• Sandra36

Duschrutiner

Hej! 

Är nyfiken på vilka delar ni tvättar  med duschcreme när ni duschar? 
    Jag har duschat från fötter till ansikte med duschcreme vid varje dusch tillfälle men blivit så torr. Så undrar om man kan tvätta vissa delar men endast vatten och ändå bli ren? 

mvh Sandra 

• Svar på tråden Duschrutiner
  • Billie38

Tvålen rinner ju ner över kroppen när man sköljer av sig (samma med schampoo), så jag brukar tvåla in överkroppen där jag svettas som mest och ner till underlivet.
    Beror lite på hur svettig o smutsig jag är, ibland använder jag vara tvål i armhålor o underliv och det räcker.

Kanske du använder fel tvål och för ofta?

• Sandra36
    Billie38 skrev 2022-02-03 10:09:25 följande:

Tvålen rinner ju ner över kroppen när man sköljer av sig (samma med schampoo), så jag brukar tvåla in överkroppen där jag svettas som mest och ner till underlivet.
    Beror lite på hur svettig o smutsig jag är, ibland använder jag vara tvål i armhålor o underliv och det räcker.

Kanske du använder fel tvål och för ofta?

Tack för svar. 

Kanske dum fråga men vill bli av med min torra hy. 

Jo det har du rätt i. Tvålen rinner ju ner och kommer på hela kroppen. 

Jag tar duschcreme även på ansiktet och det är där jag är mest torr. Kanske räcker med vatten där? 

• Tuppjuck44

Jag har en ansiktsrengöring i duschen. 

• Billie38
    Sandra36 skrev 2022-02-03 10:17:16 följande:

Tack för svar. 

Jag tar duschcreme även på ansiktet och det är där jag är mest torr. Kanske räcker med vatten där? 

Har du smink så köp en ansiktstvål, annars borde det räcka med vatten.
    denna årstiden är vi nog alla lite torrare, så en bara ansiktskräm efter dusch.
  • moaguuun
    Sandra36 skrev 2022-02-03 10:17:16 följande:

Tack för svar. 

Du ska absolut inte ha duschcreme i ansiktet. Det finns ansiktstvätt av en anledning. Sedan finns det duschcreme från apotek  som är utformade för torr hy. 
  • nnnnnnnn

Duscha sparsamt och kort, välj tvål med omsorg tex sådan som är gjord på olivolja eller är mild på andra sätt.

Använd ansiktsprodukter för ansiktet och inte för varmt vatten.

Återfukta inifrån med, det hjälper många att ta omega3 tillskott eller öka andelen fisk och skaldjur i kosten, drick mycket vatten även kallare årstider men var rädd om tandemaljen så var sparsam med kolsyra eller sura drycker som juice.

• Lotusblomma1986

Jag kör ansiktsrengöring i duschen, Lactacyd till underliv och stjärt. Duschcreme på övriga kroppen. 

När jag var yngre gjorde jag precis som dig, duschcreme till allt och det fick jag sluta med för blev så otroligt torr, speciellt ansiktet och underlivet. 

• Sandra36

Tack för svar och tips. 

Ska testa att använda duschcreme från fötterna och upp till halsen. Och tvätta öron och ansikte med endast vatten. 

• Anotherone

Det finns ju olika sorters oljor man kan använda istället för duschtvål om man har lätt att bli torr. Jag är smått skeptisk och tycker inte att man känner sig ren på samma sätt efteråt men när det är riktigt kallt och jag känt att det inte hjälper hur mycket jag försöker smörja med lotion osv så har jag ibland köpt duscholja på apoteket eller hälsokosten, finns många olika.
    Det kanske kan vara ett tips. Huden känns smidigare efteråt men som sagt kanske inte lika ren (även om man är ren).

• 100wfs

Använder bara lite mild tvål till armhålor och skrev (typ ljumskarna). Aldrig till fiffi, fiffi får bara vatten, som resten av kroppen. Har känslig, torr hud och den hade pajat totalt av att hålla på och tvåla in armar, ben, bröstkorg, fötter etc.

