BF oktober 2022
ps funderade också på - tar ni bilder på magen? jag har inte gjort det för att det känns lite töntigt att ha massor bild på sin mage bland sina fotos haha, men kanske mysigt att ha sen?
ps funderade också på - tar ni bilder på magen? jag har inte gjort det för att det känns lite töntigt att ha massor bild på sin mage bland sina fotos haha, men kanske mysigt att ha sen?
Jag har inte vågat ta några bilder ännu men jag har en del från min första graviditet där magen går från helt platt till rund - jättekul att se.
Jag mår också illa till och från fortfarande, är i vecka 14 nu. Kräktes senast imorse. Och jag är också väldigt trött och lat om man nu ska kalla det så. Var inte det innan graviditeten men nu lyssnar jag på kroppen och den säger att jag ska ta det lugnt. Brukar vanligtvis skotta hela parkeringen/uppfarten i ett svep men fick lov att ta det i 3 etapper sist. Jag tänker att vi inte ska ha dåligt samvete för att vi vilar om vi behöver. Då får alla andra säga att jag är lat om dom vill. I don't care
För övrigt fick vi svar på nipt idag. Inga kromosomavvikelser och vi väntar en liten pojke Så glada nyheter!
Å yay, Vad härligt med svar på nipt, stort grattis!
och helt rätt , man ska ju lyssna på kroppen - och jag vet lat är fel ord! Ingen som sagt det heller, men känner ibland mig lat för att det är så ovant :) men så skönt att höra andra känner samma och behöver vila lika mycket :)
Steffqw - roligt du har en känsla av vilket kön det är, vill du dela? Själv har jag också en känsla av att det är en kille och min man med (men vad han skulle bygga sin känsla på vet jag inte haha?), sen - det hade min brorsas fru också och de fick en dotter! Det är ju 50/50 på att gissa rätt så oddsen är ju ganska bra hehe. Men roligt ändå, och har man fött fler barn har man kanske något att bygga det på, vissa säger ju de känner annorlunda beroende på vad det var för kön? :)
Hej Bebbo2019! välkommen till och grattis! :) Usch det fruktansvärda illamående är så tufft, jag är i vecka 14 och det har släppt en del men är fortfarande illamående ibland. Men det blev bättre runt v 10 för mig också och en del här i tråden verkar också må bättre runt v 10 så tror det är vanligt :)
skönt du redan har sett pyret, jag fick också tidiga ultraljud pga tidigare missfall, men som du var jag super nervös innan KUB även om jag hade sett ett hjärta i vecka 10. Jag förlorade en tvilling den här gången vilket gjorde mig extra nervös också, och 2 veckor innan KUB kände jag plötsligt alla symtom försvann, hade super ont i magen och tänkte det var körd, men veckan efter var jag mer stabil igen. Om du har 2 veckor kvar skulle jag vänta om jag var du, jag tror det är så vanligt man är nervös innan KUB och särskilt med tidigare mf. Men kan du inte släppa oron alls kan det ju absolut vara värt en tusenlapp att kolla!
Hoppas du hittar lite lugn och stort grattis igen
Hej och grattis till alla nya!
Kan inte kommentera på allt som skrivits sen sist; ni har varit så flitiga! :D
iaf, KUB idag gick fint. Låg risk på T21 (1/3278) och T13/T18 (<1/100000). Även låg risk för preeklampsi.
Inga järntabletter behövdes vilket är första ggn som de inte tvingar i mig de hemska pillren. Ang. sköldkörteln verkar min dos fungera för nivåerna ansåg han vara acceptabla nu, men sa det säkert berodde på min låga dos jag redan tar. Så fortsätter med det tillsvidare.
Beträffande könet är jag lite besviken. Inte på vad det ev. är men jag var tydlig med att vi inte ville veta, varpå han sa att då kollar han inte ens efter. Men pga frågan från min man på slutet om det ens var möjligt så kollade han ändå! Han sa inget, men nubben var där klart och tydligt. Nu är jag ingen expert men tyckte mig se en extremt klar rak linje (flicka).
Som sagt, glad som sjutton oavsett pojke eller flicka men vi hade värsta planen med en överraskningsfest lite senare och såvida det nu inte faktiskt är en pojke har man blivit lite snuvad på överraskningen sas...
