• Räkmacka

Covid och gravid

Är gravid i vecka 24. Har inte tagit mitt andra vaccin och är Rädd för att ta den. 

ni som är gravida och inte tagit hur tänker  ni ju när  man uppmannar att vaccinera sig? Jag är så rädd, så kluven. 
    förlorade ett barn i april förra året och kan inte förlora ett till.  

jag är hemma och om dagarna med ända kontakt är min man som jobbar med ungdomar. 

berätta era tankar! 
    även ni som är gravida och har haft covid. 

• Svar på tråden Covid och gravid
  • Anonym (Vad)

Vad är du oroad för? Vad tror du ska hända?

De har ju sert en svag länk mellan dödfödslar och covid 19, kom en rapport på det i december

https://www.forbes.com/sites/joshuacohen/2021/12/02/dutch-study-confirms-that-covid-19-in-pregnant-women-can-lead-to-stillbirths/

Så är du oroad skulle jag prata med MVC om det också. Sedan är det väl så att i de allra flesta fall går allt bra, men det är ju värt att tänka på att även covid som gravid kan vara en risk då, om än låg. 

Det är ju dock en riskbedömning du måste göra själv.

• Anonym (Fakta)

Hundratusentals kvinnor har vaccinerat sig och enligt de studier som pågår har man inte sett några risker med det. 

Det man däremot vet är att gravida kvinnor blir sjukare och riskerar att föda för tidigt. 

Så enligt den kunskap finns är det högre risk att du förlorar ditt barn om du inte vaccinerar dig. Men du väljer själv. rekommenderar dock att du inte baserar viktiga medicinska beslut på magkänsla. Det är ingen bra grund. 

• Räkmacka

jo jag vet att så många har vaccinerat sig men ockdå att många hoppat över vaccin. Vill komma i kontakt med dom som inte tagit dina doser och vill veta hur dom tänker nu när smittan är så hög.. 

jag träffat som sagt bara en person och de är min man. Så risken finns ju att han tar med smittan hem.

• Anonym (Jag med)

Du får nog vara beredd på att ta mer skit här än hur andra tänker. Är man inte vaccinerad i Sverige så begår man brott, speciellt som gravid. Själv tog jag vaccinet efter jag födde barn och inte tagit vaccin under min graviditet då jag helt enkelt inte vågade. Mitt egna val som ingen har rätt att ifrågasätta men nej, så fort man nämner det som blir man attackerad och påhoppad.

Min barnmorska pressade mig aldrig utan sa att det är stort antal människor här i Sverige med vaccin så jag skyddas också då. Skulle jag få covid som gravid så skulle det förmodligen vara förkylning som går över på några dagar. Hon har träffat en del kvinnor som hade covid i sin graviditet där allt har gått bra. Risk finns alltid oavsett man man får covid eller något annat. 

• Anonym (Postcovid)
    Fruktansvärd läsning. Ju senare i graviditeten mamman blir smittad, desto högre risk för att barnet dör strax före eller strax efter födseln. I studien följde man gravida kvinnor i Skottland under december 2020 till oktober. Det fanns  både vaccinerade och ovaccinerade i studien.

Av dessa kvinnor såg man att av de ovaccinerade mammor som fick covid19 inom 28 dagar från förlossningen, så var det 4 gånger större risk att barnet dog än för de ovaccinerade mammor som blev smittade tidigare. Risken för döda barn ökade rent generellt för ovaccinerade mammor, men sista månaden var mycket värre.

Risken går från drygt 5 döda barn per 1000 födslar till drygt 22 per 1000. Av 620 barn dog 14, varav 10 föddes stilla. 

Även prematura födslar ökade kraftigt hos ovaccinerade mammor, smitta under sista 28 dagarna gav 16,6 % risk för prematura barn. Alltså nästan 17  prematurer på 100 barn. Som jämförelse kan man titta på Sverige, cirka 5 % är normalt (jag hittar just nu inte siffror för Skottland).

Det länkas till andra studier, där man tittat på om vaccination under graviditeten ger fler prematura barn eller döda barn. Det finns inget i statistiken som  tyder på det. 

Ovaccinerad+smitta under graviditeten->hög risk
    Vaccination under graviditeten->mycket låg risk/ingen risk.

Vilket väljer du TS?
  • Anonym (Postcovid)
    Anonym (Jag med) skrev 2022-01-20 15:33:01 följande:

Du får nog vara beredd på att ta mer skit här än hur andra tänker. Är man inte vaccinerad i Sverige så begår man brott, speciellt som gravid. Själv tog jag vaccinet efter jag födde barn och inte tagit vaccin under min graviditet då jag helt enkelt inte vågade. Mitt egna val som ingen har rätt att ifrågasätta men nej, så fort man nämner det som blir man attackerad och påhoppad.

