Inlägg från: Snöoväder |Visa alla inlägg
  • Snöoväder

IVF 2022

Loppan1994 skrev 2022-05-05 07:11:42 följande:
    Tack Hjärta blodprovet visade 961. Men har legat med kramper i magen hela natten och nyss rann de lite blod när ja va på toa så vet inte vad som händer :( blev så glad igår när cb visade gravid men känns som det är kroppen som spökar bara, tycker jag borde fått utslag förra v när ja hade test dag eftersomde visar 2-3v nu :( 
    Jag vet inte, men tänker såhär att om du får gravid 2-3v så säger ju testet att du nyss blivit gravid. 
    Då borde man inte se med ultraljud ännu och negativt test förra veckan kan vara för att du hade lite för lågt just då.
    Håller tummarna för dig! Hjärta
  • Snöoväder
    TBSB123 skrev 2022-05-25 20:03:52 följande:

UL idag och blev riktigt besviken, planerades in för äggplock på måndag, stimuleringsdag 14, känns sjukt sent.
    Förra gången hade jag äggplock stimuleringsdag 12.
    Anledningen är väl att de inte jobbar på helgen, men de vill hävda att vi ska ?prova något annat? då förra plocket inte var så lyckat, känns bara som de ljuger och att det kommer vara försent på måndag, sjukt frustrerande, man har ju inget att säga till om?

Vilken stimuleringsdag har ni haft äggplock? 

Tack för tipset Noran89 ska kolla in den :) 

hoppas att du mår bättre Lilleplutt, jag känner mig deppig idag också :( 

Jag har också haft så ett äp på dag 12 och nu sist på dag 14 om jag inte minns fel. Fick inte ta ovitrelle för att jag kunde bli överstimulerad, utan istället en spray. Nu blev jag inte gravid vid det ET men allt gick ändå bra. Fick några embryon till frysen.

Hur gick det för dig?Glad
  • Snöoväder

Ni som gjort FET
    Hur ligger det till med dagar?

Våra blastocyster ska vara odlad i 6 dagar. 
    Vid sprutstart och när man tar tabletter så räknas första mensdagen som dag 1.
    När man ska göra FET räknas tydligen dagen efter man fått glad gubbe på stickan som dag 1........ Asssså Obestämd

Jag har nu fått en tid vad jag tycker är dag 7. Om dag 1 är dagen jag fick glad gubbe... Hur ska jag tänka?

Läser på internet och då står det att 6 dagar efter äl så tar inte livmodern emot embryon längre...
    Samtidigt så tyder glad gubbe på att äl kommer ske inom 1-2 dygn. När jag läser det känns det bättre. Någon kanske förstår vad jag menar. Vill ju att allt ska gå bra den här gången Solig

• Snöoväder
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-02 20:26:45 följande:
    Mitt senaste FET I maj satte kliniken in en femdagars 6 dagar efter att jag fick positivt på ägglossningstickan. Dvs 2 maj positivt på stickan och insättning 8 maj. 
    Håller tummarna att du får en lyckad ruvning! Solig
    Hur har det gått för dig?
    Ja men då borde de göra rätt. Bara jag som räknar dag 1 på fel dag Tyst
  • Snöoväder
    Carina82 skrev 2022-06-02 20:35:59 följande:
    Å skönt att det blivit mindre och att dom inte lät så oroliga! Hoppas ultraljudet går bra imorgon Glad
    Snöoväder skrev 2022-06-02 20:03:31 följande:

Ni som gjort FET
    Hur ligger det till med dagar?

Våra blastocyster ska vara odlad i 6 dagar. 
    Vid sprutstart och när man tar tabletter så räknas första mensdagen som dag 1.
    När man ska göra FET räknas tydligen dagen efter man fått glad gubbe på stickan som dag 1........ Asssså Obestämd

Jag har nu fått en tid vad jag tycker är dag 7. Om dag 1 är dagen jag fick glad gubbe... Hur ska jag tänka?

