Hur ska man göra inför barn nr 2?
Hej Familjeliv!
Jag sitter verkligen i ett "dilemma", som rubriken avslöjar så handlar detta om att min sambo och jag är inne på att skaffa ett till barn.
Fram tills nyligen har jag varit tvärsäker på det, och förmodligen lurat min hjärna med en massa rosaskimrande tankar om hur fantastiskt och bra allting skulle bli - och det tror (hoppas) jag ju att det blir också, men jag har nog varit lite väl orealistisk och naiv.
Nu börjar jag känna oro och en massa "tänk om..." tankar har börjat flamma upp (igen).
Jag skulle vilja sammanfatta situationen här för er:
2019-12-30
Vår son föds
2020-01-01
Jag kraschar i en djup förlossningsdepression (+ tidigare depression som inte heller var bearbetad).
Kämpar ensam, tar hand om barn ensam, trycker undan känslor och tankar, tror att jag mår bättre.
Studerar 100 % på Högskolan (Examen 2021-01-15)
2020-08-09
Börjar jobba 50 % utöver studierna på 100 % samt barn på 8 mån
Fortfarande undertryckt depression
2020-10-?
Kraschar igen i depressionen
Får fantastiskt bra psykologhjälp! <3
2021-10-?
Avslutar kontakten med psykologen, med överenskommelsen att höras av om problem skulle återkomma.
Ej känt behov, eller haft problematik sedan dess
2021-11-01
Får nytt jobb, fast tillsvidare tjänst, förskola (Högskolexamen 2021-01-15)
Sambon och jag kommer överens om att skaffa barn nr 2 vid årsskiftet
2021-12-26
Ingen graviditet
Och nu är vi framme i januari, ägglossning är beräknad till imorgon. Om jag inte redan är på väg att bli gravid så vore det ju guldläge nu.
Men, som sagt, jag är rädd och orolig för en del saker - varav mycket kanske är obefogat... Vad vet jag.
* Jag är rädd att det ska bli katastrof med 2 barn
* Ingen vill ju sätta 2 barn till världen och sedan ångra sig
* Hur påverkar det relationen? Vi har en ganska bra och framförallt stark relation, men vem vet om den klarar en curvball som ytterligare ett barn?
* Har man plats? Just nu har vi 2 sovrum, ett åt oss och ett åt sonen, då får de dela senare
* Kommer folk och familj att bli glada för oss? Ja, självklart är det vi som främst ska vara glada - men ingen vill väl höra ett "Jaha?" och en axelryckning.
* Blir det magiskt att ha 2 barn?
* Vad händer med första barnet när nr 2 föds? Påverkan, känslor?
* Men det som bekymrar mig mest: HUR SKA JOBBET TA DET HÄR?
Jag har som sagt jobbat snart 3 månader på mitt nya jobb, det är en stor avdelning med många barn och ett arbetslag på 6 personer.
Vi arbetar i 2 grupper där jag (förskollärare), en förskollärare till, och en barnskötare jobbar i ena gruppen.
Den andra förskolläraren slutar i mars, då blir jag ansvarig för gruppen, men jag planerar ju att bli gravid och få barn i oktober/november. Jag kommer dessutom att bli avstängd ungefär i juni pga corona och graviditeten i så fall.
Och det dåliga samvetet tar inte slut där, som sagt så försvinner en förskollärare sista mars, och utöver det är en annan förskollärare i mitt arbetslag redan gravid och försvinner också inom en månads tid. Ska jag då bli den tredje av 6 pedagoger att försvinna?
Ja, det vore bara för en kort tid, men det känns... Elakt på något sätt.
Samtidigt är det ingen som kommer att tacka mig för att jag avsäger mig att skaffa fler barn.
Jag vill ha ett barn till, även om jag är livrädd att göra mig själv och andra besvikna, och att jag tycker det är jobbigt att inte kunna förutspå allt.
Jag behövde verkligen bara skriva ur mig allt det här.
Om någon har ett råd, tips eller vill på något sätt vara ett stöd eller berätta om sina erfarenheter - får man gärna göra det.
Tack på förhand.