Inlägg från: anonym2005 |Visa alla inlägg
  • anonym2005

Hur ska man göra inför barn nr 2?

Hej Familjeliv!
    Jag sitter verkligen i ett "dilemma", som rubriken avslöjar så handlar detta om att min sambo och jag är inne på att skaffa ett till barn.

Fram tills nyligen har jag varit tvärsäker på det, och förmodligen lurat min hjärna med en massa rosaskimrande tankar om hur fantastiskt och bra allting skulle bli - och det tror (hoppas) jag ju att det blir också, men jag har nog varit lite väl orealistisk och naiv.

Nu börjar jag känna oro och en massa "tänk om..." tankar har börjat flamma upp (igen).

Jag skulle vilja sammanfatta situationen här för er:

2019-12-30 
    Vår son föds
    2020-01-01
    Jag kraschar i en djup förlossningsdepression (+ tidigare depression som inte heller var bearbetad).
    Kämpar ensam, tar hand om barn ensam, trycker undan känslor och tankar, tror att jag mår bättre.
    Studerar 100 % på Högskolan (Examen 2021-01-15)

2020-08-09
    Börjar jobba 50 % utöver studierna på 100 % samt barn på 8 mån
    Fortfarande undertryckt depression

2020-10-?
    Kraschar igen i depressionen
    Får fantastiskt bra psykologhjälp! <3

2021-10-?
    Avslutar kontakten med psykologen, med överenskommelsen att höras av om problem skulle återkomma.
    Ej känt behov, eller haft problematik sedan dess

2021-11-01
    Får nytt jobb, fast tillsvidare tjänst, förskola (Högskolexamen 2021-01-15)
    Sambon och jag kommer överens om att skaffa barn nr 2 vid årsskiftet

2021-12-26
    Ingen graviditet

Och nu är vi framme i januari, ägglossning är beräknad till imorgon. Om jag inte redan är på väg att bli gravid så vore det ju guldläge nu.

Men, som sagt, jag är rädd och orolig för en del saker - varav mycket kanske är obefogat... Vad vet jag.

* Jag är rädd att det ska bli katastrof med 2 barn
    * Ingen vill ju sätta 2 barn till världen och sedan ångra sig
    * Hur påverkar det relationen? Vi har en ganska bra och framförallt stark relation, men vem vet om den klarar en curvball som ytterligare ett barn?
    * Har man plats? Just nu har vi 2 sovrum, ett åt oss och ett åt sonen, då får de dela senare
    * Kommer folk och familj att bli glada för oss? Ja, självklart är det vi som främst ska vara glada - men ingen vill väl höra ett "Jaha?" och en axelryckning.
    * Blir det magiskt att ha 2 barn?
    * Vad händer med första barnet när nr 2 föds? Påverkan, känslor? 

* Men det som bekymrar mig mest: HUR SKA JOBBET TA DET HÄR?

Jag har som sagt jobbat snart 3 månader på mitt nya jobb, det är en stor avdelning med många barn och ett arbetslag på 6 personer.
    Vi arbetar i 2 grupper där jag (förskollärare), en förskollärare till, och en barnskötare jobbar i ena gruppen.
    Den andra förskolläraren slutar i mars, då blir jag ansvarig för gruppen, men jag planerar ju att bli gravid och få barn i oktober/november. Jag kommer dessutom att bli avstängd ungefär i juni pga corona och graviditeten i så fall.

Och det dåliga samvetet tar inte slut där, som sagt så försvinner en förskollärare sista mars, och utöver det är en annan förskollärare i mitt arbetslag redan gravid och försvinner också inom en månads tid. Ska jag då bli den tredje av 6 pedagoger att försvinna?

Ja, det vore bara för en kort tid, men det känns... Elakt på något sätt.
    Samtidigt är det ingen som kommer att tacka mig för att jag avsäger mig att skaffa fler barn.

Jag vill ha ett barn till, även om jag är livrädd att göra mig själv och andra besvikna, och att jag tycker det är jobbigt att inte kunna förutspå allt.

Jag behövde verkligen bara skriva ur mig allt det här. 
    Om någon har ett råd, tips eller vill på något sätt vara ett stöd eller berätta om sina erfarenheter - får man gärna göra det. 

Tack på förhand.

• Svar på tråden Hur ska man göra inför barn nr 2?
  • anonym2005

Min partner fanns där, men ställde inte upp på något bra sätt. Jag vill inte vara bitter och arg på det som varit, jag tror att det var svårt för oss båda att bli föräldrar. För mig rent psykiskt, att ta hand om mitt barn var aldrig det svåra, men för min sambo tror jag att det var tvärtom. Han hade svårt att ta in föräldrarollen men mådde inte dåligt mentalt. 

Tack för din input, ja du har helt rätt vad gäller jobbet!

