Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

sextiotalist skrev 2022-02-02 12:11:39 följande:
    OK, men inse att, eftersom flera samfund vill ha vigselrätt, så är det helt enkelt så att den stora majoriteten (även inom de religiösa samfunden) inte delar din åsikt. 
    Det kan ändras. Det är därför jag debatterar frågan. Sen är åiskterna delade inom samfunden också. Om reformen genomförs av riksdagen så spelar det dessutom ingen roll vad majoriteten i samfunden tycker. Staten äger ju lagstiftningen.
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-02-02 12:48:49 följande:
    Så lång tid som 12 år, OK. Snacka om att svikit sin livskamrat. 
    Jag har inga problem med homosexuella präster eller om de är transsexuella. Deras sexuella prefenser är totalt ointressanta. Däremot s
    Jag säger inte alls att det var rätt att avsätta Visby-biskopen. Jag har för lite fakta för att tycka så mycket i det fallet. (T.ex om det  blir en biskop med en i mina ögon sämre teologisk profil tror jag det kan bli sämre för stiftet.) Men sen handlar det väl om prästlöftena som ges vid prästvigningen. Att leva som kristen är ju att leva annorlunda. Det medför en radikal alternativ livsstil. Jag säger inte att det är lätt att leva som kristen. Att bli kristen innebär att börja ett nytt liv, alltså att man har en ny inriktning på sitt liv. Jag blev som sagt kristen vid 16, inte när jag döptes som barn, utan när jag kom till ett personligt avgörande att jag ville bli lärjunge till Jesus från Nasareth.
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-02-02 11:06:41 följande:
    Men då tycker jag att du ska byta samfund. För även om Svenska Kyrkan inte längre är statlig, så är det en institution i det svenska samhället. Tar man bort den svenska kyrkan i den roll som den har idag, så blir det som vilket samfund som helst. Så varför vill du ta bort den rollen som Svenska Kyrkan har idag?
    Varför kan du då inte gå med i ett samfund som har den rollen som du önskar. 

Det ska jag svara på. Jag är aktiv i olika kyrkor. Jag går mest i Svenska Kyrkan, men jag går också i  Katolska Kyrkan och det händer att jag hälsar på de ortodoxa med. Vår kyrkobyggnad på Råslätt delas ju av Svenska Kyrkan, Pingst och Syrisk-Ortodoxa. Det går hur bra som helst, och de mellankyrkliga relationerna är mycket goda här i stan.

Katolske kyrkoherden här  är en fullkomligt lysande predikant, som dessutom predikar mer lutherskt än många präster i min egen formellt lutherska kyrka, och jag går mer än gärna på hans gudstjänster. MEN varför går jag då helt enkelt inte bara med i Katolska Kyrkan ?

Jo, för att det finns för många och för viktiga katolska läror som jag helt enkelt inte delar, t.ex katolsk nattvardslära, läran om påven som Kristi ställföreträdare  idag på jorden., läran om påvens ofelbarhet när han talar ex chatedra (vilket han i o f s aldrig brukar göra), en del av den katolska helgonteologin, katolsk syn på preventivmedel mm.

På samma sätt finns det i andra samfund utanför Svenska Kyrkan en del trosskillnader som gör att jag inte går med där.

