• Skillern

Skuldsatt?

Tja, sitter i en svår sits, är 19 och bor hemma

Farsan har ett missbruk, vilket har lett till att morsan inte vill att han bor kvar/inte vill bo kvar med honom men hon vill inte sälja fastigheten.

Farsan har väldigt mycket skulder pga sitt missbruk och riskerar då att åka till kronofogden. Det har kommit på tal att skriva över huset på mig, då har jag några frågor och oroligheter över det.

1: Skulle jag bli belånad automatiskt när jag står på huset eller är det fortfarande de som står på lånet från början, alltså morsan o farsan som är betalningsskyldiga.

2: om det är jag, påverkar det mig negativt på något sätt att skriva under som delägare på huset, förutsatt att morsan betalar huslånet varje månad?

3: Om det är farsan som är skyldig att betala för huset fortfarande, om han skulle åka till kronofogden på något FÖRUTOM bolånet, alltså förutsatt att det blir betalt varje månad, så blir jag inte påverkad och huset blir inte påverkat?

Jag vill ju alltså inte bli skuldsatt på de dryga 2 miljoner som huset är belånat i dagsläget.

Tack för svar

• Svar på tråden Skuldsatt?
  • Hyllemor

Utan att kunna svara specifikt på dina frågor, så tycker jag att du ska prata med din kommuns "budget- och skuldrådgivning." Ring till din kommun och be dem om kontaktuppgifter dit, om du inte kan hitta information om det på kommunens hemsida. De har gratis konsultation, antingen på exempelvis ett bibliotek, i stadshuset, via telefon eller online. De kan hjälpa dig med råd och stöd kring det här, troligen bättre råd och stöd än någon på Familjeliv kan.

• Drottningen1970

Ja om de står kvar på lånet är lånet deras inte ditt. Huset skyddas dock inte om det är det som är poängen med att du skulle få huset. Huset kommer fortfarande att vara pant för dina foräldrars lån åven om de står för lånet och du som ägare.

Du är ung. Jag tycker inte dina föräldrar överhuvudtaget ska dra in dig i deras trassel med ekonomin.

• Daisy28

Väldigt dum idé 
    Betalas inte huslpnet tar KF huset ändå
    Du blir väldigt låst med dina föräldrar 
    Om din far har skulder och inte din mor är det bättre att de bodelar plus äktenskapsförord och skriver över huset på din mor. Ta hjälp av en jurist

• Mandelskorpan

Spontant, håll dig utanför detta.

Det kan uppstå diverse problem, är dina föräldrar gifta så ska huset tas upp i bodelningen som giftorättsgods vid skilsmässa, om din pappa sätts i personlig konkurs så kan egendom som givit som gåva krävas åter för att betala hans skulder mm mm. Kort sagt, juridiskt komplicerat.

Gå i alla fall inte med på något utan att ha rådfrågat en jurist först så att du har situationen och dess effekter helt klart för dig innan du signar nåt. Juridiska byråer har ofta en timmes fri rådgivning.

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/bostad--fastighet/gava-av-fastighet-nar-givaren-har-skulder/

• Skillern
    Drottningen1970 skrev 2022-01-29 06:54:18 följande:

Ja om de står kvar på lånet är lånet deras inte ditt. Huset skyddas dock inte om det är det som är poängen med att du skulle få huset. Huset kommer fortfarande att vara pant för dina foräldrars lån åven om de står för lånet och du som ägare.

Du är ung. Jag tycker inte dina föräldrar överhuvudtaget ska dra in dig i deras trassel med ekonomin.

Ja de kommer stå kvar på lånet, jag kommer aldrig skriva över mig på det iallafall. Tanken är att han har skulder utanför bolånet och om han då åker till kronofogden på de skulderna så borde inte huset påverkas?

Vill inte bli indragen i dethär öht men det är lite tvångkänsla med tanke på att jag bor hemma och andra faktorer.
  • Skillern
    Mandelskorpan skrev 2022-01-29 09:32:12 följande:

Spontant, håll dig utanför detta.

Det kan uppstå diverse problem, är dina föräldrar gifta så ska huset tas upp i bodelningen som giftorättsgods vid skilsmässa, om din pappa sätts i personlig konkurs så kan egendom som givit som gåva krävas åter för att betala hans skulder mm mm. Kort sagt, juridiskt komplicerat.

Gå i alla fall inte med på något utan att ha rådfrågat en jurist först så att du har situationen och dess effekter helt klart för dig innan du signar nåt. Juridiska byråer har ofta en timmes fri rådgivning.

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/bostad--fastighet/gava-av-fastighet-nar-givaren-har-skulder/

Får nog ta och kontakta en jurist och se över situationen litegrann, jag håller mig helst utanför men som sagt så är det lite svårt att säga nej i denna situationen. Jag kommer inte skriva på något som får mig att hamna i en negativ ekonomiskt situation iallafall. Om huset försvinner sen i efterhand eller vad som nu kan hända bryr jag mig inte om om inte det påverkar mig ekonomiskt negativt.
  • Drottningen1970
    Skillern skrev 2022-01-29 11:43:11 följande:
    Får nog ta och kontakta en jurist och se över situationen litegrann, jag håller mig helst utanför men som sagt så är det lite svårt att säga nej i denna situationen. Jag kommer inte skriva på något som får mig att hamna i en negativ ekonomiskt situation iallafall. Om huset försvinner sen i efterhand eller vad som nu kan hända bryr jag mig inte om om inte det påverkar mig ekonomiskt negativt.
    Du behöver inte ha dåligt samvete alls. Du är inte skyldig dina föräldrar något. Det är föräldrar som ska erbjuda trygghet och stabilitet till sina barn, inte barnet som är skyldig att lösa föräldrarnas trassel.

Jag tycker det är så otroligt dåligt och hemskt att dina föräldrar ens snuddar vid att dra in dig i detta.
  • Yllop

Akta dig för att acceptera gåvor från någon som är skuldsatt. Det kan göra att du  blir betalningsskyldig.

• Mandelskorpan
    Skillern skrev 2022-01-29 11:43:11 följande:
    Det är just ekonomiskt som det kan slå mot dig. När egendom ges bort av någon som är skuldsatt så kan gåvan återkallas. Läs länkarna du fått.
Svar på tråden Skuldsatt?