Inlägg från: Utepålandet |Visa alla inlägg
  • Utepålandet

BF oktober 2022

Go o gla skrev 2022-04-25 11:46:27 följande:
    Bor i utkanten av Madrid. Här börjar det bli vanligare med amning öppet mm men de ligger lång efter Sveriges öppna attityd. Haha. Jag kan tycka deras attityd mot barn ibland är extremt jobbig då många är så överbeskyddande att det är löjligt. Både mot sjukdom, fall, och baciller. Sjukhus för en öm tå, man får inte klättra för man kan slå sej, och febernedsättande för ,3 höjd temperatur på ett glatt barn. Uggh haha  

Haha, det är väl jag som turistromantiserar. Men med barn som gillar att vara uppe sent älskar jag att folk har sina barn i lekparken kl 21. Skulle jag testa det här i Sverige lär orosanmälningen dimpa ned dagen efter. Flört

Känns som om jag blev gravid ?på riktigt? efter KUB. Nu har jag börjat kika på barnvagn. Vi har alltid köpt begagnade till barnen, med nackdelen att vi kört slut på minst en vagn/barn. Här uppe blir det ju lätt att man måste köra i tre decimeter nysnö. Så den här gången tänker jag baske mig köpa en ny (och låtsas som om det innebär att den inte kommer rasa sönder). 

• Utepålandet
    Go o gla skrev 2022-04-25 18:54:51 följande:

Haha, inte nog med att de är vid lekparken en vardag fram till kl 21, finns det en bar med uteterrass nära en lekplats kan du lite på att den är överfylld med föräldrar som passar på att dricka och röka medans barnen lever vind för våg. Bara de inte blir smutsiga, ramlar, eller skämmer ut föräldrarna på köpet. Haha! 

Beträffande köp så blir det ny vagn här med, fast till storasyskonen. Vi har en grymt körvänlig vagn till lillfisen som hållt sen sonen -20. Nu har vi iofs inte samma underlag, eller haft lika restriktionsfritt under pandemin, som i Sverige så kanske inte så konstigt den inte blivit sönderkörd. Men, till storasyskonen (och när lillfis kan sitta utåtvänd) måste en syskonvagn köpas. Blir en period med tre under tre och funkar inte med individuella vagnar då och nog för att jag gillar bära i sjal/mei tai men vill också ha tillgång till rullande medel. :) För övrigt blir det nog inte mer inköp förutom bebiskläder och andra småsaker. Har redan det mesta som tur är. 

Vi letade oss svettiga i källaren i helgen efter vår senaste mei tai, men den tycks ha hamnat på avigvägar. Det blir också att köpa en sådan, maken är nästan 2 meter lång och mei tai är det enda bärdon som riktigt funkar för honom. I övrigt har vi nog också allt vi behöver redan. Praktiskt nog är barnen födda samma tid på året och drar babyoveraller etc i samma storlekar. Vi har tre barn födda juli, augusti och september så givetvis blir det en oktoberbebis nu. Ordning och reda ska det vara. :D

• Utepålandet
    Steffqw skrev 2022-04-28 18:33:09 följande:

Någon mer som börjat känna bebis i magen?

Denna vecka har jag känt fladder och små små tryck mot magen. En helg underbar känsla. Trodde först gaser men är hundra på att det är bebis som bökar runt.

Går in i v16+0 på söndag.

Vad mysigt! Jag känner inget som uppenbart är fosterrörelser  ännu, trots moderkaka i bakvägg. Men jag är bara i vecka 14+1, så jag håller tummarna för att det kommer inom de närmsta veckorna. Var smått absurt att se hur livlig bebisen är på ultraljudet och så känner man liksom ingenting. 
  • Utepålandet

Hej Leo! Glad Mycket fint namn också!

Jag känner mig totalt o-gravid just nu. Inte ett enda symptom kvar. Men jag tror att jag eventuellt kände första pyttelilla sparken i magen när jag skulle somna igår kväll. Kändes som om någon nypte mig från insidan. Glad

• Utepålandet

Vänta nu, har ni sex barn? Imponerad! Jag minns när jag träffade min man och han sa att han ville ha tre barn, jag höll på att vända och springa för livet. Här är vi nu, med fjärde på väg och det är jag som insisterat på den bebisen. Tji fick jag.

Min farmor lyckades också med det där varannan-knepet. Dessutom fick hon sista när hon var 45. Får ju mig att känna mig riktigt ung helt plötsligt. Skrattande

• Utepålandet

Hur har ni det med nattsömnen?

