Inlägg från: Anonym (123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (123)

Ni som har era barn placerade i familjehem

Anonym (Nja) skrev 2022-02-03 17:44:19 följande:

Sedan är min personliga upplevelse från mitt tidigare yrke, att det krävs ganska mycket för att barn skall hamna på familjehem

Nåja, det stämmer långt i från alltid.
  • Anonym (123)
    Anonym (Håller med) skrev 2022-02-03 18:11:19 följande:
    Håller med. Det är helt inkonsekvent. Vilket ju även Esmeraldafallet visar, fast "åt andra hållet". 
    Jag har en bekant som levde i ett våldsamt förhållande och soc var inblandat.  Till sist gjorde denna kvinna sig fri från mannen och DÅ klev soc in och tog hennes barn. Så länge hon levde med den våldsamma mannen... ja, då var ungarna hemma.

Sen fick hon kriga sig blå, men vann till sist och fick hem sina barn igen. Det fanns liksom ingen fara längre, den våldsamma mannen satt inlåst. Men soc vek inte en tum ändå.
  • Anonym (123)
    Anonym (JJ) skrev 2022-02-03 22:11:38 följande:
    Snark, skulle det där göra mig upprörd eller? Soc snor inga barn utan anledning, det där är bara rent trams från föräldrar som inte kan se sina egna brister.
    Titta på detta och återkom. Uppdrag granskning om LVU på felaktiga grunder.

• Anonym (123)
    Anonym (jo) skrev 2022-02-04 09:59:38 följande:

Mitt barn fick lvu baserat på vissa lögner, det hävdes visserligen väldigt snabbt och barnet togs aldrig ifrån mig men det har verkligen satt spår i mig. När jag försökte få en förklaring så fick jag höra att handläggaren gjorde det för att markera.

Jag hade lämnat en våldsam relation och var på trygg plats när detta hände. Stora delar av utredningen fick intern kritik och dom fick göra om och ta bort delar då det tom stod rena lögner i den. Det är väldigt kortfattat hur illa det blev för oss och jag känner att samhället svek mig och mitt barn något enormt. Jag hade tur som kunde bevisa det som inte stämde i utredningen, det hade kunnat sluta mycket värre. Jag tror absolut att dom flesta som arbetar med sånt här gör sitt bästa men ibland blir det fel. Dessutom rådde socialtjänsten mig till att inte låta barnet träffa sin pappa. Som tur är pratade jag med en advokat innan och rådde mig till exakt tvärtom då hon hade varit med om att föräldrar förlorar vårdnaden om dom håller barnet/barnen borta trots att den andra utövar våld. 

Vi har ett bra liv idag men jag känner fortfarande enorm ilska mot myndigheter, jag kan inte komma över hur vi blev behandlade.

Med det sagt, utan att veta hur det är att ha barn som är familjehemsplacerade, så tycker jag att det är bra med fler lagar som skyddar barnen istället för tvärtom. Jag tycker dock att socialtjänsten borde granskas mer för att minimera misstag. 

Du är långt ifrån ensam om detta.
    Tyvärr.
  • Anonym (123)
    Anonym (jo) skrev 2022-02-05 12:24:43 följande:
    Jo, jag har papper på det. Dom tog LVU men dom flyttade oss tillsammans och sen hävdas det väldigt snabbt. LVU kan också tas och barnet kan placeras hos den ena föräldern, det var vad dom sa till mig. Jag vet ju att dom gjorde fel i vårt fall så visst är det möjligt att det dom sa till mig då inte stämmer heller. Men ett beslut på LVU fanns.
    Bry dig inte om de som försöker förminska dig. Du vet vad ni varit med om och det räcker.
  • Anonym (123)
    Anonym (dilemma) skrev 2022-02-05 14:05:52 följande:

Det som är problematiskt i den här typen av trådar är att de som fått sina barn LVU:ade och placerade i fosterhem rent generellt inte har förmåga och/ eller vilja att se sina brister och barnens behov och accepterar  därför inte den hjälp och de åtgärder som föreslås.

Har du kollat på det jag la in, Uppdrag Granskning om en katastrofal händelse som soc ställde till med?
Svar på tråden Ni som har era barn placerade i familjehem