos av letrozol som jag ska ta från dag 3-7, sen ska jag ägglossningstesta själv och på detta har jag fått utskrivet folsyra, d och e vitamin för att komplettera med primolut nor mellan dag 23 och 28. Detta ska jag alltså testa i 3 månader, händer ingenting ska jag få börja på gonal f och eventuellt ovitrelle då bemfolan ej fungerade.
Jag har förmodligen skrivit ett långt och tråkigt inlägg, men ville dela med mig av min tidigare resa eftersom att den är relevant för ämnet. Gyn ville att jag skulle börja med letrozol trots dåligt resultat sist då hur man mår kan påverka hormoner osv.
Jag har så extremt blandade känslor. Jag är både påverkad av mina känslor från de förra försöken, dvs rädd som fan för överstimulering, ångest över att behandlingen inte ska fungera samt hoppfull över att allt ska bli bättre denna gång med en bättre livssituation samt att jag verkligen vill leva med min underbara partner väldigt länge.
Ser framemot att följas åt 😊