Inlägg från: Mandelskorpan |Visa alla inlägg
  • Mandelskorpan

Skuldsatt?

Spontant, håll dig utanför detta.

Det kan uppstå diverse problem, är dina föräldrar gifta så ska huset tas upp i bodelningen som giftorättsgods vid skilsmässa, om din pappa sätts i personlig konkurs så kan egendom som givit som gåva krävas åter för att betala hans skulder mm mm. Kort sagt, juridiskt komplicerat.

Gå i alla fall inte med på något utan att ha rådfrågat en jurist först så att du har situationen och dess effekter helt klart för dig innan du signar nåt. Juridiska byråer har ofta en timmes fri rådgivning.

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/bostad--fastighet/gava-av-fastighet-nar-givaren-har-skulder/

• Mandelskorpan
    Skillern skrev 2022-01-29 11:43:11 följande:
    Får nog ta och kontakta en jurist och se över situationen litegrann, jag håller mig helst utanför men som sagt så är det lite svårt att säga nej i denna situationen. Jag kommer inte skriva på något som får mig att hamna i en negativ ekonomiskt situation iallafall. Om huset försvinner sen i efterhand eller vad som nu kan hända bryr jag mig inte om om inte det påverkar mig ekonomiskt negativt.
    Det är just ekonomiskt som det kan slå mot dig. När egendom ges bort av någon som är skuldsatt så kan gåvan återkallas. Läs länkarna du fått.
Svar på tråden Skuldsatt?