Läser på internet och då står det att 6 dagar efter äl så tar inte livmodern emot embryon längre...
    Samtidigt så tyder glad gubbe på att äl kommer ske inom 1-2 dygn. När jag läser det känns det bättre. Någon kanske förstår vad jag menar. Vill ju att allt ska gå bra den här gången Solig

Å jag har exakt samma! Var tvungen att ringa och fråga för jag blev så stressad men hon sa att det inte var några konstigheter. Så jag vet inte, försöker att inte stressa upp mig - dom borde veta bäst liksom. Men panikar inombords! Så I feel you! När blir återföringen? Min blir på tisdag iii Ii tack! Lycka till du också, hoppas du får en fin och härlig sommar Hjärta
    Ja man blir stressad för allt. Mitt ultraljud såg så fint ut den här månaden, bra slemhinna och en bra ledande folikel, så då måste man hitta något annat att stressa över. Förra månaden så var min slemhinna för tunn....

Jag har också på tisdag, då håller vi tummarna för oss! Hjärta Hur långt odlad är er?
    Mina ska va 6 dagar men kan lika gärna vara 5 dagars. Man blir så snurrig i det hela och på kliniken tycker jag att de ofta säger olika saker.

Har du stimulerad cykel eller vanlig?
    Jag har regelbunden cykel med äl, men nu efter alla äp så kommer det antagligen helger i vägen eller så hoppade min kropp över äl när allt väl såg bra ut. 
    Så fick ta tabletter för att hjälpa äl och ovitrelle samma kväll som äl stickan vissade positivt. Så känns skönt med ett bra ultraljud och nu har även kroppen fått lite hjälp.Glad
  • Snöoväder
    Carina82 skrev 2022-06-02 21:19:22 följande:
    Vad roligt att följas åt Glad Vår är odlad fem dagar säger dom, men jaaa vem vet egentligen haha! Hade planerat återföring förra månaden men då fick jag ingen ägglossning, så allt blev framflyttat - så typiskt!

Vi kör (typ) naturligt men med ovitrelle för att (vad dom säger) styra ägglossningen. Var på ultraljud i måndags och då hade jag en äggblåsa på 14 mm, fick instruktion om att ta sprutan på tisdagskvällen. Antar att läkaren tänker att det skulle ta tid för ägget att släppa efter det, men det känns som en evighet till tisdag :/ När visade ditt test positivt? Och när börjar du med lutinus (om du ska ta det)? Jag börjar på lördag! 
    Ja, kul att vi var så synkade! Hjärta
    Gjorde ul på tisdag och hade då en äggblåsa som var 19mm och fick positivt på onsdag morgon. Så ovitrellen på onsdag kväll för att de ska vara säker på att jag verkligen hade äl.
    Jag behöver inte ta lutinus, hur ska du ta det? Jag har mängder kvar hemma från tidigare behandlingar. Men alltid glömt att fråga de om jag får ta det Skrikandes
    Fast de är inte så roligt att ta så slipper gärna..

Ingen fara, man blir stressad fram och tillbaka under dessa behandlingar, det värsta är helgerna som kommer ivägen och ul som inte visar det man hoppats på.
    Jag ska försöka slappna av nu och tänka positivt, nu kanske det ska gå den här gången Cool
  • Snöoväder
    Carina82 skrev 2022-06-02 23:01:20 följande:
    Jaa usch när processen hindras av nåt så enkelt som att det blir helg och kliniken är stängd, hade jag valt om hade jag nog valt en klinik med helgöppet! 