Min barnmorska pressade mig aldrig utan sa att det är stort antal människor här i Sverige med vaccin så jag skyddas också då. Skulle jag få covid som gravid så skulle det förmodligen vara förkylning som går över på några dagar. Hon har träffat en del kvinnor som hade covid i sin graviditet där allt har gått bra. Risk finns alltid oavsett man man får covid eller något annat. 

Varför får man inte ifrågasätta ett val, då det baseras på felaktigt eller bristande beslutsunderlag?
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Postcovid) skrev 2022-01-20 15:42:03 följande:
    Varför får man inte ifrågasätta ett val, då det baseras på felaktigt eller bristande beslutsunderlag?
    För att det är mitt liv, min kropp och mitt egna val om jag ska vaccineras eller inte. Enbart jag kan avgöra vad som är rätt och fel för mitt barn och mitt liv, inte samhället eller människorna runt. Som sagt, jag tog vaccinet när jag kände för det, inte när någon annan kände att det var rätt. 
  • Anonym (Q)

Jag valde att inte vaccinera mig som gravid (födde i slutet av oktober så inte längesedan), vågade inte heller. Jag fick dock corona i tredje trimestern men det gick bra, vanlig förkylning. 

Hade jag fått välja om mellan antingen vaccin eller corona, så hade jag valt vaccin såklart. Men hade valet varit mellan vaccin och att kanske få corona så hade jag valt det sistnämnda igen. 

• Räkmacka
    Anonym (Jag med) skrev 2022-01-20 15:33:01 följande:

Tack snälla för svar! Känner mig så dum för att mvc säger inget om vaccin medan hela min familj är på mig. Jag har 4 månader kvar och de är så mycket ångest 
  • Räkmacka
    Anonym (Q) skrev 2022-01-20 15:47:46 följande:

Jag valde att inte vaccinera mig som gravid (födde i slutet av oktober så inte längesedan), vågade inte heller. Jag fick dock corona i tredje trimestern men det gick bra, vanlig förkylning. 

Hade jag fått välja om mellan antingen vaccin eller corona, så hade jag valt vaccin såklart. Men hade valet varit mellan vaccin och att kanske få corona så hade jag valt det sistnämnda igen. 

Skönt att de gick bra för dig. Och bebis mår bra?
  • Anonym (Postcovid)
    Anonym (Q) skrev 2022-01-20 15:47:46 följande:

För TS del är det ett säkert val. Hon kan välja mellan vaccin eller den ohyggligt smittsamma omikronvarianten. Hennes man jobbar med ungdomar och kommer med 100 % sannolikhet att ta med det hem innan barnet är fött.
    Nu förutsätter jag att han inte bär skyddsutrustning när han är med ungdomarna.

Jag som fick deltavarianten jobbade hemma i ett år, träffade ytterst lite folk och endast utomhus med mask. Ändå fick jag hem det från skolan via åttaåringen. Och då är delta mindre smittsamt än omikron.
    Det var nära att åttaåringen blev föräldralös.

Det finns en anledning till att jag blir arg, irriterad, men främst förtvivlad över att kvinnor hänger upp sitt och sitt barns liv på en magkänsla av "tänk om det är farligt" och ignorerar ett väl undersökt och bekräftat "Det är jävligt farligt". 

Så roligt var det heller inte att ligga på BB där närmaste grannen hade förlorat sitt barn (numera för 9 år sedan). En kvinna som förlorat sitt barn är ett fönster mot helvetet. Jag önskar att ingen av okunskap eller irrationella beslut hamnar i samma sits.
    Kalla det för en urgrinig variant av solidaritet med andra mammor.
  • Anonym (Vad)
    Räkmacka skrev 2022-01-20 16:00:21 följande:
    Tack snälla för svar! Känner mig så dum för att mvc säger inget om vaccin medan hela min familj är på mig. Jag har 4 månader kvar och de är så mycket ångest 
    Men vad är du orolig för? Det är lättare att förstå då, om du beskriver oron och på vilka grunder. Särskilt nu med studier som visar på vissa risker för barnet att vara ovaccinerad. Som gravid.
  • Räkmacka
    Anonym (Postcovid) skrev 2022-01-20 16:07:34 följande:
    För TS del är det ett säkert val. Hon kan välja mellan vaccin eller den ohyggligt smittsamma omikronvarianten. Hennes man jobbar med ungdomar och kommer med 100 % sannolikhet att ta med det hem innan barnet är fött.
    Nu förutsätter jag att han inte bär skyddsutrustning när han är med ungdomarna.

Jag som fick deltavarianten jobbade hemma i ett år, träffade ytterst lite folk och endast utomhus med mask. Ändå fick jag hem det från skolan via åttaåringen. Och då är delta mindre smittsamt än omikron.
    Det var nära att åttaåringen blev föräldralös.

