Jag känner igen det där, båda mina barn hade svårt med både språk och uttal. Släktingar kunde knappt förstå dem som femåringar, men när de gick i typ ettan så hade det löst sig.
Vi tränade en del genom att läsa böcker, ofta samma böcker kväll efter kväll, och när barnen lärt sig böckerna lät jag bli att säga vissa ord som jag visste innehöll något ljud som de hade svårt för. Så de lockades fylla i själva.
Sådant här gör ju "alla" föräldrar, frågar barnet medan man läser etc, men jag använde ett fåtal böcker som barnen tyckte mycket om och gjorde det till en rutin. När jag märkte att S eller R fungerade ihop med vissa andra ljudkombinationer försökte jag få barnen att kunna åtminstone dessa rätt, i förhoppningen att det skulle sprida sig till andra ord. Vilket det gjorde. Kanske av sig själv, men vi läste verkligen mycket och jag tror det hjälpte.
Sedan måste jag ta upp plattor...vi har använt det, missförstå mig inte, men oavsett vad man säger om tvåspråkighet så tror jag att det för mina barn var dåligt att se på engelska barnvisor eller barnprogram. Med barn 2 var vi noggrannare med att allt skulle vara på svenska.
Barn 1 hade svårare att uttrycka sig, stakade sig på orden, nästan stammade, och höjde då rösten, vilket tydligen gjorde det lättare att "få ur sig" orden, hela meningar till och med.
Vi skippade alltså väldigt fort idéer om att "man ska inte skrika vid matbordet" etc, till en del släktingars möjliga missnöje. Om barnet bara kan kommunicera med hög röst - varsågod, det är inga problem, jättebra att du pratar!
Vi hade även hjälp av TAKK ( www.spsm.se/stod/specialpedagogiskt-stod/sprak-och-kommunikation/alternativ-och-kompletterande-kommunikation/manuell-och-kroppsnara-akk2/tecken-som-akk/ ) men det kan också få som bieffekt att barnet kanske hellre gör tecknen än pratar. Men visst, det går också bra, tecken är också kommunikation och det är viktigare att barnet känner sig förstått än att pratet kommer just vid ett visst datum...
Har du funderingar kring autism, skriv en egenremiss, eller försök få hjälp att skriva en. Det skadar inte att få in en fot tidigt ifall en utredning skulle behövas.