Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

Flyttad 2 veckor trots tidigare ultraljud

Du får helt enkelt stå på dig. Det är alldeles för stor skillnad för att vara inom felmarginalen. Jag hamnade åt andra hållet på RUL, men hade gjort IVF så mitt b.f-datum var ju spikat. Barn kan vara både mindre och större än inom det vanliga spannet redan så tidigt.

• Jag är bara jag
    Cusoon skrev 2022-01-31 21:29:04 följande:
    Jag blev flyttad några ggr i tiden efter ul, jag gjorde ul 1-2ggr i månaden. Jag visste exakt vilket datum jag blev gravid på så mödravårdens veckoberäkning var inte densamma som den faktiska. Först räknar dom ju från senaste mensen, men gör man ul kontinuerligt så räknas graviditetsveckan av ultraljudsprogrammet, utifrån barnets huvudstorlek, lårben m.m Dom kommer inte ändra graviditetsvecka hur omöjligt befruktningsdagen än är för dig, inte heller kommer dom räkna från befruktningsdag även om du vet det.
    I ts fall måste de flytta b.f-datum. Det blir väldigt fel om hon går över tiden och de envisas med att hon är 2 veckor kortare gången. Det kan rent bli farligt om hon går in i v.42. Även om sjukvården många gånger är väldigt fyrkantiga måste ju även dom hålla med om att man faktiskt inte kan plussa före man ens blivit gravid! Och så blir det om ts ska räkna om.

Det finns tydliga undantag när b.f absolut inte ska beräknas utifrån RUL. Som IVF eller när man omöjligt kan ha blivit gravid när de påstår.
Svar på tråden Flyttad 2 veckor trots tidigare ultraljud