Inlägg från: Snöoväder |Visa alla inlägg
  • Snöoväder

IVF 2022

Vi går också igen en ivf nu. Sprutdag 9 idag med gonal-f och fyremadel.
    Gjorde ultraljud igår och får göra ett nytt imorgon.
    Det igår visade väl inte så bra resultat som man hoppades på, fanns 4-5 på varje sida men mindre än vad de ska vara.. Så är lite nere just nu. Hoppas att det hänt något tills imorgon.

Hur mår du och är det första behandlingen?

• Snöoväder
    Loppan1994 skrev 2022-01-18 18:04:22 följande:

Snöoväder- åh får hoppas dina växt till sig bra till imorgon då. Är så nervös för att mina oxå är små imorgon eller för överstimulering.
    Det är första gången med ivf. Började utredningen i september 2020 så det har tagit sin lilla tid.
    Jag mår nog rätt okej skulle jag säga. Lite huvudvärk, äl smärta, men illamåendet är nog värst. Hur mår du och är det eran första? 

Jobbigt med illamående, det har jag aldrig fått. Blir bara trött och känner av lite av äggstockarna men inget som stör direkt. 
    Detta är min tredje gång jag ska göra äggplock, har blivit överstimulerad båda gångerna innan. Sist var inte alls roligt, klarade mig dock med att ligga hemma och vila.
    Så jag vill gärna ta äggplocket den här veckan så får jag vila nästa vecka.
    Inte för att skrämma dig eller någon annan, det är väldigt liten risk att bli överstimmulerad, jag hade vätska i buken eller vart de var, både vid äggplock och insättning. 

Läste någonstans att är man lite lätt överstimulerad kan det vara lättare att det blir en lyckad graviditet, vet inte om det stämmer men tänker på det och hoppas det finns någon sanning i det!

Får du äggplock i början på nästa vecka?

Håller tummarna för oss imorgon!! 
  • Snöoväder
    Loppan1994 skrev 2022-01-18 18:54:34 följande:
    Hur många ägg fick du ut dom andra 2 gångerna? Fick ni totalfrysa då? 
    Är det ditt sista plock eller kör ni privat?
    Fy va jobbigt att bli överstimulerad båda gångerna Rynkar på näsan
    Hur märkte du av det? 
    Får se vad dom säger imorgon om det blir äggplock eller fortsätta ett tag. Men hoppas inte behöva de. 
    Men är väldigt nervös över äggplock nu oxå då man hört att det gör ont och att få lugnande, gillar inte att tappa kontrollen Gråter
    Ja jag håller oxå tummarna för oss!
    Över 20 båda gångerna, första gången va landsting och blev barn. Dock inget till frys då.
    Så var bara att börja om nu när vi vill ha syskon och nu får vi betala, gjorde ett et och ett fet som båda blev negativt.... Men har 3st 6 dagars i frysen!
    Därför vi gör nytt plock och allt, känns bättre och hoppas att det ska gå bra nu.

De ser vätska i buken när man gör äp, sen blir man svullen om magen, öm, andfådd. De har jag fått, håller i en vecka efter äp. Sist blev jag liggandes någon dag
    Det är väl vanligt när det blir mycket ägg

Förstår att du är nervös! Jag tycker inte man har blivit så påverkad av medicinen, man blir lite trött, har dock fortfarande full kontroll. Jag har haft många blåser så de har tagit en stund för mig, de ger mer smärtlindring i armen. Kan inte säga att det är så farligt, sen är det ju tyvärr invidiuellt hur man upplever allt och hur kroppen svarar på medicinerna och allt.

Jag kan lova att allt kommer vara värt blod, svett och tårar den dagen du får ett plus på stickan och tillslut får hålla eran hjärta! Än om vissa bara får mycket längre och jobbigare vägar till målet.
  • Snöoväder
    Loppan1994 skrev 2022-01-18 21:03:02 följande:
    Ja det var mycket ägg. Okej ja det blir nog samma för oss om vi vill ha syskon i framtiden, hoppas man får kvar några i frysen som man får betala så det bara är att hoppas på dom sen om man vill igen så man slipper börja om helt ifrån början. 
    Okej men det låter ju positivt att man ändå har kontroll Skrattande
    Nu är sista sprutorna tagna här (förhoppningsvis) 

Ja det är definitivt värt det, jag har ett barn sen innan. Men känns som att man kommer sin partner ännu närmare när man fått gå den längre vägen och kämpa på ett annat sätt Glad
    Vad skönt om du slipper fler sprutor! Då blir det mest troligen äp på fredag för dig? 
    Ja det är ju skönt om man kan ha något ägg i frysen, man vet ju inte längre fram heller om man vill ha ännu fler... ;-D

Man får ju en helt annan syn på mycket och att inte ta allt för givet. 
    Kul att det blir andra barnet för dig med!
  • Snöoväder
    Loppan1994 skrev 2022-01-19 14:09:31 följande:

Snöoväder- hur gick det för dig idag?

