• Jemp

Språkförsening

MMM15 skrev 2022-01-27 11:28:53 följande:

Tack för ditt svar! 

Jag hoppas verkligen det blir så för min son också. 

Det jag tycker är svårt är att han är ointresserad av spel eller övningar, så det blir utmanande när vi är hos logoped el psykolog, som försöker få honom att göra olika saker. Berätta vad han ser på bilden osv. Vet inte om det handlar om oförmåga/tristess eller att han inte förstår. Bildstöd eller tecken är han heller inte intresserad av.
    Han vill hellre leka lekar som tjuv o polis, kurragömma, bygga med lego. Alltså hellre lekar med fart :)

Just hos logoped/psykolog kanske är svårt, men att träna hemma på liknande övningar går ju att omsätta till fartlekar också. Istället för peka på bollen- spring till bollen. Osv.

Vad gäller utredningar verkar det ju vara igång vilket är bra. Utgår från att hörseln är kollad. Klart det lika gärna kan växa bort men man vill ju gärna göra det man kan. 
  • Jemp
    Estelle30 skrev 2022-01-28 10:35:55 följande:

Känner igen mig mycket i det du skriver, vi är också hos logoped med vårt barn. Men han fyller 3 lite senare i vår. 
    Vi har fått en diagnos som heter expressiv språkstörning, är ärftligt. Och vi tror min man även har det då han var sen som liten.
    Vårt barn är som du säger också väldigt, social, kärleksfull och rolig. med mycket vilja. Men jag tänker att det såklart uppstår frustration när man inte kan göra sig helt förstådd.. vi har börjat använda oss av TAKK. 
    och går en kurs nu via logopeden.

Ts: även motsatsen, dvs impressiv språkstörning, finns som diagnos. Dvs svårigheter att förstå men (vad jag vet) utan att hänga ihop med andra diagnoser.
Svar på tråden Språkförsening