Inlägg från: Snöoväder |Visa alla inlägg
  • Snöoväder

IVF 2022

Loppan1994 skrev 2022-02-23 20:16:14 följande:
    Åh hoppas inte det krockar med några rösa dagar då! 
    Ja men precis, leva lite i förnekelse lxm.. 
    Mitt ul idag såg väl bra ut antar jag. Hade en ny läkare, han frågade om jag var där pga cystan? Fattade inget då tidigare läkare inte sagt eller sett den? Den var på 5cm och fylld med blod men tydligen inget ja skulle bry mej om.. hur lätt är det lxm... nytt protokoll skrevs och ja skulle höra av mig nästa mens. Påväg hem ringde dock bm och frågade om jag ville starta idag istället för nästa månad.. Men bestämde att jag väntar till nästa, kände att allt bara gick ur mig när han sa cysta. Kan de bara dyka upp sådär eller har den vart där länge.. 
    Nej men gud, inge kul att höra sånt, än om det inte är farligt.
    Men man kan ha så kallade cystor kan kallas massa namn men kommer inte på just nu. Det blir blod i de i samband med mens och så går de sönder. Kan göra väldigt ont.
    Men eftersom de kollat dig tidigare när du tog sprutor och inte såg den där då, så kommer den säkert vara borta vid nästa ul. 

Ja än om man vill köra igång direkt kan det ibland vara bra att vänta. Man vill ju ge kroppen så bra förutsättningar som bara finns. 
  • Snöoväder
    Bix1 skrev 2022-02-23 20:14:22 följande:

Hej
    Jag har följt tråden sedan början eftersom vi också gjorde vår första ivf nu i feb. Väldigt skönt att läsa om andra som är i samma/liknande situation. :)  vi gjorde ET nu i februari med testdag i dag, som dessvärre var negativt. Men vi hade turen att få 6 blastosyster så har 5 st i frysen. Min fråga är nu om eran erfarenhet av FET? Finns det nått man kan göra för att optimera chanserna? :) 

Kul att du också är med här, men tråkigt att det inte blev positivt den här gången..

Vårt senaste ET blev heller inget så är inne på samma spår som dig. Vill också ha hjälp med vad man kan göra för att nu kommande FET ska få bästa chansen!

Vid vårt första FET fick vi ingen hjälp eftersom att det inte är något fel på mig. Men efter två misslyckade ET och ett FET kommer jag nu få ta letrozol för att jag ska få äl. Sen får jag se om jag även får ta ovitrelle för att inte få äl som krockar med helg och att jag verkligen haft äl.

Finns något som vissa kliniker har som heter embryo glue, det skulle jag vilja testa vid insättning, dock får man betala det själv.
  • Snöoväder

Vad roligt att det kommit så många fler hit, än om omständigheterna inte är roliga. Men tror det är bra att kunna stötta varandra och hjälpa varandra att hålla hoppet uppe!

Loppan1994 - Jag hoppas verkligen att ni ska få många fina ägg nu nästa gång när du får köra igång! 
    Det här är en av få gånger man vill att tiden ska gå riktigt fort, man vill ju ha nästa mens nu så man kan få längta tills att man får ruva. 

Minns ej användar namn.. Men jag står i samma dilemma köra FET nu i mars eller vänta tills i april men då kanske krocka med helgdagar... 
    Kör man i mars kanske man får ett barn i december, men samtidigt vill man ju inte "slösa" på tiden då man inte blir yngre.
    Få ett barn i julklapp hade ju inte varit fel, men får man välja när barnet ska födas så visst vill man inte konkurrera födelsedag med jul. 

• Snöoväder

Planen var att göra FET nu i maj, så har gjort ett ultraljud på dag 10, tyvärr var slemhinnan bara 4mm och största folliklarna 11mm.
    Då säger de att ultraljudet gjordes lite väl tidigt och jag ska göra nytt. Men de va ju de som bestämde datum....

Blir så trött på alla dessa besök och att det var för tidigt, för sent blablabla.. 

När ni gjorde ultraljud hur såg er slemhinna ut?
    Tidigare har jag alltid haft tjockare och tredelad men runt dag 12. Blir så besviken, det krockar alltid med helgerna för oss annars, och så har vi ju bara en månad kvar sen är det semesterstängt, så man känner ju lite att man måste göra det nu. Men man vill ju inte betala massa pengar om förutsättningarna inte ser så bra ut..

