Inlägg från: Utepålandet |Visa alla inlägg
  • Utepålandet

BF oktober 2022

Steffqw skrev 2022-03-18 16:24:19 följande:

Idag är jag i v9+1. Har haft mycket illamående och problem med magen. Många pratar om att de blir förstoppade men för mig har det vart precis tvärtom. Har varit väldigt lös i magen, är det typ varje morgon. Det är jobbigt, det gör mitt illamående värre. Ni kanske vet känslan? Känns typ som diarré.

Någon av er i samma veckor med liknande besvär? Hur tacklar ni dom? 

Att äta sånt som är snällt mot magen just nu går inte då jag inte är sugen på allt och äter det jag är sugen på för stunden. Åt ett tag snälla saker och magen blev bättre, men jag gick runt å var konstant hungrig..

Äter du någon sorts vitaminer/kosttillskott? Magnesium är t ex känt för att kunna ge magsjukeliknande symtom. Jag kan inte äta dem om jag inte vill få diarré från helsiket. 

• Utepålandet

Mitt illamående har också lättat betydligt. Så då fick jag och maken en klassisk vinter-magsjuka istället. Alltid är det något. Tack och lov är barnen friska, jag vet inte hur jag skulle orka med tre magsjuka barn mitt i allt. Tröttheten är snudd på förlamande, jag skulle kunna sova dygnet runt nästan. Är i vecka 10+4, så jag håller tummarna för att det vänder och jag får tillbaka någon slags energi snart.

Är det någon annan här vars sköldkörtel inte jobbar som den ska? Jag ska tillbaka för mer provtagning och eventuellt medicinering och grunna på om det kan vara den som spökar (utöver hormonerna i sig).

• Utepålandet
    Kallamakka skrev 2022-03-24 11:59:59 följande:
    Jag har också problem med sköldkörteln, men bara när jag blir gravid. Då är det tsh värdet som skjuter i höjden. Inför denna graviditet åt jag därför Levaxin innan för att pusha ner värdet. Hittills har det gått upp från 0,9-1,9 och jag tar provtagning med 4 veckors mellanrum som det är sagt nu. Jag märkte av att värdera var konstiga genom att bli stel i lederna framförallt, även som ogravid samt att jag hade mycket problem med svettningar nattetid. Det har försvunnit med levaxinet. Har du känningar i kroppen, eller tagit ett första prov som var utanför referensintervallet som gör att du misstänker problemet? 

Tog ett prov som visade förhöjda värden. Jag har ingen koll alls på det här med sköldkörteln, men kan tänka mig att det är den som gör mig så trött och frusen. Men i så fall kanske jag är som dig och får problem just nu när jag är gravid, för problemen har kommit sedan jag plussade. 

Du märker inga biverkningar av medicinen? 

• Utepålandet
    Kallamakka skrev 2022-03-25 05:36:45 följande:
    Nej inga biverkningar förutom jämnare temperatur. Låter som om du mycket väl kan ha samma problem som mig då, förut tog de inte ens det provet på alla men nu gör de det. Det är ju toppen, eftersom det är många som får problem med den! Värdet är inte skadligt för barnet i alla fall, om det inte stiger över 11 tror jag, då kan det utgöra en liten risk. Så de hinner ofta se detta i tid, vilket ju är bra och redan på några veckor från att man börjar med medicinen har det skett skillnad i värdena för mig. Så du kommer säkert få jämnare temperatur när du får ordning på värdena också. Man kan verkligen få skit mycket konstiga problem pga. sköldkörteln som du kanske har nu men som du inte kopplat till den. Jag tar mitt Levaxin så fort jag vaknar och väntar en halvtimme innan jag äter frukost. Det funkar för mig.

Tack så jättemycket! Nu känns det inte lika läskigt längre. Solig

• Utepålandet
    Humlisen17 skrev 2022-03-25 14:59:53 följande:

Nu vågar jag göra mig sedd här. Är idag i v 12+4 Och beräknad till 2/10. Har följt tråden princip från början men inte vågat skriva något förrens kub var avklarat vilket var idag. Detta är min tredje graviditet. Ett MA, ett avbrytande i v 16 pga kromosomavvikelse och nu är jag gravid igen alltså. Denna gång fick vi 1:20000 på kub och det känns helt fantastiskt. Både jag och min man fällde en tår hos BM idag efter resultatet då vi var så lättade efter tidigare erfarenheter. Äntligen ska det vara vår tur. 

vill gärna gå med i fb gruppen om det finns plats kvar?

Grattis! Och grattis till alla andra som också fått se friska bebisar!
  • Utepålandet

Har ni haft era partners med på KUB? Har fått min kallelse och enligt den är de inte välkomna vid KUB eller RUL (pga covid). Här har jag naivt nog tänkt att vi inte skulle påverkas av pandemin. Känn lite snopet.

• Utepålandet
    majarg skrev 2022-03-29 16:17:16 följande:

Någon annan som behövt börja med järntabletter? Fick info idag att jag ska börja med. hoppas att det kan hjälpa lite mot min extrema trötthet 

Tips: Blutsaft. Kroppen tar ofta upp flytande järntillskott bättre än tabletter och många upplever mindre problem med förstoppning om de dricker järnet istället. Jag har tagit blutsaft vid alla graviditeter och det ger snabb effekt på mig samtidigt som magen fortsätter fungera. Inte supergott, men man ska bara få i sig 20 ml så jag sväljer ned det med t ex saft.

(Vet inte varför men denna gång mår jag illa bara av tanken på att dricka vanligt vatten. Kaffe funkar inte heller, uuh. Så jag kör med saft eller citronvatten.)

• Utepålandet
    majarg skrev 2022-03-30 08:29:44 följande:

Tack för tips! jag köpte niferex igår, om jag upplever att det ställer till det i magen ska jag testa blusaft. 

kan vara skönt att slippa ytterligare en tablett :) 

klarar inte heller av kaffe, kan bli jätte sugen på det och tar en kopp - för att sen inse hur äckligt det smakar och hur illamående jag blir haha 

Jag fattade inte ens att jag var gravid förrän vecka 8. Enda symptom var att jag plötsligt tyckte att kaffe smakade ruttet och det trodde jag hörde ihop med att jag just hade haft omikron. Men med tanke på hur dyrt kaffe blivit kanske man ska vara glad att man inte vill dricka det längre. Jag som brukade älska kaffe mår t o m illa av att se mannen sätta igång kaffebryggaren vid frukost. Nä, det är jag och jordgubbssaft fram till åtminstone oktober. Drömmer

• Utepålandet

Jag gör också första UL på KUB nästa vecka. Som ni säger känns det ju inte ens hundra att det finns något därinne. Men jag har inte blött en droppe sedan sista mens, så jag tänker att det är ett bra tecken åtminstone.

• Utepålandet
    Steffqw skrev 2022-03-30 16:20:55 följande:
    Spännande med en till som är första UL :)

Nej jag har inte heller blött, bara haft massa symtom.

vilken vecka är du i? Är det första barnet?

Är i vecka 12. Det är fjärde barnet så jag är veteran, haha. Har däremot aldrig gjort KUB tidigare.

Jag tror att det är en pojke. Våra barn har bibliska namn så de har provisoriskt döpt denna bebis till Jesus Qvist. Genialiskt. Fast jag och maken har redan de faktiska namnen klara för oss, så vi lär nog ta reda på kön så stackarn kan få ett rimligare namn redan i magen.

Svar på tråden BF oktober 2022