Inlägg från: Utepålandet |Visa alla inlägg
  • Utepålandet

BF oktober 2022

Jennie1984 skrev 2022-04-11 17:32:38 följande:

Hejsan! 

jag var på mitt kub ultraljud i tisdags den 5/4 och där sa dom att allt såg jättebra ut ( vecka 12+1)

jag ringde min barnmorska idag då jag behövde graviditets intyg och då sa läste hon upp vad läkaren ifrån ultraljudet hade skrivit och där stod det att dom inte såg händer och fötter ordentligt och hon frågade om jag hade fått en ny tid?det gjorde mig jätte orolig för det var ingenting som dom tog upp på ultraljudet när jag var där utan då såg allt jättebra ut enligt dom.Någon som har varit med om samma sak? Har fått flera missed abortions innan så detta gör ju att jag verkligen oroar mig! ????

Med vänlig hälsning, Jennie 

Möjligtvis beror det på att KUB är så inriktat på nackspalten. Men jag kan lugna dig med att jag var på ultraljud i vecka 17 när jag väntade dottern och de såg inte till fötterna ordentligt. Tillbaka två veckor senare och då syntes de hur bra som helst. Noterade när jag var iväg på KUB förra veckan att det baske mig inte var lätt att se fötter och händer. Tror inte du behöver oroa dig.

• Utepålandet

Hoppas att ni haft en fin påsk! Här är det spökveckor. Det enda jag märker är att jag måste upp och kissa 637994 gånger varje natt. Fantastisk sömnkvalité! Annars väntar jag bara på KUB på torsdag. Tycker att tiden segar sig fram.

• Utepålandet
    Steffqw skrev 2022-04-19 20:17:04 följande:

Hallå, jag var på kub förra veckan. Allt gick bra. Är nu i v14+2. Illamående har minska, mår lite lätt illa om dagarna och om kvällarna. Magen är sjukt svullen och gasig. blir jobbigt illamående när magen är så där uppblåst och förstoppad. Känns som jag kommer ha så här hela tiden,

någon som känner igen sig?

Jag har haft ett par hemska månader vad gäller detta, men luften vill uppåt igen. Jag vill ändå tro att kroppen justerar sånt här med tiden, nu har jag sällan problem men för någon vecka sedan klarade jag inte ens av att ha en normal konversation. Ju större bebisen blir desto mindre luft och svullenhet borde få plats, tänker jag.
  • Utepålandet

Jag tror att jag kände ett sekundsnabbt sprattel igår, men annars är det lugnt i magen.

Vad gäller profylaxkurs; jag och min man gick en tretimmarskurs när jag var gravid med äldste sonen. Jag vet inte om det hjälpte mig särskilt mycket under förlossningen, men det gav åtminstone mannen en uppgift (att andas med mig). Bästa tipset jag kan ge er som väntar era första barn är att försöka vara uppe och röra på er under förlossningen. Häng över en gåstol och vicka på höfterna mellan värkarna. Jag blev helt paralyserad under min första och det var verkligen inte optimalt.

• Utepålandet

Nu har jag äntligen gjort mitt KUB-ultraljud. Allt såg bra ut därinne så nu tänker jag tillåta mig själv att slappna av och verkligen känna mig gravid. Och direkt börjar man ju längta till RUL. Skrattande 

• Utepålandet

Jag tyckte att jag såg en klassisk ?hamburgare? (dvs blygdläppar) igår på KUB, men barnmorskan vågade inte ens gissa kön så jag kanske såg något helt annat. Såg jag rätt har min magkänsla varit fel hela tiden.

Hur är det med er och namn? Har ni några klara favoriter eller kanske t o m redan klara namn till bebisarna?

• Utepålandet

Vad häftigt att få se bebisen sådär. Skrattande

Jag hoppas att det är en flicka i min mage för flicknamnet har vi nästan 100% spikat. Har mycket svårare att komma på ett pojknamn som känns rätt denna gång. Preliminärt är det en Judit/Joel därinne.

• Utepålandet

Törst beror förmodligen på att kroppen behöver mer vätska under graviditeten. Men ta upp det med din barnmorska bara för att vara på den säkra sidan.

Vad gäller namn - det är för mig obegripligt att folk säger saker som ?uh, det hette en jättesträng tant när jag var liten?. Jaha? Utifrån ett sådant resonemang blir det inte många ok namn kvar här i världen. Jag vet att jag fått höra dylika saker när jag funderat högt kring Judit tidigare, men nu är jag så gammal och envis att jag struntar i sånt. 5-åringen har redan slagit fast att hon ska ropa ?ljudliga Judit!? om bebisen (ifall det är en flicka) skriker. Det bara måste vi ju köra på. :D

• Utepålandet

Go o gla: Visst bor ni i Spanien? Mina svärföräldrar har hus där och jag måste säga att jag älskar den allmänna attityden gentemot barn. Alla tanter som ojar sig över ens bebis och när jag tandemammade mina söner var det som om jag förvandlades till jungfru Maria och alla gjorde tummen upp och respekterade oss. Vi planerar att resa ner nästa sommar igen och uppleva Spanien med ännu en bebis. 

Svar på tråden BF oktober 2022