• Snöoväder
    Carina82 skrev 2022-05-02 12:40:56 följande:
    Å känner så väl igen mig i det du skriver, vi skulle göra FET den här månaden och jag var på kliniken i fredags (cd11). Då var det ?för tidigt? och jag fick ny tid idag. Så kom in idag, superpepp på att jag kommer vara gravid ?till dess att annat bevisas? om en vecka (vilket skulle vara första gången någonsin). Men nej nej, nu har visst ägget redan släppt och vi måste vänta till nästa månad. Så himla ledsen :( 

Förlåt, har inte så mkt svar på din fråga om slemimhinnan- glömde fråga när jag var där både i fredags och idag :) Vilken klinik går du på? Jag går på Livio Kungsholmen, gillar dom massor men den där helgstängningen är inte nådig :/
    Nej, fast man ska ju sätta in 5-6 dagar efter ägglossning så det borde inte vara för sent om du testat.
    För mig när de var för tidigt så vill de att jag gör ett nytt på dag 16 även om jag haft äl. De verkar säga så olika.
    Jag går också på livio men annan klinik, vill inte hänga ut de. Tyvärr känner jag mig missnöjd, de säger olika till mig och min partner och olika saker gäller vid varje behandling och om man pratar med olika sköterskor med.

Vi hade paus nu i en månad och ska jag vara ärlig vill jag bara skita i allt nu, mådde så bra när vi hade uppehåll och nu blev allt bara skit efter först ultraljudet. Ja eller den känslan har jag just nu. Så less, arg och irriterad.
    De som jobbar verkar inte heller förstå hur jobbigt det är att gå igenom detta, alla undersökningar, mediciner osv.
    När man säger att man mår dåligt över det och ändå måste man tjata i flera månader innan de går med på att min äl inte är regelbunden längre, att man tycker det är jobbigt med alla resor.. 
    Förlåt, men tror ni här kan förstå mig bättre än alla andra just nu!
  • Snöoväder
    TBSB123 skrev 2022-05-02 14:02:18 följande:

håller med om att det är jobbigt med alla besöken! Jag har haft tur hittills och slemhinnan har sett bra ut de gånger jag gjort ultraljud. Har tyvärr inte frågat vad det innebär i millimeter osv.

Vi är relativt nöjda med vår klinik men känns ibland som att de har väldigt många inne samtidigt och det går lite på löpande band. Sen har det ju inte varit någon väntetid för oss heller där så uppskattar väl det ändå. Jag har också haft lite oregelbunden cykel så nu på andra försöket satte de mig direkt på stimulerad cykel för att säkra upp!

Förstår frustrationen, jag känner samma ibland. Jag och min man har bestämt oss för att om de här tre försöken som man får gratis inte går vägen kommer vi ge upp hoppet om barn och försöka gå vidare med våra liv, det tar för mycket energi och glädje att hålla på med detta och livet har ju så mycket annat att erbjuda! Vill inte att det ska tära för mycket på relationen så tänker att jag för nöja mig med att jag hittat min själsfrände om det här inte går vägen, livet är för kort liksom! :)
    Men tiden går så långsamt hela tiden och jag med mitt kontrollbehov skulle bara vilja veta nu! Kommer det funka eller inte?! Vi får stötta varandra helt enkelt, känns skönt att skriva av sig här, tycker det är jobbigt att prata med familj och vänner om det här, känner mig så värdelös.

Ja jag tror en stor del av min frustration och allt kommer väl ifrån denna väntan och ovisshet.
    Vad bra ändå att ha framtidsplaner, hur gamla är ni?
    Jag känner lite till och från att det hade varit skönt med ett uppehåll då vi nu hållit på i ett år med syskonförsök.
    Vårat första barn fick vi på vårat första försök. Vi trodde inte att det skulle ta sån tid eller vara så svårt att få ett syskon..

Det är skönt att familjeliv finns och alla ni här som går igenom samma, folk runt omkring en förstår inte när de själva inte har gått igen det här... 

Vi är ju självklart hur glada som helst att vi har ett barn och tacksamma över det. Fast visst är längtan stor över ett syskon.