Annars, allt toppen! Nästa UL via läkarvården i vecka 20, men vi har ett privat inbokat (för könskoll och pojk/flick-paket) slutet på April. Nu iom detta kanske vi går och ser om det är möjligt att få svar via dem redan nästa vecka.
Så häftigt Go o gla! Gör ju man själv undrar om man borde kunna känna något, men jag tycker mig också mest känna rapar och dylikt haha Lilla räkan är väl ändå snart kring 10cm.. är ju faktiskt mycket att ha sparkande i magen hehe.
jag tycker det är så konstigt som kroppen förändras alltså, känner mig som tonåring igen. Har gått upp en skål i bh , har D nu och känner mig som en Dolly Parton fast med öl-mage haha. Tror inte andra ser det men man hade ju blivit van vid sin kropp vid det här läget och nu har man noll koll plötsligt. fick som tur massor gravidkläder jag hade beställt från Sellpy så jag har något att ha på mig, kan rekommenderas! vissa plagg sitter inte super, men all in all absolut värt pengarna :)
Heej. Å ett sånt klassisk inlägg men är ändå lite nervös, jag var hos en kompis igår, och vi har båda har sovit otroligt dåligt i natt - hög puls och svettingar, dock ingen diarre eller kräkningar eller så. Vi åt en one pot pasta med köttbullar som kanske inte blev helt genomkokta och misstänker det? jag känner mig töntig för vet att risken är väldigt liten att det kan skada barnet, men ändå blir man nervös om det varit någon farlig bakterie
Hur mår ni andra? Jag fick någon mild släng av matförgiftning så legat med magknip i två dagar men nu mår man äntligen lite bättre igen. Känner mig dock lite bedrövad över min vikt. 3,5kg plus nu och ser inte att det kommer plana ut direkt. Brukar gå upp mycket så det är väl väntar men än så irriterande då jag faktiskt började på +7kg från förrförra graviditeten iom jag aldrig kom ner till startvikten innan min minsta och ej heller innan denna grav. :( Hade jag kunnat veta med mig att jag på något vis kan balansera ut de där extra kilona så kanske det känts lättare men på sistone är jag mest deppad över det hela. Dessutom är ca 1,5kg av dessa inom loppet av mindre än 2veckor. Suck... Peppa mej någon, eller kom med mättande kalorisnål mat som jag kan frossa i i hopp om att det kanske hjälper. Hah...
Å vad jobbigt med magsjuka, glad att höra du mår bättre nu!
Förstår 300% med vikten, du har ju provat det många gånger tidigare men kanske ändå lika konstigt att kroppen ?tar över? på det sättet? För mig är det iaf väldigt märkligt - är första gång och man är ju helt ute av kontroll som var man tonåring igen och kroppen ändras som den vill och ska!
3,5 kg låter dock inte alls som mycket? Även om det fanns lite innan ska allt ju växa, bara bröst / bebis / vatten etc blir lätt ett par kilo! Jag själv har gått upp 3,8 kg och känner ibland det är jobbigt och ibland inte, väldigt beroende på vad jag har på mig och hur jag annars mår :)
Men när inte det är typ 10kg du gått upp vid det här läget tänker jag det verkligen bara handlar om ditt mindset- hitta snygga saker vid din kropp som den är, kanske köpa lite nya kläder? Jag beställde massor från Shein och Sellpy, och även om kvaliten inte är topp är det så härligt att ha nya saker att ha på sig så man kan hylla den där rumpa / bröst och mage hehe.
Sen tänker jag du ev får jobba med din kropp och de där 7kg OM du vill det - efter du är klar med bebis-verkstaden, och just nu fokusera på att vara snäll mot dig själv och din otroliga kropp som bygger en människa
Ps jag har ibland frossat gurka och morötter om jag är sugen på något fräscht - super gott med lite gräddfil!
Ska inte alls låta som världens hälsoguru dock haha jag frossar mest nutella och dylikt själv ;)
Heej och sen glad påsk :) Vecka 17 här, längtar också efter RUL om 3 veckor - så rädd att något har gått snett! Men har fått lite mage och mår bättre med illamående och trötthet, är skönt iaf. Det där med gas känner jag sååå mycket igen, vet tyvärr inte vad man kan göra men det gör så ont ibland! Kissar också en milliard gångar om dagen haha, ibland tre gångar på raden , mannen tror jag har blivit tokig XD
Är det fler än go o gla som har känd av rörelser än? Jag försöker ibland att känna efter men tror allt jag ev känner är ren inbillning fortfarande ;)
Och har någon av er funderat på profylaxkurs?
