-
Det har ingen teologisk betydelse vad jag vet. Tänk t.ex. om ett flygplan störtar långt ute i havet med 300 passagerare, och sjunker till 5 km djup. Hur skulle deras kroppar bli begravda i vigd jord? Skulle de vara uteslutna från frälsning i kraft av Kristi verk på Golgata pga vad som hände med deras kroppar ? Jag tror faktiskt att idag är det tvärtom ofta icke troende som har en mer "sentimental" attityd till den döda kroppen än många av oss troende.Anonym (XXX) skrev 2022-01-22 20:13:33 följande:...och att "komma i vigd jord", som var så viktigt för kristna förr, är det inte heller längre..?
-
Anonym (XXX) skrev 2022-01-29 18:00:08 följande:Vad sa Jesus, då? Jag tycker att Jesus verkar ha varit rätt vettig och pragmatisk. Jag undrar om han verkligen skulle ha velat att en kvinna ska stanna med en man som slår henne och barnen, eller en man stanna med en kvinna som bara tjatar och gnäller på honom varenda dag. Eller om sexlusten helt har upphört för den ena, och den andra fortfarande har lust (ett vanligt problem i trådar här på Familjeliv på sista tiden).
Men visst är det så, att många ger upp för lätt. Och som sagt: jag skulle inte VILJA gifta om mig i kyrkan, för jag skulle bara känna mig utspökad och dum.
Den Katolska kyrkan hycklar multum. De är experter på att hitta någon anledning att annullera det tidigare äktenskapet, om det är en rik och mäktig person som ber dem om det. Tänk nuvarande kungen av Spanien, Felipe, och hans Letitia som var gift när de träffades... I och med att hon aldrig varit gift på riktigt med sin tidigare make, utan levt i synd, så dög hon plötsligt till Drottning av Spanien! *suckar*
Vad säger Sven Johansson, trådstartaren..?Jesus säger i ämnet enligt Lukas 16:18 "Den som skiljer sig från sin hustru och gifter sig med en annan begår äktenskapsbrott. Och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott". DÄREMOT så är det naturligtvis orimligt att bo med någon som t.ex slår en. Inte heller katolska kyrkan är emot att man i praktiken separerar då. Sen är det en annan sak om äktenskapet består på papperet, men i praktiken ska så klart ingen leva under orimliga förhållanden.
Även t.ex. en präst i Svenska Kyrkan har rätt att avstå från att viga ett en eller båda är skilda, och jag tror att det finns präster även där som skulle säga nej till end el par, vare sig kyrkan har formell vigselrätt eller om det blir som jag föreslår, att det juridiska ligger på kommunen/staten och att man sen kan ha en kyrklig vigsel utan juridik om man skulle önska det. Men samtidigt skulle det nog finnas andra präster villiga att viga. Jag tycker det är bra att den teologiska bredden fortfarande tillåts vara stor i Sv K.
Vad gäller katolska kyrkan är den, liksom som Svenska Kyrkan, enhetlig. Det är skillnad på olika församlingar och olika präster. I Svensk kyrkan tros olika och förkunnas olika i olika församlingar, och så är det även i Katolska Kyrkan. Det finns många ärliga o-hycklande präster i Katolska Kyrkan. Katolske kyrkoherden här i stan har predikat kraftfullt mot hyckleri. Man kan inte säga generellt att "katolska kyrkan hycklar". Absolut inte !
Jag är ju själv aktiv i både Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan. Jag har inside-erfarenhet, så jag vet vad jag har för erfarenhet.
-
Det här var väl ett tänkt exempel, inte ett faktiskt fall med faktiska personer ?Anonym skrev 2022-01-29 18:10:11 följande:Var kan man läsa om detta?
Hittade inget när jag googlade. -
SweeneyToad skrev 2022-01-29 17:46:45 följande:Det har du rätt i, men fortfarande är det hyckleri att vara emot homoäktenskap, när man är inte emot omgifte.
Speciellt med tanke på vad Jesus sa om skilsmässa och omgifte.
