Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
Är du verkligen så homofobisk att du vill avskaffa vigselrätten för att gay par inte ska få viga sig? Är det så illa? Hur tror du kristna homosexuella känner om de inte får gifta sig? Är det välkomnande tycker du?
Allas rätt att gifta sig har inget med vigselrätt att göra, andra samfund än Svenska kyrkan viger gay par t.ex Equmeniakyrkan och Judiska församlingen. Sen det finns kristna samfund med vigselrätt som inte viger homosexuella par (t.ex Katolska kyrkan) Svenska kyrkan lobbade för att homosexuella skulle få gifta sig långt innan äktenskapslagen ändrades 2009.
Jesus säger inte ett ord om homosexuella, däremot pratar han en del om skilsmässa och skilda har präster inga problem med. Det står på ett par ställen att homosexualitet är en synd men det är också en synd att äta hare och jag har aldrig hört någon passionerat prata om det.
Du verkar inte ha läst eller förstått mina inlägg, t.ex. startinlägget för så skrev jag INTE ALLS. Läs gärna mitt startinlägg noga så ser du vad jag faktiskt säger.
Bland det först jag nämnde var att jag ville att kyrkan skulle förknippas mer med Jesus, och frälsningen än med ceremonier. Jag vände mig mot att icke troende hycklar och vill ha kyrklig vigsel utan att vara intresserade av Jesus. Jag vill att kyrkans andliga uppdrag ska komma i fokus. Jag är så sorgsen över den situation vi har där, tillspetsat sagt, svensken är medlem, men kommer bara 4 gånger till kyrkan, och 2 av gångerna bärs man in.
Sen sa jag också att om det skulle bli verklighet att nyvigda präster måste förklara sig villiga att viga enkönade par skulle det troligen bli slutet för klassiskt troende präster i Svensk Kyrkan, eftersom då skulle den klassiska tron försvinna även i ANDRA TEOLOGISKA FRÅGOR, än samlevnadsfrågor. Då skulle vi klassiskt troende kristna i Sv K inte ha någonstans att ta vägen i Sv K. Då vore vi andligt hemlösa där.
Visserligen går jag ju även i andra kyrkor, t.ex. den katolska. (Katolske kyrkoherden här i stan är en sällsynt bra predikant. Han är mycket bra och predikar mer lutherskt än många präster i in egen formellt "lutherska" kyrka.) Men fortfarande finns det en del församlingar inom Sv K:s ram där man kan få den andliga föda som är klassiskt kristen tro.DET vill jag värna om, och det rör helt andra frågor än samlevnadsfrågor.
Eftersom det är just Svenska Kyrkan jag själv är medlem i och mest aktiv i, även om jag som sagt också är aktiv i andra kyrkor, så är det framför allt den jag tar upp - även för att den är största samfundet i Sverige. MEN jag är för att inget samfund alls ska ha juridisk vigselrätt. Sedan är ju Svenska Kyrkan inte enhetlig. En del inom Svenska Kyrkan kan ha lobbat för ja, men de hade inte alla bakom sig.
Vad gäller att viga frånskilda så är det säkert olika med olika präster. Det finns säkert de som skulle säga nej till sådana par, men då finns det förmodligen andra som är villiga att viga. Vad gäller Jesus så sade och gjorde han när han var på jorden mycket som inte står i bibeln, men som jag tror går igen i den kristna traditionen. Den är också viktig, inte bara det skrivna ordet. Jag säger alltså inte som Luther "skriften allena", utan jag säger snarare på ett lite mer katolskt/ ortodoxt sätt "skriften och traditionen" .
Jag tror inte att Jesus behövde säga något angående praktiserat homosex. Det ansågs så självklart bland de han mötte när han var på jorden vilken etik som var att sträva efter. Hade Jesus gått o förkunnat något emot det gängse där hade det blivit en sådan stark konflikt att vi väl borde ha känt till den från kyrkohistorien. Dessutom tror jag att när Jesus talar om skriftens auktoritet så kan vi inkludera samlevnadsetiken även på det området, så indirekt kan man nog säga att Jesus talar även om dessa frågor, även om det inte finns något direkt Jesus-citat just i nya testamentet om just denna etik.
Sen, med mitt förslag skulle man fortfarande kunna få kyrklig vigsel, en andlig vigsel. Så gör man i andra länder. Jag tror det går att ha det så även i vårt land.