Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Anonym (Q) skrev 2022-01-19 20:49:50 följande:
    Nej, men de gillar småbarn. Som sagt, världens hycklare.

Där instämmer jag inte. Förut var kontrollen av den psykologiska profilen hos prästkandidater inom RKK dålig, men jag tror att den har förbättrats. De  övergrepp jag har läst om ligger alla en bit tillbaka i tiden. Medvetenheten har höjts. Övergrepp ska naturligtvis polisanmälas och förövare lagföras, och ja - precis som i idrottsrörelsen, med funktionärer som begått övergrepp har det funnits katolska präster som gjord det, och naturligtvis ha bort dömas och sättas i fängelse för det, men jag - som är medlem i svenska Kyrkan - men aktiv också i katolska kyrkan vet att detta inte sker där jag är aktiv. En ärligare och bättre/modigare predikant än katolske kyrkoherden här i stan är svår att hitta. Analogt kunde du säga att "idrottsrörelsen är hycklare" om du ska generalisera på samma sätt.

Men jag är som sagt i grunden svensk-kyrklig, och i denna frågan tänker jag mest på Svenska Kyrkan.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (LS) skrev 2022-01-19 20:46:44 följande:

Jag tänker att jag är en tämligen typisk medlem i Svenska kyrkan. Döpt, konfirmerad, gift och med plan att begravas i min församling. 
    Dock inte speciellt aktiv i kyrkan. Gudstjänst sporadiskt.

Personligen tycker jag inte det behövs ytterligare administration i samband med en vigsel och ser faktiskt inte någon poäng med att det skulle behövas två cermonier för att vissa blir stötta av vad de uppfattar som hyckleri.  

Själv reagerar faktiskt på att ett parti driver frågor och sen samtidigt uppger att de tycker att det inte ska drivas politik i kyrkan. Om nu det finns majoritet till en förändring inom kyrkan, eller inom staten kommer det ju bli en förändring. Som det är nu så tror jag många faktiskt uppskattar en ordentlig vigsel där man både lovar Gud och faktiskt får ett lagligt äktenskap.

För det 1:a så säger jag inte att det behövs 2 ceremonier. Ute i länder i Europa är det bara den borgerliga som är obligatorisk. De som sen vill kan ha en kyrklig akt också. Det finns flera skäl att jag vill ha det som i andra länder än att  jag tycker det är hyckleri att gifta sig kyrkligt bara av tradition. Det som fungerar i andra länder borde väl fungera här?

För det 2:a : Med parti menar jag de allmänpolitiska partierna, inte en rent kyrklig nomineringsgrupp som står utanför de vanliga politiska partierna, och bara finns inom kyrkan och bara arbetar med de kyrkliga frågorna. I vanliga politiska val röstar jag på vanliga partiers kandidater, men inte inom kyrkan dock. Felet är när partiapparater utanför kyrkan nominerar och påverkar inom kyrkan.

För det 3:e är det ju just förändring jag arbetar för. Den kommer inte automatiskt. Frågorna måste ju drivas om något ska ske..

• Sven Erik Johansson
    Anonym (Q) skrev 2022-01-19 21:08:40 följande:

Ännu idag mörkas det om vad som hänt, och antagligen fortfarande händer. Och hur vet du att det inte förekommer i Sverige? Det vet du inte. Du verkar vara naiv.

Ja, självklart vill du inte tänka på vad andra kristna kyrkor gör, eftersom du har svårt att ta avstånd från det.

Det sa jag inte. DÄREMOT känner jag väl till hur det är i de församlingar jag är aktiv,  DEM  kan jag tala för. De personerna känner jag. Och som sagt - även i idrottsrörelsen.

Vaddå inte påverkas ? Som aktiv i Svenska Kyrkan ser jag att  det vore stor nytta just inom mitt samfund med reformen. Därför nämner jag mest den.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (Q) skrev 2022-01-19 21:03:27 följande:
    Du skrev att man ska vigas borgerligt och sedan ha en ceremoni i kyrkan. Menar du att kyrkan ska kunna säga nej om ett samkönat par vill ha en kyrklig ceremoni efter den juridiska vigseln?

Nej. Det skrev jag inte. DÄREMOT skrev jag att den borgerliga vigseln ska vara den juridiskt giltiga - som i andra länder i Europa. Sedan är det inte obligatoriskt med en vigsel i något samfund, men vissa par väljer det. En del par i andra länder går först till rådhuset o dan efter till kyrkan. Men det senare är inte obligatoriskt.

Självklart får en kyrka själv bestämma vad den gör eller inte. En kyrka är nämligen inget annat än en förening med frivilligt medlemskap, och den bestämmer såklart själv vad den gör eller ej, precis som en fotbollsförening, eller en förening med frimärkssamling.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (Q) skrev 2022-01-19 21:16:37 följande:
    Du tror på allvar att de skulle berätta för dig?
    Jag vet vad som sker i St Franciskus katolska församling i Jönköping, och skulle brott ske som jag vet om polisanmäler jag såklart, även om inte brotsligen erkänt för mig.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 20:45:52 följande:
    Hmmm... Jag tycker mig minnas från Bibeln att Jesus' föräldrar bar fram honom till barndop, och då även offrade att lamm... Men som "dopet inte är en familjeceremoni" så gjorde de säkert fel!
    Då får du nog läsa lite bättre. Första dopet är när Johannes Döparen döper, och han döper också Jesus som vuxen.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 21:27:45 följande:
    Jo, men det är ju så mycket annat idag som OCKSÅ är ett hyckleri i SvK. Homovigslar, öppet homosexuella präster, kvinnliga präster, präster som helt öppet lever som sambos, och till och med har barn på byn. Så vad spelar det för roll? 

Att det finns andra hycklerier är väl  inte skäl för att ett hyckleri ska vara bra. Två fel gör inte ett rätt. Sen är det olika i olika församlingar. Det finns församlingar iSv K som jag tycker i alla fall är mycket bra. 

• Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 21:27:45 följande:
    Jo, men det är ju så mycket annat idag som OCKSÅ är ett hyckleri i SvK. Homovigslar, öppet homosexuella präster, kvinnliga präster, präster som helt öppet lever som sambos, och till och med har barn på byn. Så vad spelar det för roll? 
    Fast jag kan tillägga att  jag inte generellt är emot kvinnliga präster. Några av de präster som modigast har försvarat klassisk kristen tro de senare åren har varit kvinnliga.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 22:52:27 följande:
    OK, men omskärelseceremonin var den tidens motsvarighet till vårt spädbarnsdop. En välkomstceremoni, där även barnets mor stod i centrum. 
    Varken dopet eller omskärelse, i islam och judendom, är välkomstceremonier. Omskärelse ses i judendom som förbundstecknet på gamla förbundet. Dopet är något helt annat, och Jesus döptes enligt skriften själv som vuxen av Johannes döparen. 
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 21:40:10 följande:
    Ja, men då har det ju antingen alltid varit så, eller så har förändringen skett i och med en mycket omfattande folkunderstödd reformation av kyrkans tidigare privilegier. I Sverige är det inte så, och" typ ingen" skulle förstå varför de plötsligt skulle fråntas möjligheten att viga sig i kyrkan...
    Det är inte helt okänt att Sverige skiljer sig från andra länder vad gäller äktenskapslagstiftning. Jag tror att det skulle fungera, och många skulle nöja sig med den borgerliga akten.
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige