Soryu skrev 2022-01-27 11:04:48 följande:
Vilken forskning är det? Frågan handlar ju om vad man känner för sina bonusbarn, inte huruvida andra anser att man lyckas eller misslyckas i rollen som bonusförälder.
Sen vet jag inte om det finns någon könsskillnad där. Det kanske det gör? Mina egna erfarenheter är i linje med andras här i tråden, dvs. att jag som tidigare bonuspappa älskade, och älskar fortfarande, mina bonusbarn högt men deras mamma tyckte inte lika mycket om mina barn. Hon medgav vid något tillfälle att det handlade om svartsjuka gentemot deras mamma. Men jag tänker att det här inte handlade så mycket om kön eller könsroller, utan att jag är barnkär och inte särskilt svartsjuk av mig, och hon hade tyvärr svårt att acceptera att jag hade barn sedan tidigare med någon annan.
Den mest kända boken om ämnet är Stepmonster av Wendnesday Martin, phd, en amerikansk forskare och socialantropolog. I den boken går hon igenom myterna om den elaka styvmodern och hänvisar till en mängd forskning. Patricia L Papernow är också en känd amerikansk forskare som har en del gratis Youtube-videos om bonusfamiljer om du är intresserad. Summa sumarum så är rollen som styvmor betydligt svårare att tackla än rollen som styvfar, generellt sett såklart. Och bonusbarn är betydligt mer fientligt inställda till att få en styvmor än till att få en styvfar. Och det beror på våra kulturella förväntningar på vad att vara en mamma innebär, och i förlängningen på vad att vara en styvmamma innebär. Man har högre förväntningar på en styvmamma än på en styvpappa. Och man placeras väldigt lätt en kvinna som inte uppfyller förväntningarna (älska bonusbarnet som sitt egna, vara omhändertagande, sköta hushållet) i elaka styvmodern-facket. Trots dessa ganska svåra förutsättningarna så lyckas ju många styvmödrar skapa starka band till sina bonusbarn, men det kanske inte är exakt så som man förväntat sig att det ska vara (det kanske mer liknar en relation med en ingift släkting än med ett biologiskt barn).