Jag gillar verkligen att den katolska kyrkan inte hycklar(i denna fråga åtminstone).Det finns de som är mindre konsekventa, och de som är mer. Det skiljer inom alla samfund, Så är det även i Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan. Det skiljer mellan olika församlingar och präster.
Själv är jag aktiv både i Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan, och går i de församlingar jag tänker är goda församlingar, i båda samfunden kan tilläggas, med vad jag tror har god undervisning och goda frukter som produceras då.
-
Anonym (XXX) skrev 2022-01-30 13:52:28 följande:Det där visste jag egentligen, det hade bara fallit ur minnet.
Jamen då vet vi. Då borde SvK egentligen inte viga frånskilda. Men fortfarande kan man kanske tänka sig en utredning, där man kan göra undantag om det handlar om en kvinna som pressats tvingats in i äktenskap som mycket ung, och sedan lidit svårt..? Jag tycker att det känns grymt att hon ska leva ensam resten av livet, och aldrig få en chans till riktig kärlek. Om hon nu är djupt och verkligt troende, och därför inte kan tänka sig att leva med en man utan att vara gift.
Jesus brukade ju ofta peka på ANDEMENINGEN i andra regler (t.ex. detta med sabbathen, att sabbathen var till för människan och inte tvärtom - att det var absurt att inte utföra arbete på sabbathen om det var viktigt, bara för att hålla på en regel). Därför skulle han kanske förstå och förlåta att en kvinna - eller för all del en man - som blivit väldigt illa behandlad av sin äktenskapspartner, skiljer sig och gifter om sig med en snällare och trevligare partner..? I
ngen av oss kan förstås veta detta... Dock tycker jag att kyrkan borde vägra att ställa upp som ceremonimästare, för folk som fullt frivilligt gifter sig och skiljer sig flera gånger, och ändå ska ha ett nytt stort kyrkbröllop med extra allt och alla oskuldssymboler, samt inhyrd fotograf, varje gång...Jag brukar inte tala om Jesus i imperfekt, utan i presens, eftersom jag tror att han lever också idag. Annars kan vi ju faktiskt lägga ned alla kyrkor på studs. Lever han inte idag finns 0 och ingen mening med att ha några som helst kyrkor. Men visst- jag skulle gärna se att en del präster var restriktivare med vilka de viger, oavsett om det är som idag med juridiska vigslar, eller blir som jag är för - med andliga/ icke juridiska vigslar - Där håller jag med dig. Men det är olika med olika präster, vad de gör eller inte, vad de tror eller inte, etc. Svenska Kyrkan är inte enhetlig. Mitt "inte" försvann i mitt inlägg igår. På samma sätt är det olika med olika präster i katolska kyrkan.
Jag håller med om att en kyrka inte ska ställa upp som ceremonimästare för var o en som vill det av vilka skäl som helst.
-
Eftersom jag inte har alla data i det specifika fallet kan jag inte uttala mig. Du påstår vissa saker, men det finns säkert en annan bild av det från annat håll, så jag behöver mycket mer data om jag ska kunna yttra något.Anonym (XXX) skrev 2022-01-30 13:58:26 följande:Det man kan reta sig på när det gäller Katolska kyrkan, är väl just sådana fall som Felipe och Letitia. Han var kronprinsen och ville gifta sig med en kvinna som var gift i Katolska kyrkan, och därför inte kunde skilja sig. Men eftersom han var den blivande kungen, så gick det bra att hitta på någon långsökt förklaring till varför Letitias första äktenskap kunde annulleras. Random fattig spansk alkoholisthustru, får inte sitt äktenskap annullerat - så är det bara.
Och även implikationen att Letitia skulle vara mer lämplig som Drottning av Spanien, om hon levt i ett äktenskap som aldrig varit - d.v.s. i synd - än om hon skulle ha varit riktigt gift, och sedan skilt sig som så många andra. Om inte DET är hyckleri, så vet jag inte vad som är det... -
SweeneyToad skrev 2022-01-30 17:29:38 följande:Vilka katolska samfund viger frånskilda?