Så skumt att det kan se så olika ut, jag ska ta lutinus två gånger per dag från och med lördag. Kan det bero att du testat det tidigare, medans det här är min första återföring? Så dom vill testa nåt nytt för dig, eller så. Låter oavsett vad inte superkul med tablett där nere, så kanske skönt att slippa Flört
    Lutinus har jag fått tagit när vi gjort ET, men aldrig vid FET. Det verkar som om det är väldigt olika. 
    Frågade på kliniken om embryo glue och de använder de inte längre, vi kunde få det om vi ville men då var det lång leveranstid. 
    Så jag antar att eftersom det inte används ofta längre så lär det inte göra någon skillnad för resultatet.
    Men man vill ju göra vad som helst för att det ska lyckas. Så några extra tabletter eller så gör ju inget kan jag tycka.
    Allt klet med lutinus var värt den gången jag blev gravid!
  • Snöoväder
    Carina82 skrev 2022-06-03 22:35:13 följande:
    Verkligen konstigt att det kan vara så olika! Men kroppen funkar ju inte på samma sätt för alla, så finns förhoppningsvis en bra anledning till det hela Glad Ska bli lite intressant att testa iaf, har läst så mkt om lutinus så får se om det är så 'illa' som jag föreställer mig haha! 
    Embryo glue låter lovande, iaf om man utgår från namnet Glad På min klinik (Livio i Stockholm) verkar det inte vara en grej, har iaf inte hört nån andas ett ord om det hela hmmm.. Men nu blir jag pepp på att googla runt lite haha! 

Har en liten deppdag här annars, vi var ute på stamrestaurangen idag och jag beställde cola och ribs pga var hungrig och tar det lugnt med alkohol. Fick utan att överdriva fyra kommentarer från servitören (samma!) om jag 'är säker på att jag inte äter för två'. Eh nej, och det borde han fattat första gången han frågade Obestämd 
    Ja jag googlade embryo glue förut och skulle vilja testa, men när de sa att det var länge sedan de använde det sisy, så kan det inte vara så effektivt. Fast man vet ju aldrig Skrattande

Nej vad jobbigt, så tråkigt det är att folk alltid ska fråga. 
    Fast har de inte varit i samma sits själv så är det ju svårt att veta känslan. Vissa frågor ska man bara inte fråga.....
    Vi håller hoppet uppe gör oss att det ska gå bra till veckan! Hjärta
  • Snöoväder
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-04 08:29:22 följande:
    Snöoväder skrev 2022-06-03 18:51:24 följande:
    Lutinus har jag fått tagit när vi gjort ET, men aldrig vid FET. Det verkar som om det är väldigt olika. 
    Frågade på kliniken om embryo glue och de använder de inte längre, vi kunde få det om vi ville men då var det lång leveranstid. 
    Så jag antar att eftersom det inte används ofta längre så lär det inte göra någon skillnad för resultatet.
    Men man vill ju göra vad som helst för att det ska lyckas. Så några extra tabletter eller så gör ju inget kan jag tycka.
    Allt klet med lutinus var värt den gången jag blev gravid!
    Carina82 och snöoväder, ni har så rätt när ni säger att det är så olika rutiner beroende på var man går.
    På Carl von linne är jag rätt säker att progesteron tas både vid ET och FET, iaf har jag fått det utskrivet vid de två tillfällen jag gick igenom FET. Som jag förstår det så gör det ingen skada men har man för låg progesteronhalt så finns det risk för missfall. Men det är större risk som jag förstår det att man producerar mindre progesteron när man har genomgått en hormonbehandling så det är nog därför vissa kliniker inte rekommenderar progesteron inför FET. Vill verkligen inte oroa er men jag skulle höra med kliniken  om man ändå inte ska ta progesteron eftersom att andra kliniker har detta som rutin?

Tips! Hör med er klinik om de kan skriva ut utrogestan istället för lutinus. Jag fick det utskrivet vid sista behandlingen och det är sååå mycket bättre än lutinus. Det är oljebaserat så tabletterna rinner inte ut på samma sätt, det är inte lika strävt och jag fick inte alls lika många biverkningar av Utrogestan. Kom nu överens med min läkare att jag vill då utskrivet utrogestan när vi kör igång med hormonbehandlingen i aug.

Jag frågade även om embryoglue och de visade sig att de hade använt detta på mina 2 senaste försök. Tyvärr hjälpte det inte med fästningen av ägget men jag är ändå glad att de har använt embryo glue  trodde inte det då kliniken har inte sagt något om detta vid insättning.

