Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Ni som har era barn placerade i familjehem

Du låter som en av alla föräldrar som inte inser hur illa de gör sina barn. Jag vet inte hur många gånger jag sett det, föräldrar som tycker det bara var några örfilar någon gång ibland (flera gånger i veckan) ungen var ju så jävla jobbig. Lite alkohol (1-2 flaskor vin per dag) är inte så farligt och jag kan inte passa ungarna jämt, man måste leva också. Det finns alltid tusen ursäkter och det är fel på alla utom än själv. 

Det ska extremt mycket till för att ett barn ska bli LVU:ad. Att slå barnet någon gång ibland är inte tillräckligt det krävs mycket, mycket mer. Sådana föräldrar ska inte ha tillbaka sina barn. Jag tycker barnet borde ADOPTERAS av familjehemmet efter två år istället. 

• Glinda från Oz
    Anonym (Håller med) skrev 2022-02-03 17:14:07 följande:

Håller med. Denna lagändring var extremt olycklig. Det hade inte behövts någon lagändring, och Esmeralda hade kunnat räddas med de lagar som fanns då. Det gick så illa på grund av en osannolik hopning av idioter på fallet: socialsekreterarna i Norrköping, målsägarbiträdet på Advokatbyrån, Kammarrättens ledamöter. Samtliga dessa hade kunnat stoppa Esmeraldas "hem"flytt, med de lagar som redan fanns - samt rädda henne därifrån innan det var för sent. 

Nu kommer vanliga, hederliga människor att drabbas, tyvärr. Det går tyvärr troll i vissa ärenden, och det handlar inte längre om barnens väl och ve, utan om att socialen ska vinna över föräldrarna. 

Och som du säger: två år är ingen tid alls i sådana här sammanhang. Sedan bestämmer fosterföräldrarna allting: om kost, skolval, vårdval om barnen blir sjuka, vaccinationer, fritidsaktiviteter, utlandsresor. Saker som bioföräldrarna kanske absolut inte vill av någon anledning. 

Kan du visa mig källor på var familjehem kan få ut ett pass utan bioföräldrarnas godkännande? 

När jag var familjehem fick jag inte bestämma kring vård, skola, vaccinationer eller resor. Sådana beslut fattades av de biologiska föräldrarna eller socialen. Däremot bestämde jag såklart vad vi skulle äta till middag. 

• Glinda från Oz
    Anonym (S) skrev 2022-02-03 20:49:48 följande:
    Jag tror att det är precis det som sägs i det du citerar. "Sedan bestämmer..." tror jag avser "efter vårdnadsöverflytten bestämmer...."  

Bara en liten språktanke....
    Jag fick inte bestämma då heller. De biologiska föräldrarnas inflytande försvann först när hon fyllde 18 år. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Håller med) skrev 2022-02-03 21:59:08 följande:
    Vi diskuterade efter vårdnadsöverflytten. Det är det "vårdnadsöverflytt" betyder, att fosterföräldrarna får den juridiska vårdnaden, och alltså kan fatta alla sådana beslut. Föräldrarna har inte längre vårdnaden, och kan inte fatta några beslut för barnens räkning mer. 
    Jag fick inte fatta sådana beslut då heller. Vårdnadsöverflytt ger inte så stora befogenheter som folk tror, det är inte som en adoption. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Håller med) skrev 2022-02-03 22:09:12 följande:
    Det är nästan så man önskar, att DIN familj skulle hamna i en sådan Kafka-liknande sochärva, som vissa har gjort...
    Varför skulle socialen stjäla barn? Vad skulle de vinna på det? Det kostar pengar, innebär en massa jobb och det är brist på familjehem. Det är inte som att de på måfå plockar barn på förskolan för skoj skull. 
Svar på tråden Ni som har era barn placerade i familjehem