Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Hur ska man göra inför barn nr 2?

Jobbet ska du inte bry dig om. Som du redan är inne på, ingen kommer tacka dig och du ska absolut inte låta stora livsval avgöras av skuldkänslor gentemot ditt jobb. Läget med personalen på din arbetsplats är inte din sak att sköta heller. Inte ditt ansvar.

Ingen kan svara på hur det blir med ett barn till i just ert fall. Folk upplever det olika, många tycker det är otroligt tufft, andra inte. Beror på vilket barn man får, ens egna förväntningar och krav på sig själv, avlastning osv. Om ni ska skaffa ett barn till så se till att verkligen tala igenom saken och vad ni förväntar er av varandra konkret. Inte bara ?jag vill att du hjälper till?. Mer hur ni ska dela upp nätterna exakt, ner till dagar per vecka (typ gör schema), hur föräldraledigheten ska fördelas och vilka specifika veckor/månader ni ska vara hemma, ?om jag sitter fast i amning (om du nu ska amma) ska du ta ansvaret för äldsta barnet och dess behov under tiden?, vem som lagar mat vilken veckodag, vem dom tvättar när osv. Konkreta saker som objektivt går att kolla om de efterföljs. Såklart med vetskap om att det kan komma att behöva ändras om/när andra barnet väl är här men det ska då ske genom samtal och samtycke från båda. 

Med detta sagt så tycker jag faktiskt att ni ska vänta med att försöka (om det är rimligt rent åldersmässigt). Jag brukar inte vara en sån som tycker folk ska vänta i onödan men det verkar ha varit väldigt mycket i ditt/era liv de senaste åren och det känns som du skulle behöva landa lite innan ev. syskonförsök. Kanske börja försöka till sommaren eller så, bara så ni får lite möjlighet att hämta andan först liksom.

Svar på tråden Hur ska man göra inför barn nr 2?