Oj vad jag håller tummarna för att ni lyckas nu! Ska försöka ta en sommarpaus fr FL men kommer nog inte kunna hålla mig från att kika lite då och då för att se hur det går för er!! Hjärta

Jag ska kolla med de vid insättning vad de säger. Jag har tabletter hemma men tror jag är för feg för att göra det på eget bevåg. Eller vad tror ni? Ska jag ta?
    Om det inte skadar så borde det ju inte vara till någon fara.
    Typ morgon och kväll. Måste prata med min sambo....
    Carina 82 du skulle börja med de idag? Nu vill jag nog också göra det. Men om man hoppar över morgonen vid insättning och tar då en efter insättning? Drömmer
    Tack! Hjärta Man hoppas ju varje gång att det ska lyckas, eller att vi i alla fall kommer ett steg närmare Gravid
  • Snöoväder
    Noran89 skrev 2022-06-04 08:50:57 följande:

Jag gjorde FET i torsdags 2/6, jag frågade då om jag skulle ta Lutinus som förra gången (ET). Men fick förklarat att det ska inte behövas vid FET om den görs i naturlig cykel då äggblåsorna beter sig normalt och producerar eget progesteron, jämfört med i ET då man tar hål på äggblåsorna och det kan störa deras normala funktion. Däremot ska jag få ta blodprov på tisdag för att se progesteronvärdet, men för att fånga högsta nivån skulle jag nog behövt ta provet nu under helgen, och provtagningen är inte öppen på måndag heller.
    Dessutom sa hon att blastocyter odlade till dag 5-6 är lite klibbigare i ytan och kan därför ha bättre chans att fästa. Så nu är det bara att vänta!

Håller tummarna för dig att det ska gå bra på din testdag! 
  • Snöoväder
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-04 13:35:29 följande:
    Om jag var du skulle jag prata med läkaren. Säger de att det inte hjälper med extra progesteron så borde man ju kunna lita på det och då inte behöva ta det? Som Carina82 sa , skönt om man kan slippa vaginaltabletterna  Skrattande
    Annars kanske kan de erbjuder att göra ett test som Noran89 skrev så du vet att du inte har för lågt värde? 
    Egentligen är det inget fel på mig. Fick tjata mig till att få ta letrozol och ovitrelle för att verkligen få äl den här månaden. 
    Läste på pappret från kliniken och det stod att man eventuellt skulle ta lutinus 2 gånger per dag.
    Men ska prata med de vid insättning. Vissa har börjat med de då och vissa vid äl så kan nog inte vara för sent att börja efter insättning.
    Att jag inte tänkte på detta tidigare Tyst
  • Snöoväder
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-04 15:30:17 följande:
    Ah men så bra! Tror som du säger också att det spelar nog ingen roll om du skulle starta på insättningsdagenSkrattande
    Lycka till på tisdag ! Hjärta
    Tack! Hjärta
  • Snöoväder
    Carina82 skrev 2022-06-04 15:52:49 följande:
    Jag hade nog inte heller vågat göra det på egen bevåg, men låter som en bra idé att fråga på insättningsdagen (som jag tror du skrev senare i tråden) - låter ju inte som att det skulle vara för sent SoligStämmer iaf fint att jag börjar idag! 
    Heja oss! Så mycket att hålla ordning på pust! 
    Noran89 skrev 2022-06-04 08:50:57 följande:

Jag gjorde FET i torsdags 2/6, jag frågade då om jag skulle ta Lutinus som förra gången (ET). Men fick förklarat att det ska inte behövas vid FET om den görs i naturlig cykel då äggblåsorna beter sig normalt och producerar eget progesteron, jämfört med i ET då man tar hål på äggblåsorna och det kan störa deras normala funktion. Däremot ska jag få ta blodprov på tisdag för att se progesteronvärdet, men för att fånga högsta nivån skulle jag nog behövt ta provet nu under helgen, och provtagningen är inte öppen på måndag heller.
    Dessutom sa hon att blastocyter odlade till dag 5-6 är lite klibbigare i ytan och kan därför ha bättre chans att fästa. Så nu är det bara att vänta!

