• Noran89

IVF 2022

Hej! Hoppar in här som helt ny på FamiljeLiv, och i IVF-världen. 

Vi har försökt i drygt 2,5år och är väl klassade som oförklarligt barnlösa då allt ser bra ut. Jag har haft några enstaka cystor men inget som ska egentligen påverka. 

I december fick vi remiss skickad till Livio och imorgon börjar jag med Gonal-F 150. Tänkte det kunde vara kul att följa och prata med andra i samma situation ????

• Noran89
    norrsken91 skrev 2022-03-02 23:04:30 följande:
    Kul välkommen, jag är också ny. Iaf på IVF fronten, har kört samma dos som du fast med Bemfola och går också hos Livio. 
    Tack! Det drog igång så fort när vi väl fick remissen så har inte riktigt fattat att vi börjat..kommer nog inte kännas som på riktigt förrän vid äggplock. 
    Har första ultraljudet efter sprutstart på måndag. 
    Vilket Livio går du mot? Vi går mot Umeå :) 
  • Noran89
    norrsken91 skrev 2022-03-03 20:24:00 följande:
    Nej det känns overkligt, man vill bara få äggplocket avklarat för att få reda på hur nästa steg ska hanteras. Är ju ändå otroligt hur fort det går med korta protokollet. Vi går i Falun. Vi bor mitt emellan Umeå och Falun avståndsmässigt och de föll sig bara på Falun helt enkelt. Är dock lite orolig över att de inte har helgöppet.. Gör ju äggplock på måndag vilket betyder att OM en 5 dagars ska återföras är det på lördagen. Men får väll höra hur de tänker efter äggplocket. Har Umeå öppet på helger? 
    Vi har äggplock någon gång v.11. Umeå har inte heller helgöppet så hoppas ju plock blir i början på veckan. Vi har ca 12mil enkel väg till Umeå, så det är iaf skönt att ultraljuden kan göras på hemmaplan så man slipper ta ledigt så mycket från jobbet. 
  • Noran89

Vad härligt att höra att det gått bra på era äggplock! 16 ägg! Wow! 
    Jag har varit på första ultraljud i tisdags och hade då bara 2-3 större folliklar "/ men många mindre än 10mm, enl. Livio är de små inte uteslutna än utan kan komma ikapp inför äggplock..har nytt ultraljud imorgon. 
    Har idag börjat känna av lite tryck mot båda äggstockar och har betydligt mer flytningar. Är nojig att jag får ägglossning innan man hinner ta dem..men det kanske inte ens går om man tar Fyremadel? 
    Jag är lite nervös inför äggplocket och att få morfin, har aldrig fått det innan..men vill nog ha de ändå för är rädd det ska göra lika ont som det gjorde att göra HSS. 

• Noran89
    Carina82 skrev 2022-03-09 15:56:41 följande:
    Hej, från nån som gjorde öggplock igår så kan jag säga att det kommer gå bra <3 Fick svälja ett par (tre) tabletter och fick sen morfin via en port dom satte in i armen. Kändes som att dricka lite för mycket vin, man kan gå själv från rummet efter behandlingen :) Och min upplevelse var att dom var väldigt inkluderande och berättade precis vad dom gjorde, fick ju även lokalbedövning i underlivet så det kändes knappt! Mest väldigt intressant! Gjorde däremot lite ont efteråt, men även det är normalt- som en värre mensvärk.

Vad gäller flytningar så frågade jag livio om det, och det är en vanlig bieffekt av sprutorna. Så inget kommer ägglossas <3
    Åh tack för det lugnande svaret! :D <3 
    Tråkigt nog kommer sambon inte få vara med då Livio Umeå har kvar restriktionerna mars ut, hade känts lite bättre att ha han med. 
    Hur funkar det med nedfrysning? Man måste alltså vänta 1,5månad innan insättning? Hur menar du att det väljs nedfrysning pga risk för överstimulering, de har ju redan plockat ut äggen? Haha tusen frågor från en som trodde hon hade koll xD 
  • Noran89
    Carina82 skrev 2022-03-10 18:52:11 följande:
    Min kille var inte heller med, men var nästan lika bra eftersom han är så spruträdd haha! Däremot är det såklart trist hur utesluten han blir ur processen pga dumma pandemin.. och hade varit skönt med stöd. Vad gäller överstimulering så blir risken högre vid återföring i samma cykel eftersom alla hormoner och sånt (?) då fortsätter utvecklas - utöver de mediciner som redan finns i kroppen kommer ju (förhoppningsvis) ännu mer i samband med en ev graviditet. Ja du hör ju, har är inte superkoll men nåt sånt verkar det handla om :)  

Det där med återföring av fryst embryo så har jag inte helt fattat ännu, men förstod det som att jag först ska ha mensen nu efter sprutorna. Och sen ytterligare en mens. Och SEN sker återföring en vid ägglossning. Supersegt! 
    Oj vilken dryg väntan innan återföring av fryst embryo "/ 

Jag gjorde mitt andra ultraljud idag, där de största folliklarna var 26 och 22mm, vet dock inte hur många fler där fanns och om de är tillräckligt stora. Men vi är bokade för äggplock på måndag! Hoppas på att det finns fler att få ut än dem två stora
  • Noran89

Vårt ägguttag idag gick jättebra :D 
    5 ägg fick vi ut ^^ vilket dem tyckte var alldeles lagom, imorgon får vi veta hur det gått för dem och när återföring blir, de trodde ev onsdag eller torsdag :D 
    Det var tur att jag bad dem ge mig små doser smärtlindring/lugnande då jag på en liten dos blev ganska onykter xD men kände bara av första sticket och lite molande ca 30min efter. Allt gick så oväntat fort! Nu är det bara att hålla tummarna för de små rackarna ^^ 

• Noran89

Fyra av fem ägg blev befruktade! :D på torsdag eftermiddag blir det återföring ^^ tror att officiella testdagen blir 30/3...om man kan hålla sig så länge xD allt känns fortfarande så overkligt!

• Noran89

Vad kul att följa allas resa :D håller tummarna för oss alla! 
    Jag är på ruvardag 2 idag, känner av värk som kommer och går, började igår eftermiddag..sen har jag väldigt ömma bröstvårtor, men det har jag haft sedan äggplocket. Nu är det väl bara till att vänta, har testdag 30/3 :)

• Noran89

Hej! Jag är idag på ruvardag 9 och cykeldag 27. När jag började med Lutinus efter återföringen har jag använt trosskydd för det har en tendens att bli kladdigt "/ men idag på eftermiddagen hade jag lite rosaaktiga flytningar, men bara i skyddet och inget mer. Har känt av lite drag och så neröver idag, men annars är allt som vanligt, ev känner jag mig mer kissnödig utan att jag nödvändigtvis har något att kissa. Någon annan som haft rosa flytningar utan att det behöver betyda att mensen är på G? 
    Är så sugen på att ta ett test imorgonbitti trots att vi sagt vi ska vänta till på onsdag xD

Svar på tråden IVF 2022