Det finns en anledning till att jag blir arg, irriterad, men främst förtvivlad över att kvinnor hänger upp sitt och sitt barns liv på en magkänsla av "tänk om det är farligt" och ignorerar ett väl undersökt och bekräftat "Det är jävligt farligt". 

Så roligt var det heller inte att ligga på BB där närmaste grannen hade förlorat sitt barn (numera för 9 år sedan). En kvinna som förlorat sitt barn är ett fönster mot helvetet. Jag önskar att ingen av okunskap eller irrationella beslut hamnar i samma sits.
    Kalla det för en urgrinig variant av solidaritet med andra mammor.
    Jag vet vad de innebär att förlora ett barn.  
    finns Inga studier på barn som är i 3-4 års ålder där mamman tagit vaccin i graviditeten. 
  • Räkmacka
    Anonym (Vad) skrev 2022-01-20 16:09:37 följande:
    Men vad är du orolig för? Det är lättare att förstå då, om du beskriver oron och på vilka grunder. Särskilt nu med studier som visar på vissa risker för barnet att vara ovaccinerad. Som gravid.

Är orolig att gör fel val. 

ovsätt val så riskerar jag 

• Anonym (Helena)

Du utsätter både dig och ditt barn för mycket större risk om du inte vaccinerar dig.
    Lyssna gärna på presskonferensen som sändes i eftermiddags.

• Räkmacka
    Anonym (Helena) skrev 2022-01-20 16:14:55 följande:

Du utsätter både dig och ditt barn för mycket större risk om du inte vaccinerar dig.
    Lyssna gärna på presskonferensen som sändes i eftermiddags.

Lyssnade på den idag och därför blev jag så orolig. 

vill ju så klart mitt barns bästa. detta blir mitt första levande barn och jag är så rädd om det. 

• Anonym (Fakta)
    Räkmacka skrev 2022-01-20 16:22:37 följande:

Lyssnade på den idag och därför blev jag så orolig. 

vill ju så klart mitt barns bästa. detta blir mitt första levande barn och jag är så rädd om det. 

Ja oavsett vem som svarar här att de haft covid här och det gick bra så visar all forskning att det är betydligt högre risk att få covid än att vaccinera sig. Förstår inte varför du inte vaccinerar dig när det är tydligt att det är farligare att inte göra det när du dessutom är så orolig. 
  • Anonym (Vad)
    Räkmacka skrev 2022-01-20 16:12:04 följande:
    finns Inga studier på barn som är i 3-4 års ålder där mamman tagit vaccin i graviditeten. 
    Finns mig veterligen heller inga vaccin där biverkningar på barn dykt upp först 3-4 år efter de fötts, och där man kan härleda det till vaccinering av gravid.

Eller vet du något?
  • Anonym (Postcovid)
    Räkmacka skrev 2022-01-20 16:12:04 följande:
    Jag ser valet enligt följande

Avstå vaccin
    Värsta risken: Att barn och/eller mamma dör, alternativt får permanenta skador.
    Sannolikhet: Förhöjd mot baseline

Bästa utfallet: allt går bra
    Sannolikhet: medel till hög

Vaccinera
    Värsta risken: mystiska biverkningar någon gång i framtiden
    Sannolikhet: mycket låg

Bästa utfallet: Barn och mamma överlever
    Sannolikhet: hög

Man måste jämföra risker och titta på de värsta utfallen och jämföra dem med varandra.

Sannolikheten för långtidsproblem efter 3-4 år är låg, och det baserar man på hur biverkningar brukar uppföra sig.

Om man avstår vaccin idag, och pga detta dör eller får livslånga skador, så är eventuella långtidsbiverkningar inget problem

Om man vaccinerar sig idag, så får man en större möjlighet att leva de där 3-4 åren. Man köper sig tid.
     Skulle något konstigt uppstå, så har forskningen fått 3-4 år till att förstå covid19 och vacciner  bättre och även skruva på vaccinerna och behandlingarna och göra dem effektivare. Man kan inte hänga upp sitt val på "Om jag vaccinerar mig, så finns risken att om 3, 5, 10 år efteråt så växer det ut ett tredje öga". Man måste välja ett område av saker som är rimliga  och då är det mest troligt något som liknar det som smittade råkat ut för. Och det forskas det på, hela tiden.

Poliovaccinet rullades ut i massiv skala, trots att dödligheten är lägre än för covid19. 

Mässlingsvaccinet är ett annat exempel.
    Även om Wakefields förfalskade rapport om autism vore sann, så är valet enkelt. De flesta föredrar ett levande autistiskt barn,  framför ett dött ovaccinerat barn.
    .
Svar på tråden Covid och gravid