Dessutom finns det ju en del församlingar i Sv K som jag ser som mycket bra församlingar. Jag VILL att Sv K ska bli som vilket samfund som helst, eftersom jag vill att fokus ska ligga på Jesus och det han erbjuder. I vår församling finns mycket bra verksamhet, och jag vill se mer av det i allt fler församlingar i Sv K. Det finns en del väldigt kraftfullt andligt liv på många håll inom just Svenska Kyrkan. Jag tänkte på det i söndags då vi tog emot en nyvigd ung kvinnlig präst som höll sin första gudstjänst. Det var mycket god undervisning, och jag tackade henne efteråt. Faktum är att på senare år har flera av de präster som allra modigast försvarat klassisk kristen tro i Sv K varit relativt unga kvinnliga präster. Sådant ger mig ett hopp för Svenska Kyrkan, och jag sitter också i kyrkofullmäktige.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (Ateisten) skrev 2022-02-02 11:15:42 följande:
    Mycket möjligt, men det rimmar oavsett illa ur ett arbetsrättsligt perspektiv i ett modernt samhälle. Det profilerar inte direkt kyrkan som modern, varför inte återinföra dödsstraff för äktenskapsbrott när man ändå är igång?
    Nu missförstod du mitt inlägg. Jag skrev INTE att det var rätt att avsätta biskopen. TVÄRTOM är jag kritisk/tveksam till det, DÄREMOT så ur ett arbetsrättsligt perspektiv så måste ju prästlöftena gälla som en del av ett avtal, så det lär inte finnas någon domstol som underkänner ansvarsnämndens beslut.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-02 10:25:25 följande:
    Ja, som det ser ut nu med utströmningen från Svenska Kyrkan, så tror jag inte att de har "råd" att vara så exklusiva. Dessutom FINNS ju Katolska kyrkan, de svenska frikyrkorna, och en mängd andra kristna sammanslutningar också. Finns  grupper som träffas hemma hos någon t.ex., läser Bibeln, sjunger psalmer och ber - och de behöver inte ens en präst, de turas om att vara ledare. Vill man tillhöra en väldigt exklusiv sammanslutning med höga krav för medlemskap, så finns det massor av andra ställen man kan söka sig till, än just SvK. Som jag tycker ska få vara en bred och allmännelig kyrka med låga trösklar...
    Jag har inte sagt något om formella krav på medlemskap. Däremot tycker jag att människor kan göra en viss självprövning av sin ärlighet. Det är en annan sak.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (här) skrev 2022-02-02 08:09:51 följande:
    Du får såklart ha din uppfattning om din tro och vad den har för betydelse. Men om du skulle lyfta blicken en aning ovanför din egen näsa så skulle du se att jag pratar inte om just dig och ditt val av tro, utan om religion i stort. I världen och i historien har religion använts som maktmedel både för att pressa i människor i önskad mall men också för att utesluta dem ur gemenskapen. Vilka som passar in eller utesluts har varierat i tid och utifrån religion.

Ceremonier kanske inte har betydelse för dig, men för många andra och det är därför svenska kyrkan finns kvar fortfarande, för det är när människor är i behov av en ceremoni (dop/välkomna ett barn, bröllop/fira och befästa sin relation och begravning/farväl till en älskad avliden) som kyrkan kommer till pass även för dem som aldrig annars går i kyrkan eller ser sig som troende. Och det är kanske trist för dem, som liksom du, verkligen tror på kyrkan, men så ser utvecklingen ut och jag tror inte att den kommer att kunna vända annat än med hårda bud - antingen är man med eller inte..., men frågan är ju om man vill dit. Jag vill det inte i alla fall. 

Och att snacka om "hard facts" när det gäller religion är ju bara skrattretande. 
    PS. Vad gäller döden så är det för mig det andliga som är viktigt, Jag är intresserad av efterlivet - dom du inte tror på, men inte  ceremonier.  För min del får de gärna slänga min kropp i en soptunna. Det skiter jag i. Då tror jag att jag är nån annanstans. Glad
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-02 14:29:18 följande:
    Det är i och för sig lite märkligt, eftersom det står mycket tydligt i Pauli brev att "kvinnan tige i församlingen"! ALLA kvinnliga präster plockar russinen ur kakan, hur fina russin de än väljer ut.

Man kan inte rycka ut et bibelställe ur sitt sammanhang. Det citatet är väl i ett av församlingsbreven, och adresserat till en församling där det faktiskt VAR problem, församlingen i Korint väl, med en grupp kvinnor som faktiskt störde gudstjänsterna ? Så innan man pratar om att ta russinen ur kakan och kör bibelreferenser tycker jag man ska känna till sammanhangen för bibelreferenserna.

Förut var jag tveksam till kvinnliga präster, men jag har ändrat mig på den punkten. DÄREMOT är jag emot både sådana manliga och sådan kvinnliga präster som har en liberalteologisk förkunnelse. De är värre än uttalade ateister enligt min fundering.

• Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-02-02 15:38:15 följande:
    Du har absolut rätt till din önskan och din tolkning hur du vill att ett samfund ska vara. Men du anser uppenbarligen att din tolkning är den enda rätta.
    Du kan väl fundera på varför det finns så många olika samfund. Det kan helt enkelt vara så att det inte finns en enda tolkning som är rätt för alla. Jag upplever ditt sätt att resonera smått fundamentalistiskt. Min väg och allt annat är fel. 
    Efter denna tråd, så är jag fullt nöjd med att jag röstade i kyrkovalet och det var ett parti som är representerat i riksdagen som fick min röst.