Jag har hamnat i en period där jag omöjligt kan somna om ifall jag blir väckt. Nu har barnen varit sjuka i flera veckor (misstänkt kikhosta) och när de ÄNTLIGEN slutat hosta ställer sig 11-åringen och kaskadkräks över hela vardagsrumsgolvet kl 02:30. Joråsåatte, nu är klockan snart 05 och jag har givetvis inte somnat om. Suck.

*trött*

• Utepålandet

Usch, det där illamåendet vill man ju verkligen inte få en andra släng av. Hoppas att det ger med sig för dig.

Det är inte lätt att hinna sova när man redan har (flera) barn. Jag somna när jag nattar på kvällarna och sover ändå oftast middag också. Nu är ju mina lite äldre (5, 10 och 11) så det brukar fungera bra. 5-åringen är min privata barnmorska, jäklarns vad hon tar hand om mig och bryr sig om bebisen. ?Stäng jackan mamma, annars kanske bebis fryser!? :D

• Utepålandet

Jag hinner inte riktigt tänka på bebisen just nu. Händer så mycket i livet i övrigt. Vår äldste genomgår utredning hos BUP och lär få en npf-diagnos inom kort, det pågår en massa insatser för mellanbarnet och hans skolgång och samtidigt ska dottern börja skolan i höst så det är föräldramöten och inskolningsträffar. Kan det bli semester snart?

Tack och lov att det är Eurovision just nu. Äldste sonen har ESC som sitt stora specialintresse så den här veckan är årets bästa för honom. Han är generellt en glad kille, men det värmer att se honom genomlycklig.

• Utepålandet
    Solskensdag skrev 2022-05-18 09:30:16 följande:

Hej! Hoppas alla mår bra. Jag har fått en konstig kramp sen igår. Simmade, men fick plötsligt en kramp runt höger ljumska - kändes som ont i magen, fast ganska långt ner i höger sida. Var öm på kvällen när jag gick men behövde inget smärtstillande eller annat, så värre var det inte. Idag har jag kramp i understa del av tjejmagen, det känns lite som kramp och går mellan båda ljumskarna, ibland mer undertill. Igen, inte värre än att jag kan sitta och jobba, men man blir ändå bekymrad. 

Jag tycker inte det känns som ligamentsmärta, eller som jag föreställer mig foglossning känns - men har ingen aning. Kan också vara växtvärk som bara känns helt annorlunda. Någon som känner igen sig eller kanske kan lugna mig?

Jag skulle gissa att det är brist på kalcium/magnesium som spökar. Eller att blodkärlen har det tungt pga graviditeten. Vanligt hos gravida och ger lätt muskelkramp, inte minst vid fysisk aktivitet. Jag får aldrig kramp, men så fort jag simmar som gravid kommer den som på beställning. 

• Utepålandet

Fem timmar kvar till RUL. Skrattande Lite svårt att somna om inatt m a o. Jag är otroligt trött hela tiden, men sover ändå i regel dåligt med många uppvak. Gissar att det är en förberedelse inför bebistiden, men skulle ju gärna få sova bättre.

• Utepålandet
    Go o gla skrev 2022-06-02 10:47:16 följande:

Uuh, hur gick det!? 

Känner igen tröttheten och sömnbristen. Sover megalätt och vaknar 10000 ggr per natt känns det som, för då inte jag vaknar av mig själv så väcker de andra små mig. Ha. Kanske får man sova lite om en 2-3 år. Haha

Det gick fint, det är en liten tjej därinne. Skrattande Ska tillbaka i vecka 32 och kika på henne igen, eller snarare på moderkakan. Nu såg den också bra ut, så det är mest en säkerhetsåtgärd pga min förra förlossning.

Barnen blev mycket nöjda för nu blir det 50/50 pojkar/flickor i familjen och det har tydligen ett enormt egenvärde. ;)

• Utepålandet
    Steffqw skrev 2022-06-04 09:06:08 följande:
    Åh grattis!! :)

jag var på rul 2 veckor sedan och ska också få en tjej. Ska också tillbaka v32 då moderkakan låg för långt ner.
    Det är en himla tur att de har sådan koll på oss. Skrattande Håller tummarna för att din moderkaka hänger med livmodern uppåt när den växer i sommar. Och grattis till flickan! 
Svar på tråden BF oktober 2022