Funderar på att skaffa en tidskrävande hobby för att fokusera på något annat ett tag.
  • Snöoväder
    Lilleplutt2022 skrev 2022-05-02 15:22:03 följande:
    Ja usch det är ett riktigt pussel med alla dagar git och dit man måste ta ledigt i sista minuten. Dag 10 låter ju ldigt tidigt, har det sagt varför de bokade in det så tidigt? Gör du ultraljudet på den kliniken som utför själva återföringen eller är det en samarbetspartner som utför ultraljudet?
    Normalt har jag gjort ultraljud dagen före återföring då det är 2 timmars bilresa till kliniken för att säkerställa att allt ser bra ut. Haft tidigare 1 FET pga totalfrys + en avbokad och nu på söndag  planerad FET  med en fem dagars. Då är jag på dag 19 i cykeln. Kliniken kommer själva utföra ultraljudet samma morgon så hoppas innerligt att allt ser fint ut så återföringen verkligen blir av. 
    Förra gången hade jag 14 mm slemhinna och en fin utvecklad gulkropp men tyvärr överlevde inte embryot upptining så det vara bara att vända om igen Rynkar på näsan
    Vi har långt till kliniken så gör ultraljudet på ett annat ställe, men har långt dit med... Nej och alla man pratar med på kliniken säger ju olika. Har pratat med en nu på eftermiddagen som kändes bra att prata med, så får vi se om vi hoppar över denna månad med.
    Vill ju ha en bra start och inte få höra efter första ul att det inte ser bra ut, tappade ju allt hopp direkt Skrikandes
    Då har du en bit med, men vad jobbigt att det inte klarade upptining... Jag ska hålla tummarna för dig på söndag! 
    Vad skönt med en klinik som har öppet även på helger, för mig har det ofta krockat med helg och därför har vi fått avbryta...
  • Snöoväder
    Lilleplutt2022 skrev 2022-05-02 15:47:11 följande:
    Näe vad jobbigt och sån besvikelse att det blir uppskjutet.  Förstår dock inte varför ni måste vänta en månad. Är det inte femdagars ni har i frysen?
    Får inte ni besked om att ta ägglossningstest för att se när det blir positivt och då ringa kliniken för att boka in dag för återinsättning? 
    Jo vi har 5-6dagars, men min slemhinna var tunn denna månad och då tappade jag allt hopp.
    Dock var det ett tidigt ul.
    Har haft runt 10-12mm på dag 12 och nu hade jag 4 mm på dag 10.
    Så är rädd att slemhinnan inte kommer bli bra denna månad.

I vanliga fall har jag gjort ett ul och sedan kontaktat kliniken vid ägglossning, men de tyckte ju inte heller att ul va bra denna månad Rynkar på näsan
  • Snöoväder
    Lilleplutt2022 skrev 2022-05-02 19:15:01 följande:
    Tack! HjärtaJa har verkligen varit en fördel att de har öppet på helgen, tredje gången nu som vi har fått en tid för återföring på helgen.

Nu vet jag inte exakt hur snabbt slemhinnan växer varje dag men du fick kollat det tidigt så jag tror absolut den hann växa till sig Hjärta
    Tacka, ja jag hoppas detHjärta
  • Snöoväder
    TBSB123 skrev 2022-05-02 20:18:00 följande:

Snöoväder: Kunde inte citera av någon anledning. Vad skönt att ni ändå lyckades få ett barn så smidigt, jag hade varit tacksam om vi ens får ett barn, men förstår självklart frustrationen för er när det gick så smidigt första gången och krånglar nu, det är så jobbigt när man gjort en livsplan och så blir det inte som man hade tänkt sig. Håller alla tummar för er att det går bra när det blir en insättning :)

Jag är snart 33 och min man precis fyllt 36.

lilleplutt; vill du säga vilken klinik du går på? Helgöppet låter ju väldigt lyxigt, inte hört om någon innan som haft det :)

Ja och man blir mer och mer fundersam om den gången inte var extremt tur att det blev ett barn, när vi nu haft så fina embryon och allt varit bra men det blir inget.
    Den gången jag blev gravid såg det inte så bra ut och inget annat klarade sig till frysen.
    Så visst finns det guldägg och mirakel!

Jo man har ju sin plan och drömmar, men den psykiska biten tar ju tyvärr för mycket. 
    Jag kan känna det nu när vi haft lite uppehåll och kommer tillbaka att det inte känns kul med denna stress som jag upplever, samtidigt som man vill ha ett till barn...
Svar på tråden IVF 2022