Ni som har era barn placerade i familjehem
Sedan är min personliga upplevelse från mitt tidigare yrke, att det krävs ganska mycket för att barn skall hamna på familjehem
Sedan är min personliga upplevelse från mitt tidigare yrke, att det krävs ganska mycket för att barn skall hamna på familjehem
Mitt barn fick lvu baserat på vissa lögner, det hävdes visserligen väldigt snabbt och barnet togs aldrig ifrån mig men det har verkligen satt spår i mig. När jag försökte få en förklaring så fick jag höra att handläggaren gjorde det för att markera.
Jag hade lämnat en våldsam relation och var på trygg plats när detta hände. Stora delar av utredningen fick intern kritik och dom fick göra om och ta bort delar då det tom stod rena lögner i den. Det är väldigt kortfattat hur illa det blev för oss och jag känner att samhället svek mig och mitt barn något enormt. Jag hade tur som kunde bevisa det som inte stämde i utredningen, det hade kunnat sluta mycket värre. Jag tror absolut att dom flesta som arbetar med sånt här gör sitt bästa men ibland blir det fel. Dessutom rådde socialtjänsten mig till att inte låta barnet träffa sin pappa. Som tur är pratade jag med en advokat innan och rådde mig till exakt tvärtom då hon hade varit med om att föräldrar förlorar vårdnaden om dom håller barnet/barnen borta trots att den andra utövar våld.
Vi har ett bra liv idag men jag känner fortfarande enorm ilska mot myndigheter, jag kan inte komma över hur vi blev behandlade.
Med det sagt, utan att veta hur det är att ha barn som är familjehemsplacerade, så tycker jag att det är bra med fler lagar som skyddar barnen istället för tvärtom. Jag tycker dock att socialtjänsten borde granskas mer för att minimera misstag.
Det som är problematiskt i den här typen av trådar är att de som fått sina barn LVU:ade och placerade i fosterhem rent generellt inte har förmåga och/ eller vilja att se sina brister och barnens behov och accepterar därför inte den hjälp och de åtgärder som föreslås.