Katolska kyrkan är bara en vad jag vet, men har förstås olika församlingar och olika stift. I vissa fall kan ju ett äktenskap förklaras ogiltigt och det är kanske lite olika i olika stift vad man godkänner som ogiltigt eller ej. Min katolska väninnas käreste hade varit gift innan, och hann skrev till katolska kyrkan i Sverige och ansökte om det förra äktenskapets ogiltigförklarande. Han fick igenom det, men jag är ej säker alla katolska stift skulle godkänt det.
Det är lite som celibatet för präster. Det finns undantag. Om man var gift redan när man blev katolik och ville bli katolsk präst. En av mina facebookvänner, som var präst i Svenska Kyrkan innan han blev katolik, är gift, och om han skulle vilja bli katolsk präst, och fick det godkänt skulle han inte behöva skilja sig.
Däremot kan inte en person som redan jobbar som katolsk präst gifta sig - om han inte vill sluta jobba som katolsk präst. Då går det förstås.
-
Ingen kyrka kan naturligtvis tvinga någon att leva ensam. DÄREMOT har naturligtvis kyrkan ett självbestämmande över vad den SJÄLV ställer upp o utför för vigslar, och det är helt i sin ordning, för det är en andlig fråga, inte en juridisk. Det är en helt ANNAN sak. En kyrka är ingen lagstiftande myndighet, så självfallet tvingas ingen att vare sig vara medlem eller leva på ett visst sätt, vare sig ensam eller i par, av kyrkan. Kyrkan bestämmer helt enkelt över vad dess EGNA präster gör. Inget fel i det. Bara normal föreningsfrihet.Anonym (XXX) skrev 2022-01-30 13:52:28 följande:Det där visste jag egentligen, det hade bara fallit ur minnet.
Jamen då vet vi. Då borde SvK egentligen inte viga frånskilda. Men fortfarande kan man kanske tänka sig en utredning, där man kan göra undantag om det handlar om en kvinna som pressats tvingats in i äktenskap som mycket ung, och sedan lidit svårt..? Jag tycker att det känns grymt att hon ska leva ensam resten av livet, och aldrig få en chans till riktig kärlek. Om hon nu är djupt och verkligt troende, och därför inte kan tänka sig att leva med en man utan att vara gift.
Jesus brukade ju ofta peka på ANDEMENINGEN i andra regler (t.ex. detta med sabbathen, att sabbathen var till för människan och inte tvärtom - att det var absurt att inte utföra arbete på sabbathen om det var viktigt, bara för att hålla på en regel). Därför skulle han kanske förstå och förlåta att en kvinna - eller för all del en man - som blivit väldigt illa behandlad av sin äktenskapspartner, skiljer sig och gifter om sig med en snällare och trevligare partner..? I
ngen av oss kan förstås veta detta... Dock tycker jag att kyrkan borde vägra att ställa upp som ceremonimästare, för folk som fullt frivilligt gifter sig och skiljer sig flera gånger, och ändå ska ha ett nytt stort kyrkbröllop med extra allt och alla oskuldssymboler, samt inhyrd fotograf, varje gång... -
Är nyfiken på vilket alternativ den som svarade "Annat Alternativ" var för. Berätta gärna.
-
Anonym (XXX) skrev 2022-01-31 19:05:58 följande:Intressant. Vad tycker du förresten om celibatet för präster i Katolska kyrkan?
Jag tror inte att idén generellt är bra. Själv hade jag inte funnits om allmänt prästcelibat fortsatt i Norden efter 1500-talet. Jag har ju 6 generationer präster bland mina förfäder. Ha ha
Tanken är väl bla att prästen ska ha 100% fokus på sina uppgift att vara präst, och inte ha sina krafter och uppmärksamhet splittrad på att t.ex. ha en familj att ansvara för, och ge sin tid och energi, men jag tror inte idén generellt är bra. Däremot finns det katolska präster som jag verkligen tror tjänar Gud, t.ex. katolske kyrkoherden här i stan, som är en fantastiskt god predikant enligt min bedömning.