Hur ska man göra inför barn nr 2?
* Jag är rädd att det ska bli katastrof med 2 barn
På vilket sätt? Jag fick sannolikt en förlossningsdepression med första och var rädd för samma upprepning men det uteblev med andra.
Det är mer jobb så påklädning eller ärenden som ska göras måste man avsätta och beräkna mer tid till. À och O för mig är att beräkna tillräckligt god tid så jag inte blir stressad och ett mamma-monster utan i lugn och ro kan fixa barnen och mig själv och hinna fram i tid. Jag har inte upplevt kaos men saker tar lenare tid för att man jobbar dubbelt så att säga. Samtidigt som det i många tillfällen är en hjälp att ha ett syskon som intresserar sig, leker och distraherar och underhåller när det behövs.
* Ingen vill ju sätta 2 barn till världen och sedan ångra sig
Jag ångrar mig och saknar därför erfarenhet.
* Hur påverkar det relationen? Vi har en ganska bra och framförallt stark relation, men vem vet om den klarar en curvball som ytterligare ett barn?
Din och din mans eller din och sonens? Jag var aldrig orolig för min och min mans relation men orolig för relationen till äldsta barnet.
* Har man plats? Just nu har vi 2 sovrum, ett åt oss och ett åt sonen, då får de dela senare
Våra delar sovrum. Det är inte ovanligt att barn sover i spjälsäng i föräldrarnas sovrum de första 2-3 åren. Ni har tid på er att ta tag i det problemet innan eller om det eventuellt uppstår.
* Kommer folk och familj att bli glada för oss? Ja, självklart är det vi som främst ska vara glada - men ingen vill väl höra ett "Jaha?" och en axelryckning. Ingen aning. Våra släckningar gav inte mycket av reaktioner. Men de gjorde dem inte vid första barnet heller. Tror det är högst ovanligt.
* Blir det magiskt att ha 2 barn?
För mig är svaret ja. Men med det sagt så saknar jag den tajta relationen jag och äldsta hade innan. Nu är det en person till och barnen har en tajt relation men vår är sämre eftersom tiden inte räcker till, att lillen alltid är närvarande.
* Vad händer med första barnet när nr 2 föds? Påverkan, känslor?
För oss ville äldsta ganska länge trycka tillbaka liten i magen igen. Det var inte så kul som förväntat. Mest skrik och att mamma var upptagen. vi försökte förbereda med att det tar tid innan man kan leka med syskonet, att mamma blir mycket upptagen med baby etc. Men det var inte tillräckligt (osäker på om det ens är möjligt att förbereda så ett så litet barn förstår vad ett syskon innebär).
* Men det som bekymrar mig mest: HUR SKA JOBBET TA DET HÄR?
De borde se det som positivt med tanke på ditt yrke inom förskolan? I annat fall skit i vad de tycker. En proffesionellt arbetsgivare vet att det är en begränsad tid och att det är minerad mark att hinta missnöje på grund av att en anställt blir gravid.