Så spännande! Håller tummarna för dig, vad skönt att dom tar prover så du får progresteronvärdet svart på vitt! Heja heja! Tack för alla bra kommentarer och tips Hjärta Hoppas såklart den här rundan ska funka, men om inte så känns lutinus redan efter en tablett inte som härligaste grejen haha - så bra tips om utrogestan! 

Ha en fantastisk sommar och ta hand om dig HjärtaSolig
    Ne jag får fråga då, men hoppas på att min kropp producerar bra med progresteron utan!
    Ja hejja oss och nu är det väl våran tur! Solig
    Hoppas tabletterna inte blir allt för kletiga, jag läste förut att man gärna ska röra sig efter man tagit en. För då tar kroppen upp bättre och upplevde mindre flytningar av de även de gångerna. Tog jag en och gick och lade mig upplevde jag att det blev blötare Skrikandes
  • Snöoväder
    Carina82 skrev 2022-06-07 14:24:55 följande:

Nu är återföringen gjord, testdag 20e juni! Iiii så spännande! Nu ska resten av dagen tillbringas i soffan framför Netflix Glad

Snöoväder, hoppas det går bra idag Hjärta

Samma här! Har tagit det lugnt efter och ska göra det resten av kvällen!
    Den hade börjat att kläckas, så håller alla tummarna nu för oss två att det är vår tur Hjärta
  • Snöoväder
    Hopplöstattkommapå skrev 2022-06-08 09:28:11 följande:

Snöoväder och Carina82, vad jag hoppas att det är er tur nu! Håller alla tummar Glad

För oss är det dags att börja med ÄL-tester på söndag för en FET i naturlig cykel. Jag blev överstimulerad efter äggplock så det blev totalfrys. Av 24 ägg var 23 av bra kvalitet, 13 befruktades och 4 hamnade i frysen. Hoppas att något av dessa ska stanna hos oss! 

Lite trist att kliniken har helgstängt, så hoppas att ägglossningen inte blir på en söndag eller måndag. Vi får se helt enkelt. Jag är glad att min kropp inte strulat med varken första blödningen eller första riktiga mensen efter äggplocket iaf! För nu vill jag inte vänta mer Glad

Tack! Hjärta
    Vad roligt att du också ska göra FET nu framöver. Fast jobbigt att du blev överstimulerad.. Hoppas du inte blev allt för dålig.
    Jag läste någon gång under denna process att om man har lätt för att bli överstimulerad så kan man även ha lättare att bli gravid när man får hjälp. Om det stämmer eller ej vet jag inte. Men jag brukar tänka att så är det, låg på gränsen till att bli/blev överstimulerad vid mina två senaste äp. Så jag brukar tänka på det och hoppas på att man ska ha ytterligare en liten chans att lyckas! 

Ja det är så tråkigt att klinikerna har helgstängt, har man regelbunden cykel kan det dröja länge innan det blir rätt. Men det finns ju ovitrelle man kan ta för att styra äl lite Glad

Håller tummarna för dig med!!!!!
  • Snöoväder
    Noran89 skrev 2022-06-11 00:09:24 följande:
    Försöker intala mig att det skulle kunna vara nidblödning, men känns för likt en mensblödning tyvärr. Är så svårt att avgöra då jag alltid haft så sparsam mens, så hoppet finns varje gång att det ska kunna vara något ändå istället för att kunna släppa det när man inser att man blöder Obestämd
    Det var en fem eller sex dagars (minns faktiskt inte exakt) som sattes in. 
    För att ge dig lite hopp, än om man är gravid kan man ha mens i början. Sedan kan man även få ordentlig mensvärk när mensen skulle ha kommit. Det fick jag den gången jag va gravid. Trodde verkligen att mensen skulle komma då mensvärken va så punktlig som vanligt. Men den gången va jag gravid.
    Kroppen kan ge så många olika konstiga symtom eller inga alls. Så egentligen är det bara vad stickan säger som man ska lyssna på Glad
    Håller tummarna för dig!
Svar på tråden IVF 2022