Nu vill jag redan ut det här. Jag är  definitivt INTE "fundamentalist". Långt Långt därifrån. T.ex. är jag inte kreationist. Jag har inte heller använt frasen "ända rätta". DÄREMOT tycker jag det är rimligt att en kyrka värd namnet faktiskt har fokus i tron. Är det verkligen så hemskt ? Är det verkligen en så orimlig önskan?

Jag vet varför det finns olika samfund, och jag är aktiv i flera samfund själv, eftersom jag vill att vi kristna ska vara ett, och eftersom jag har sett att skillnaderna ofta är större INOM samfunden än MELLAN dem. Som jag t.ex. nämnde att katolske kyrkoherden här i stan predikar mer lutherskt än vissa präster i in egen  formellt "lutherska" kyrka.

Naturligtvis finns det olika uppfattningar i en del frågor, men likheten är större. Bara det att jag är aktiv i flera kyrkor visar väl tydligt att jag inte är så noga med "min väg är den enda rätta" ? Jag är svenskkyrklig, men jag deltar med glädje i andra kyrkors gudstjänster.

Jag tänker inte ge upp, och jag tänker inte sluta arbeta mot partipolitik i kyrkan. Sv K är den ende "kyrkan" i världen med ett sånt system. Jag tycker inte alls att det är så jäkla hemskt med att hålla på att kyrkans fokus ska vara tron. En kyrka är ett trossamfund.

Du har fel om mig, om var jag står.

• Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-02-02 16:08:12 följande:

För mig, som medlem i Svenska Kyrkan, är det värdegrunden, demokratin, och öppenheten som är det som jag värderar. Jag värderar att alla är välkomna, att alla kan nyttja den, att det inte finns något hinder att en person som är homosexuell eller transsexuell att bli präst.

Det är det som är unikt med den Svenska Kyrkan, som jag anser att man slå vakt om. 

Det tänker jag inte hjälpa dig med. Förresten: Två personliga frågor; Går du på gudstjänster regelbundet ? Ber du ?
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-02-02 16:08:12 följande:

För mig, som medlem i Svenska Kyrkan, är det värdegrunden, demokratin, och öppenheten som är det som jag värderar. Jag värderar att alla är välkomna, att alla kan nyttja den, att det inte finns något hinder att en person som är homosexuell eller transsexuell att bli präst.

Det är det som är unikt med den Svenska Kyrkan, som jag anser att man slå vakt om. 

Men vad skall kyrkans syfte vara då ? Varför ska den finnas till över huvud taget ?  Skall den som faktiskt har  en klassisk kristen tro kunna bli präst enligt dig? Har vi troende över huvud taget någon plats i "din kyrka" ? har Jesus någon plats i "din kyrka" ?

Vaddå "homosexuell eller transsexuell att bli präst"? Den frågan har väl inte varit uppe i kyrkliga sammanhang ? Jag har aldrig sett någon lägga några förslag gällande sådant. Den debatten har jag aldrig sett föras. Det är väl inte DE prästerna som är "utrotningshotade". Det är väl snarare de klassiskt troende.

Om det ska vara en VERKLIG MÅNGFALD, så har de klassiskt troende också en plats de med. Då får sådana församlingar som de jag går i fortsätta finnas, så kan de som vill ha något annat välja andra församlingar.

Det finns en bredd idag i Sv K, där olika personer kan hitta det de söker. PÅ bara en spårvagnshållplats avstånd kan förkunnelsen i olika församlingar av Sv K vara väldigt olika.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (här) skrev 2022-02-03 08:11:50 följande:
    Jag tror, att i vårt upplysta sekulära samhälle så har kyrkan endast en ceremoniell roll. De som vill ha mer av den "äkta" tron med kristus och gud i centrum kommer att få söka sig till andra samfund. I och med kyrkans täta samröre med staten så kan inte svenska kyrkan få avvika alltför mycket från de värderingar som råder i samhället i stort. 
    Du har fel på båda punkterna. Sedan 1/1 år 2000 är Sv K formellt inte längre en statskyrka, även om det återstår en del innan den är fri i verkligheten. Sedan är det också så att det finns församlingar inom Sv K med ett mycket starkt andligt liv - som jag ser det mycket bra församlingar, t.ex. St Pauli vid Redbergsplatsen i Götet. Här i Jönköping finns det också utmärkt förkunnelse inom Svenska Kyrkans ram. Ceremonier ger jag rent ut sagt blanka fan i som troende. Glad
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-02-03 11:02:19 följande:
    För människan, så har cermonier varit viktiga i årtusenden, är nästan säker på att använda cermonier är äldre än religionen
    Gammalt eller nytt, men jag är helt enkelt inte intresserad av dem. Däremot är jag intresserad av Jesus, som jag tror kan ge oss någonting som inte någon annan kan, och jag vill följa honom.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (här) skrev 2022-02-03 12:09:48 följande:
    Formellt sett ja, men fortfarande är banden ganska starka och organisationen med kyrkofullmäktige, kyrkopolitiker etc liknar ju den struktur som resten av samhället har. Och bara namnet antyder en koppling till staten som andra samfund saknar. 