Vad roligt Go o gla, grattis! Och vilka fina namn ni alla har hittat på Gillar verkligen både Alice/Leo och Judit/Joel.
blir också sugen på ett extra UL, har RUL om 2 veckor och det känns ju som en evighet.. Men tror jag får hålla ut. Är tyvärr fortfarande så nervös att något ska vara fel med bebis, hoppas verkligen allt är bra och man snart kan känna av rörelser.
vi har funderat på namn , och har hyfsat kommit överens om Ingrid/Hubertus. Gillar även tjejnamnen Vera och Laura, men mannen vill ha Ingrid så vi får se vart det landar ;) Hubertus är ganska ovanligt som tilltalsnamn och önskar inte vara en sån som försöker hitta ett ?unikt? namn till min bebis haha men tycker faktiskt det är väldigt fint :) Men har ändå en ganska lång lista på namn, och man har ju en del tid kvar att fundera så vi får se!
Hur känns det för er att dela tankar på namn? vi har pratat lite namn med familj/vänner och jag är så sensitiv mot reaktioner.. men alla tycker ju olika ändå så ibland tycker jag det är skönast att bara hålla för sig själv utan att se andras ev uteblivande jubel-reaktion haha.
Haha men precis, det räcker man själv har vissa fina namn som inte går pga någon ex-pojkvän, en tant eller andras barn, men man behöver liksom inte lägga andras meningar på det också!
Men med det sagt så tycker jag verkligen om Judit, det är så fint!
Hah! Det vore något att döpa sin bebis efter exet.
Är det andra än jag som är lite rädd för ma? :( Jag har ju två veckor till rul och kan inte riktigt tro det faktiskt är en bebis som mår bra i min mage. Jag vet att risken är jätte liten och har ingen anledning att tro något är fel (men rädsla pga tidigare mf) och vet ju också det är vanligt att vara nervös, men.. vore så skönt om man kunde njuta bara :/
vi håller på att planera flytt / försäljning just nu bla förbi vi vill få det på plats innan bf, vilket också lägger på rädslan att göra massor förändringar om nu det plötsligt inte blir bebis..
Även om det är tråkigt att höra ni också inte kan släppa bekymren, är det skönt att inte vara ensam om de tankarna @utepålandet jag känner fler som inte har berättat innan rul och det har inte varit något problem alls! Förstår verkligen, och det beror ju också på hur man känner själv - vissa vill gärna kunna få sympati från kollegorna om något går snett, man kan också vara skönt att inte behöva förklara någon random kollega..
@go o gla, jag har också fått mycket växtvärk senaste veckan - inte haft det på typ 10 veckor så väldigt konstigt och gjorde också mig lite nervös även om det är vanligt. Jag önskade verkligen man kunde titta in och se om plutten mår bra - har känd något som kunde vara rörelser men likaväl min egen puls eller bara magen som håller på? så längtar efter att få veta mer. Man får väl påminna sig själv om hur låg risken är :)
Var till rul idag och det är en liten tjej <3 så
magiskt att allt såg bra ut, var så otroligt nervös! Har som tur också börjat känna av sparkar, helt surrealistisk ju :)
hur mår ni andra?
Spännande! Jag håller tummarna för dig :) Jag har precis som du, typ inga symtom heller utöver magen, så tror bara man ska njuta det ;)
Hej! Hoppas alla mår bra. Jag har fått en konstig kramp sen igår. Simmade, men fick plötsligt en kramp runt höger ljumska - kändes som ont i magen, fast ganska långt ner i höger sida. Var öm på kvällen när jag gick men behövde inget smärtstillande eller annat, så värre var det inte. Idag har jag kramp i understa del av tjejmagen, det känns lite som kramp och går mellan båda ljumskarna, ibland mer undertill. Igen, inte värre än att jag kan sitta och jobba, men man blir ändå bekymrad.
Jag tycker inte det känns som ligamentsmärta, eller som jag föreställer mig foglossning känns - men har ingen aning. Kan också vara växtvärk som bara känns helt annorlunda. Någon som känner igen sig eller kanske kan lugna mig?