Inlägg från: mammamalin |Visa alla inlägg
  • mammamalin

BF oktober 2022

Go o gla skrev 2022-03-09 11:04:37 följande:

Ang. NIPT så är det inget som ges på rutin här, men erbjuds om du får medel/hög risk vid KUB. Vi kommer mest troligt göra ett privat oavsett, ca ?400. Vad kostar det i Sverige (privat)?

Kommer betala ca 5500 kr för nipt
  • mammamalin
    Go o gla skrev 2022-03-09 13:26:41 följande:
    Är det då basic NIPT eller någon extra variant? Här är priserna i stort sett från e400 för basic, sen tickar det på för massa extrasaker som jag inte kollat upp.
    Det är basic skulle jag nog tro, man kunde välja till en annan variant som var 1000  kr dyrare som kollade en till avvikelse, men hon jag pratade med när jag skulle boka menade på att om testet skulle visa att bebisen hade den avvikelsen så skulle det vara väldigt ovisst hur "allvarligt" det skulle bli för just det barnet. Så hon tyckte det födde mer oro. Så jag valde basicvarianten :) 
  • mammamalin
    Kallamakka skrev 2022-02-28 18:13:13 följande:
    Jag får nog göra det. Min barnmorska sa bara att "nej det är efter vecka 16" när jag påpekade att jag trodde det var efter vecka tolv. Sen frågade jag inte vidare om varför. 
    Jag hade möte med min chef i veckan, ang riskbedömning med covid efter vecka 20. Jag kommer att bli avstängd 16 maj. Vet att du sa att du också jobbar inom förskolan men att din chef såg annorlunda på saken. Har ni pratat mer om det?
  • mammamalin
    Kallamakka skrev 2022-03-10 18:59:35 följande:
    Härligt att höra att det är möjligt! Jag har inte pratat mer med min chef om det men jag tänkte ta upp det igen snart. Behövde du specifikt trycka på något som jag bör ta upp? 
    Nej jag tröck inte på något alls. Jag var väl ganska noga bara att skicka olika länkar som underlag infor mötet, typ till försäkringskassan, socialstyrelsen, arbetsmiljöverket. Sen hade han redan bestämt sig för att stänga av mig för han kunde inte göra sådana säkerhetsåtgärder på arbetsplatsen som skulle innebära att jag inte utsätts för smitta, vilket ju det hela handlar om. Som förskollärare är jag enligt honom heller inte anställd för arbetsuppgifter som går att göra hemifrån, och han menade att det inte finns möjlighet till omplacering. Så då blev det så :) Han sa att OM jag absolut ville jobba trots att han inte ville det så var jag tvungen att skriva under papper på att jag gör det helt på egen risk, att jag jobbar med visir, munskydd, handskar och aldrig är nära ett barn med symptom. Skulle heller inte få jobba öppning eller stängning där jag riskerar att hamna ensam med ett barn som börjar uppvisa symptom. Det kändes bara enormt stressande och inte en arbetssituation jag hade  velat befinna mig i. Så jag godtog avstängningen. Trots allt en ganska härlig period att få vara hemma från mitten av maj. Kunde ju ha varit mörkaste vintern :P  Dock tråkigt då det kommer märkas rejält i plånboken.
  • mammamalin
    Kallamakka skrev 2022-03-15 16:01:21 följande:
    Nu citerar jag dig igen, med en uppdatering om min ... Underbara chef! 
    Jag mailade och påminde om att jag ville sitta ner och göra en riskbedömning, fick till svar att "från och med 1 april är det ingen pandemi längre. Så avstängd på grund av covid kommer du inte att bli. Mitt råd är isåfall att kontakta Försäkringskassan och höra med dem." Sagt och gjort. Jag ringde dem och de har inga nya riktlinjer för hur de hanterar personer i riskgrupp, även fast det ändras den 1 april så kommer ansökningarna att berarbetas likadant. Sedan påminde hon mig om att en chef inte får neka riskbedömning och att chefen isåfall behöver kolla hur det ligger till med arbetsmiljölagen. Ja, jag skickade mitt svar till henne och nu har det varit tyst. Så jag väntar med spänning på vad som kommer härnäst. Antingen är hon oförstående kring situationen eller så är det jobbigt att ersätta mig. Vet inte riktigt var skon klämmer. Det hela gör mig frustrerad och rätt arg, inte minst orolig. Om jag blir avstängd så borde det bli från 20 maj i alla fall. 
    Wow, vad är det för människa!! Låter definitivt som att hon är helt oförstående kring situationen och som du säger har FK inga planer på att ta bort detta än med tanke på studien och gravida i riskgrupp. Förlåt, men vilket stolpskott!! Har du länkat studien som Socialstyrelsen gjort? Hur kan hon vara så oförstående???
  • mammamalin
    Kallamakka skrev 2022-03-15 21:33:13 följande:
    Om jag bara visste vad som är svårt med att låta mig gå i vecka 20...Men! Vilket bra tips du kom med, läste den och det är ju faktiskt ganska tydligt. Ska definitivt ha med mig den om hon inte kommer till insikt med vad som är problematiskt med att utsätta sig för smitta helt oskyddat. 
    Ja precis, det är ju som själva grunden till att denna ersättning finns. Gå även in och läs på skr.se om graviditet och Corona på arbetsplatsen. Står bra saker där, tydligen med länkar till alla myndigheter som rör frågan.
  • mammamalin
    mammamalin skrev 2022-03-15 22:55:59 följande:
    Ja precis, det är ju som själva grunden till att denna ersättning finns. Gå även in och läs på skr.se om graviditet och Corona på arbetsplatsen. Står bra saker där, tydligen med länkar till alla myndigheter som rör frågan.
    TYDLIGT med länkar ska det förstås stå Guld i mun
  • mammamalin
    Sydostbor skrev 2022-03-16 14:20:38 följande:

Hoppar in här! Väntar mitt första barn och är i v. 8 (7+5). Var på vul förra veckan och fick se hjärtslag så det känns riktigt bra. Är gift med en tjej så barnet blev till genom insemination. Vi har försökt av och till i tre år, så jag hade sikte på IVF, så vipps så plussade det!

Hade en blödning I v.6 (engångs som inte höll i sig) så det var därför barnmorskan bokade vul. Så kul att höra allas historier här, även om jag inte hunnit läsa alla inlägg.

Ska bli spännande att följa allas resa nu de kommande månaderna!

Stort grattis! :) Det är inte så många som skriver här längre, men vill du vara med i facebookgruppen så skicka ett meddelande till mig med din mailadress :) 
  • mammamalin
    Sabbra97 skrev 2022-03-16 14:46:45 följande:

Jag vill gärna vara med i FB gruppen om det finns platser kvar? Vet ej hur man skriver om här på familje liv hehe 

Skicka ett meddelande till mig med din mailadress så skickar jag en inbjudan :) 
Svar på tråden BF oktober 2022