vad du personligen ger fan i har ju inte så stor betydelse, Jag beskriver hur jag tror att många i vårt land ser på kyrkans roll i Sverige och hur det påverkar hur kyrkan ser ut i dagens samhälle. Jag ger blanka fan i svenska kyrkan överhuvudtaget, men jag tycker det är intressant att diskutera. 
    Förändring är dock möjlig. Vi kan bli fler i Svenska Kyrkan som vill det, och många tillsammans är starka. Jag sitter själv i fullmäktige. En ny tid för Svenska Kyrkan är möjlig.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Ateisten) skrev 2022-02-03 12:27:34 följande:

Ok. Såg på ett annat hmmm, lite större forum där saken diskuterats mer i detalj att problemet bottnar i att han brutit mot sina löften, och löftena är grunden i yrket, och med brutna löften kan han inte utföra yrket, och måste därför sparkas.

Ungefär så förklarades det. Tycker ändå det blir konstigt, var dras gränsen mellan privatliv /arbetsliv? Hur hanteras en prälle som är sambo /ogift, lever i öppen relation, swinger? Är dom per automatik blockade från yrket? 

Även människor med mindre traditonell syn på relation och samliv kan ju ha en stark tro. Vad sänder avskedandet för signaler till dom? Att dom som avviker från mallen inte är välkomna?

Det är nog olika i olika stift och olika församlingar hur en del frågor hanteras, helt enkelt för att där sitter olika personer. Jag har dock aldrig hört talas om något asvkedande av någon sambo-präst eller swinger. I biskopens fall handlar det ju främst om förtroendekapitalet en stiftsledare måste ha bland stiftets anställda, som han ska vara chefen för, för att praktiskt kunna utföra sitt jobb.

Jag tar inte personligen ställning för eller emot ansvarsnämndens beslut, men det som jag fattat som huvudfrågan är just förtroendekapitalet hos stiftets andra anställda.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-03 15:10:51 följande:
    Jo, det verkar vara inbyggt i oss, att vi på något sätt vill markera de stora övergångarna i livet på ett mer högtidligt sätt. Födelse-dop, pubertet-konfirmation, parbildning-vigsel, barnafödande-dop igen, och slutligen död-begravning.

Om SvK släpper detta för den stora allmänheten, så tror jag inte att det blir mycket kvar av dem. Som sagt. 

Men jag VILL faktiskt ha färre medlemmar på kort sikt. Jag VILL inte ha kvar Svenska Kyrkan i sin nuvarande form. Men jag vil ha en BÄTTRE Svenska Kyrkan, en återuppstånden kyrka - som på lång sikt kan vinna större delen av folket för att de är intresserade av tron, de stora livsfrågorna, inte av en ceremoni-mästare.

Sen ser jag ju vissa poänger med  de kyrkor där man bara har troende/vuxen-dop, Där det är tydligt att tron o dopet hör ihop - även om jag själv är barndöpt, och "tills vidare nöjer mig med det". konfirmation betyder "bekräftelse", och där bekräftar man att man vill leva i sitt dop, dvs leva som kristen.  Vill man inte det bör man enligt mig vara ärlig nog att efter självprövning avstå från själva konfirmationen, även om man går kursen. Annars hycklar man när man läser trosbekännelsen, och än värre tar nattvarden. Och jag avskyr hyckleri !!

Det varnas till och med i nya testamentet för oseriös nattvard. Vigseln är att avge löften, som ska betyda något, inte bara vara "fint" , och påbörja ett äktenskap, och begravningsgudstjänsten är inte till för att markera, utan där ska Kristus stå i centrum. (Det heter ju gudstjänst precis som en vigselgudstjänst är en gudstjänst.) Begravningsgudstjänsten är ett tillfälle att förkunna evangelium för de efterlevande.  SEN PÅ MINNES_STUNDEN  efteråt, ofta hållen i församlingshemmet, kan man ha den avlidne i centrum, men man kan hålla isär den stunden där Jesus är i centrum och den då i stället den avlidne är det.