Jag är bara ?rädd?, för att allting blir okänt igen?

• anonym2005

Ja, det blir inte denna månaden i alla fall. Om det nu inte redan har hänt? Jag väntar i alla fall en månad till.
    Ju mer jag tänker på det (vilket är tusen gånger om dagen), desto mer förvirrad blir jag och både kropp och själ vill bara sparka bakut i panik.

Det positiva är att jag kan prata med min sambo om detta, han förstår mig bättre nu. Han känner sig positiv till två barn och innerst inne vet jag att jag är det också.

Men som sagt, vi väntar ett litet tag till.

• anonym2005

Jag är orolig över hur det ska påverka både vår vuxenrelation men också relationen till min son, det känns som att med en liten bebis till kommer tiden inte att finnas till att göra saker ihop med honom. Typ gå till lekplatsen eller åka nånstans exempel till lekland, titta på film, gå ut med hunden eller till affären. 

Kanske är det så att jag saknar tiden då han var bebis, just för att jag inte fick/kunde njuta av den fullt ut då jag var så deprimerad och kände att jag behövde kasta mig in i saker.
    Han var underbar, mysig och lätt som bebis (är fortfarande) Kanske hoppas jag bara på att få igen den tiden på något sätt, och det blir ju inte så.
    Det här kommer ju att vara en annan individ och som blir en till medlem i familjen, min son blir ju inte bebis igen för det liksom. 

Men på dem bra dagarna, när jag faktiskt kan se saker utifrån vad de är (händer faktiskt korta stunder) Då känns det rätt och spännande med ett barn till... 

• anonym2005

Jag lyfte mina tankar och känslor för min sambo idag. Att jag både vill ha syskon och uppleva nästa steg i vårt familjeliv, samtidigt som jag är rädd för att det kommer att medföra situationer som jag inte vet hur jag ska hantera.
    Han tog det jättebra och stöttade verkligen mig i mina tankar!

Jag tänker främst på hur jag och min sambo kommer att påverkas av två barn, innan har vi kunnat lämna sonen hos farmor och farfar när vi velat gå på bio eller ha en liten date. Detta har vi kunnat göra från ganska liten ålder, typ 8 månader. Men med 2 barn blir det ju en helt annan sak, ?hur ska vi någonsin kunna gå på bio igen?? 

Nu låter det som att jag bara vill ut och ha kul, nej så är det inte. Jag är bara rädd att bli låst och helt förlora det lilla sociala umgänge jag har kvar. 
    Mina två bästa vänner har jag redan förlorat, så det som finns kvar är min sambos vänner som vi träffar i klump vid olika tillfällen. ?Om vi har 2 barn, kommer det fortfarande gå?? 

Ja det är mycket sånt, och att jag är rädd för att få ett enormt krävande barn. 

• anonym2005

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, när jag läser era beskrivningar på hur man kan ha det så känns det ju helt genomförbart!
    Och det vet jag ju att det är också, bara man är med i tanken och planerar. 

Det känns som att min sambo har vaknat nu och faktiskt förstår att det krävs en del av honom också, innan har jag skött ungefär 85 % av både hushåll och vårt barn samtidigt som jag varit långt under isen i depression.
    Men det känns skönt att det verkar som att vi tagit oss förbi den värsta biten där.

Sonen har precis fyllt 2 år, han har inga kompisar eller så. Jag vet inte om det kommer att bli så mycket av vår vuxentid när barn nr 2 är kommet, men å andra sidan har vi inte tagit ut jättemycket tid för det under dessa två åren heller. 

Jag antar att man får se hur det blir med den biten. Jag är andra barnet av tre stycken och när vi var ca 3-4 år minns jag att vi passades av både farmor och farfar men även mormor, allihop samtidigt.

Men det är ju klart att jag älskar att vara med mina barn, inte tusan vill jag ha barn för att få passning åt dem. :) 
    Jag tror att det kommer att bli bra till slut, jag är så glad och tacksam över att det finns snälla och hjälpsamma människor här på forumet som försöker att stötta andra.

Det ska ni ha tack för!

• anonym2005
    Anonym (Ta det lite lugnt) skrev 2022-01-23 00:56:51 följande:

Jag tror att mycket kommer att falla på plats om ni väntar ett par månader med att försöka få barn. Under den tiden kommer du hinna landa på jobbet och i livet lite mer. Du hinner även se dig omkring och få konkreta exempel på hur det verkar vara att ha två barn. Måste ju finnas barn på ditt jobb till exempel som har fått småsyskon, observera hur dessa mammor hanterar sin vardag.

Att ta hand om en bebis och en 3-4 åring själv är i vissa stunder skitjobbigt och stressande, men i andra stunder går det galant. 

Ja, jag tycker det låter som ett jättebra förslag! <3
Svar på tråden Hur ska man göra inför barn nr 2?