Blev bakslag här.. nästan inte växt nånting. Får höja från 125 till 175 från idag tills på måndag. Läkaren tyckte det kanske var lite långt med 5 dagar utan kontroll men på fredag var det ingen idé att kolla igen sa han och på helgen har dom stängt. Men BM sa sen att 175 inte va så stor dos för läkaren lyckades ju skrämma upp mig.. 

Har det inte växt till sig på måndag så ska vi avbryta och vänta in nästa mens och börja högre från start. 

Jag som var så säker på att det hade växt massor.  

Nej men det lät inge kul, men som sagt du verkar haft en låg dos och du började efter mig med sprutor så du ska se att de börjar växa till sig nu! Men du hade ju kunna fått ett ul på fredag för din egen skull, så man vet att något händer..

De va inte nog stora idag, största på båda sidorna hade medel på 16 mm. Men minst 20 som säkert kommer gå att plocka..  Så sänkt dos till 112,5. Ska fortsätta tills på fredag. På lördag får jag ta en spray istället för ovitrelle, för att minska risken för överstimulering. 

Så på måndag blir det äp. 14 dagar efter jag började med första dosen. Känns så långt bort, hade helst gjort det på fredag och vetat att man kunnat ta igen sig på helgen. Men nu får det bli en lugn vecka nästa vecka istället.
  • Snöoväder
    Mirabilis89 skrev 2022-01-18 22:40:47 följande:

Ja jag ringde och bokade första besöket för utredning i slutet av november kanske, och tiderna för hur lång tid allt tar hade jag visserligen googlat mig till innan hur det såg ut för stockholm, så det var ju skönt att det stämde överens med vad läkaren sa i tidsplan.

Vi har sån himla lyx att vi bor bokstavligt talat 5 min gång från kliniken för både utredning och ev IVF, en detalj i det stora hela förstås men inte något vi tackar nej till precis! Skrattande

Tänk om man kunde bo så nära!!!

Då hade man sluppit stressen med rädslan att bli för sen, krocka eller något liknande när man är påväg. 
    Fast helst av allt så hade man sluppit hela denna vägen för att få barn, så avundsjuk man blir på alla som får barn hur lätt som helst...
  • Snöoväder
    Loppan1994 skrev 2022-01-19 15:34:10 följande:

Snöoväder- ja men ellerhur, tycker oxå jag borde få komma på fredag så man ser om det är på g... 

Har du kört på 125?

Men va skönt då att det snart blir plock för dig. Ja jag förstår att det hade vart skönt med fredag så man kunde vila upp sig. Lite så jag kände oxå. 

Och bra att du får spray så du inte blir överstimulerad 

Du orkar inte ringa och säga att du vill ha ett extra på fredag? Tyvärr får man bråka till sig ibland för att få bra hjälp inom vården.. 

Jo jag hade 125, har haft det alla tre gånger och det är väl en låg dos som jag förstått det. 
    Ja jag hoppas sprayen ska vara bra, men de såg ingen vätska idag så det kändes skönt
  • Snöoväder
    Loppan1994 skrev 2022-01-19 15:37:49 följande:

Snöoväder- men iförrgår hade du 4-5st på varje sida? Så det har blivit dubbelt så många på 2 dagar då? Fick du ändrad dos eller samma?

Den som gjorde ul i måndags gjorde det väldigt snabbt, tog en bild på varje sida och räknade och mätte från det.. 
    Säger inte att den var dålig eller slarvig, men när man ska betala nästan 1000 kr per ul så vill jag gärna att de ska kolla noga och att besöket tar mer än 2 min.

Har gjort dessa ul några gånger och blir lite förvånad hur alla gör så olika, men oftast brukar de kolla och räkna/mäta några gånger så att de inte missar något.

Har alltid fått ut över 20 ägg så blev förvånad i måndags när de var så få, men misstänkte lite slarv. Eller att den personen utgick från att kolla på något annat sätt än vad jag är van.
    Så kändes skönt idag att det är som det brukar vara med runt 20 blåsor.
  • Snöoväder
    Loppan1994 skrev 2022-01-19 16:53:38 följande:

Snöoväder- ja jag kanske ska göra det, eftersom det gick så snabbt för dig på bara 2 dagar med samma dos.

Vad skönt att de inte fanns nån vätska då Glad

Ja kan det skilja så mycket på mig, kanske det gör det på dig med!
    Sen höjer du dosen ikväll? Då har du hunnit tagit två sprutor med högre dos, det borde också göra att det kanske syns någon skillnad.
  • Snöoväder
    Loppan1994 skrev 2022-01-19 16:55:47 följande:

Snöoväder- såg ditt andra svar nu, ja så kan det va att det var slarvigt gjort. 
    Oj 1000kr för ett ultraljud.. ja då förstår jag att du vill ha det ordentligt gjort!!

Ja det är inte billigt, först betala för ivf paketet, sen tillkommer mediciner till högkostnad, dyra ultraljud och resor. Tur blodproven är gratis om man ska något som positivt, blev två denna gång då de tog fel rör första gången :'-)
Svar på tråden IVF 2022