Till ansiktet använder jag en ansiktsrengöring från dermalogica.

• Spucks

Jag använder aldrig duschtvål, tvättar mig enbart med vatten. Tvål använder jag för att tvätta händerna och på restan av kroppen endast om det finns något där som inte är vattenlöslig, tex. om jag fick olja från cykelkedjan på benet.
    Svett är vattenlöslig och hudpartikler f
    år man såklart också bort med enbart vatten.

• Sandra36
    Spucks skrev 2022-02-03 14:13:34 följande:

Jag använder aldrig duschtvål, tvättar mig enbart med vatten. Tvål använder jag för att tvätta händerna och på restan av kroppen endast om det finns något där som inte är vattenlöslig, tex. om jag fick olja från cykelkedjan på benet.
    Svett är vattenlöslig och hudpartikler får man såklart också bort med enbart vatten.

Intressant. Hade ingen aning om att det räcker med enbart vatten för att bli ren. Tack för ditt svar. 
  • nytt eller gammalt

Om jag har använt deodorant så upplever jag att jag måste tvätta med tvål för att få bort den. I övrigt så behövs i princip bara vatten. (Smink tar jag inte bort i duschen, men det använder jag särskild ansiktsrengöring för.)

• Aredhel

Här har vi en som lider av extremt torra ben! Jag kliar så jag river sönder huden och sen blir det sårskorpor. 

Men det som verkligen hjälp mig är ApotekHjärtats PH5 duscholja operfymerad och deras Aveeno Dermexa Daily Emollient Cream. Krämen luktar havre men ack så bra den är. Den går inte in i huden direkt som alla andra lotions utan jag har fortfarande krämiga ben när jag vaknar på morgonen. 

• cosinus

Jag duschar oftast 2 ggr per dag. 

Morgon. Jag duschar och tvålar in underliv, armhålor, rumpa och bröst. Där jag upplever att jag svettas mest. Övrigt sköljer jag bara med vatten förutom de dagar jag tvättar håret.

Lunch. När jag tränat på lunchen (vilket jag nästan alltid gör) så sköljer jag bara av mig med vatten ordentligt. Jag blir för torr av att använda tvål flera ggr per dag och svett som sköljs av direkt lämnar ingen lukt, iaf inte på mig.

sommartid går jag mycket barfota och då tvättar jag fötterna med tvål. Men aldrig annars om jag inte typ plumsat i ett lerhål och är smutsig på det sättet.

• Gameofthrones

Jag använder cleansing tvål /gel för ansikte.

Vanlig duschkräm naturell doft ej för stark. Köper mkt från Lyko.

Sen räcker det bara med vatten för intima delar. Använder endast intimtvål vid behov. Den är som en rengörande ugn vagina är känslig mot starka dofter. Ett exempel. 

Sen vi bor i ett land som är väldigt torrt. Och mkt av de skälen att det kan kännas torrare på hyn. När jag åker hem till mitt hemland behöver jag inte ens en dagkräm. Har så flawless hy där. Plus kroppen. 
    Prova en dagkräm som tex Clinique Moisturizing surge.
    Tata Harper serum svindyrt. Men bra. Tata Harper är ekologiskt. 

• Sandra36

Tack för alla svar. 

Kommer tvätta ansikte med bara vatten. 

Tvättar ni öronen med bara vatten eller med duschcreme och vatten? Tänkte mest på vax som bildas. 

Mvh Sandra 

• Lönnsirap

Jag har  torr hud och använder gärna tvättlapp i duschen för lite extra friktion. Och ser till att äta tillräckligt med fett. 

Smink tvättas bort med ansiktsrengöring och naturligtvis gullar jag med huden med de krämer som fungerar bäst för mig.

Dusch-olja tycker jag inte om, men jag vet att min bror gillar det, så man får testa vad som fungerar.

Svar på tråden Duschrutiner