Var sak har sin plats och var sak har sin tid, tänker i a f jag. Allt får vara med, men olika delar får ändå vara just olika delar, som tillsammans utgör en helhet.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-03 15:43:00 följande:
    Tillägg till detta: olika försök med alternativa borgerliga ceremonier har inte "slagit" i breda lager av befolkningen, även om det finns vissa som väljer dem. Just vid dessa stora högtider i livet, vill man känna att man är del av en stor och gammal tradition. Som här i Sverige administreras av kyrkan. En borgerlig namngivningsceremoni är inte alls samma sak som ett dop (jag har varit på några, det kändes hemsnickrat och meningslöst).

En borgerlig vigsel är lagom och passande för två 40-åringar, varav den ena gifter sig för andra gången och den andra för tredje. Men för ett ungt par, som åtminstone just då tror att de ska älska varandra hela livet ut..? Nä. Varför missunna sig en riktig vigsel, liksom..?
    Dopet har ingenting allas med namngivning att göra. Prästen säger inte "jag döper dig till .........", utan "jag döper dig .......". Föräldrarna tillfrågas också "vilka namn har ni GETT ert barn?". Dvs barnet har redan namnet - så nej. Dopet har inte med namngivningen att göra över huvud taget.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-03 18:21:19 följande:
    Jag VET allt det där (och allt du skrev i det tidigare inlägget också). Jag pratar om hur människor uppfattar det i praktiken. Verklighetens folk. Folket i stugorna, du vet!

...och sedan måste jag faktiskt lägga till, att namngivning och dop i alla tider har varit förknippade med varandra. Förr avslöjade man inte barnets namn i förväg, utan det fick ens släktingar och vänner veta först när prästen uttalade dem vid dopet. 

Jag tycker att Svenska Kyrkan ska satsa mer på vuxendop, Glöm inte att Svenska Kyrkan OCKSÅ har vuxendop - och det finns en stor poäng med det. I vår kyrkobyggnad, som är en samarbetskyrka mellan Svenska Kyrkan, Pingst o Syrisk-Ortodoxa byggs det nu en dopgrav, och den är tänkt att kunna användas också av Sv K, inte bara pingst. Jag uttalade mitt stöd för det i kyrkorådsmötet..

Jag vet att det ofta funnits kopplingar, men jag vill gärna att kunskapen ökar om vad dopet egentligen innebär.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (!) skrev 2022-02-04 00:24:00 följande:

Världen vore mycket vackrare om religion inte var en del av den.

I så fall stöder du kanske mitt förslag även om jag är troende.  (Varför blir det förresten kursiv stil när jag skriver ?) I denna frågan vill jag absolut ha en så kallad "ohelig allians" mellan troende och icke troende för reformen att ha det som man har de ti andra länder, där de rent juridiska vigslarna är borgerliga, men sen kan man ha en andlig vigsel inom ett samfund.
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-02-04 06:55:49 följande:
    Men varför är du med i ett samfund som avviker så mycket från det du tycker är viktigt?

Dels därför att inte hela samfundet gör det. Det finns ju åtskilliga församlingar iSv K med ett mycket starkt andligt liv. Jag gav exemplen Pauli i Göteborg, och vår församling i Jönköping., speciellt Råslätts Kyrka och en del övriga. Det finns som jag ser det mycket mycket bra församlingar på lokalplanet. Däremot har jag inget större förtroende för ÄB, en del andra biskopar, och en massa kyrkopolitiker. Sv K är alltså inget enhetligt samfund. Det finns en stor bredd i både teologi och andra faktorer. På liknande sätt är det i andra samfund. Det kan skilja sig radikalt på bara en spårvagnshållplats avstånd, så det är mer komplext och ,mångfasseterat detta. Jag har slutat tänka i samfund. Jag tänker mer i termer av enskilda församlingar och enskilda personer.

Dels därför att, även om jag är aktiv också i andra samfund, så finns det trots allt vissa frågor där synsätten skiljer sig. Jag nämnde t.ex.några punkter i Katolska Kyrkan, som är den kyrka utanför Sv K där jag oftast går på gudstjänst, där jag inte delar deras synsätt. Annars skulle jag ha gått emd där.

Dels därför att Sv K trots allt är största samfundet, och rätt använt torr jag det  kan bli ett fint verktyg för Jesus.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-04 00:13:24 följande:
    Då måste ni vara försiktiga! :)
    Ha ha ! !Glad
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige